onsdag 1 juli 2020

Trollhättans slussområde



I lördags kväll kom vi till ett regnigt Trollhättan och ställplatsen precis ovanför slussområdet. Det är en ställplats på asfalt med hyfsat stora P-rutor. Det finns 21 platser med el och det finns möjlighet att tömma gråvatten och toaletter. Det finns dricksvatten och vill man använda toalettbyggnad finns den på andra sidan vattnet. Kostnad 25 kr/timme eller 200kr/dygn. (Nytt dygn räknas från kl. 12).
Vi fick en av de sista platserna och det blev en tidig kväll i säng efter vår härliga vandringsdag.


Nästa morgon vaknar vi till en mulen dag, men inget regn i sikte så vi tar en promenad i slussområdet. 


Området byggnadsminnesförklarades som statligt byggnadsminne år 2004.
Området med sina anläggningar har spelat en viktig roll i det industriella genombrottet i landet och är utpekat av Riksantikvarieämbetet som en av de 12 viktigaste industrimiljöerna i landet som på olika sätt representerar väsentliga delar av den svenska industrihistorien.
Då det är en nivåskillnad på nästan 44 m från havet till Vänern påbörjades arbetet med att bygga slussar efter uppdrag från Kung Karl XII på 1700-talet för att lättare kunna ta sig förbi de brusande fallen och slippa lasta om fartygen.
År 1800 stod slussvägen klar med totalt åtta slussar i två etapper. Men bara några år efter att det första fartyget passerat genom slussarna stod Göta kanal klar och de gamla slusslederna förbi Trollhättan ansågs ha för låg kapacitet.



År 1838 bildades nya Trollhättekanalbolag som med Nils Ericson i täten påbörjade den slussled som kom att stå klar år 1844. Slussleden bestod av 11 slussar i tre etapper och kunde slussa fartyg med laster upp mot 300 ton.

1844 års slussled.

Slussleden var i bruk fram till 1916 då den nya, nuvarande kanalsträckningen, stod färdig med ytterligare förstorade slussar och leder för transporter av fartyg med en vikt på 4000 ton. Ett stort lastfartyg var på väg söderifrån men vi hade tyvärr inte tid att vänta på att få se det i slussarna.



I dagsläget finns alla tre slusslederna kvar här i området men bara den från 1916 används.
Regeringen beslutade 2018 att Trafikverket tillsammans med Sjöfartsverket ska bygga nya slussar i Vänersborg, Trollhättan och Lilla Edet. Målet är att de nya slussarna ska vara på plats 2031. 
Det blev en fin promenad då det finns massor med vandringsstigar kors och tvärs i området. I vanliga fall har man även guidade promenader, men som så mycket annat är dessa inställda i år. Även Kanalmuseet är stängt och i år blir det inget vattenpåsläpp i Trollhättefallen när luckorna öppnas.
Trots att jag har bott hela min barn och tonårstid endast 6 mil härifrån har jag aldrig varit i sluss- och fallområdet. Nu känns det som om vi får återvända hit när pandemin har gett med sig för att få uppleva när dammluckorna öppnas och vattnet forsar fram.
När vi vände tillbaka till ställplatsen hann vi med lite fika... 


...innan det var dags för sista etappen hem efter en härlig helg i vårt fina Sommarsverige.


13 kommentarer:

  1. Slussarna har vi besökt ett flertal gånger och även fricampat på planen där bussarna ska parkera. Visst är det fantastiskt vackert och beundransvärt vad de kunde förr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är slussområde fint och man är nästan mest imponerad av de äldsta slussarna, vilket jobb!

      Radera
  2. Kul med slussområdet! Mulet ser det ut, men just nu tycker jag att det är ok efter all hetta ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var faktiskt en riktigt ok dag att strosa omkring efter den nästan tropiska värme vi haft. Slussområde var riktigt fint!

      Radera
  3. Slussar är verkligen fascinerande byggnadsverk! Såg väldigt fint ut där :-)

    Att studera slussning är också himla skoj, fast allra roligast är det nog att slussa själv. Har ju åkt kanalbåt i England en gång och i Frankrike fem gånger, och det var alltid lika spännande att se hur nästa sluss skulle manövreras. Längsta turen var 10 dagar och under den tiden passerade vi 100 slussar. En del var bemannade medan vi fick sköta vissa själva på lite olika vis. Otroligt trevliga resor var det i alla fall med skid- och båtgänget :-)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter härligt med era resor med kanalbåt. Här kallar man Göta Kanal för skilsmässodiket, överlever äktenskapet båtresan genom slussarna så överlever det allt! Jag är tyvärr ingen båtmänniska så slussar har jag bara passerat med passagerar åt (och med cykel på land...)

      Radera
  4. Vi har bara besökt en av slussarna och det var Bergs slussar...det är säkert jättefint där ni är. Jag är absolut ingen båtmänniska...tror jag drunknade i mitt tidigare liv :-)) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till Bergs slussar gick vår premiärtur med första husbilen hösten 2011. Jättefin miljö. Vi är inga båtmänniskor heller, men att få åka med på en tur med kunniga skeppare är alltid kul (men så ska man i och ur eländet också?!)
      Kram

      Radera
  5. Nu försöker jag skriva igen och hoppas att min kommentar stannar och inte rymmer.
    Att åka längs med Göta kanal har jag hört är så fint och ni bevisar också detta. Vet att min föregångare har fått se en bit, så vi får se om jag också får ta del av kanalen.
    Ska bli spännande att se vart nästa resa för er.
    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göta Kanal mellan Sjötorp och Vättern är jättefin och hoppas du får komma dit med dina ägare. Vi har nog tänkt få komma dit och cykla i sommar också.
      Ha det fortsatt gott!

      Radera
  6. Visst fanns det många fina promenadstråk men vi vågade inte ge oss iväg för långt eftersom regnet hängde i luften. Vi har ju inte långt till Trollhättan så det får nog bli fler besök vid lite stabilare väder.

    SvaraRadera
  7. Vi har varit ett par gånger vid kanalen, men nu börjar det vara ganska många år sen vi var där. I dag har vi tittat på en mycket mindre kanal, när vi gick in till Säffle. Ha dé gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanaler och slussar är alltid kul att strosa vid, härliga miljöer.

      Radera