lördag 25 juli 2020

Träff med bloggvänner, sightseeing på hemmaplan och födelsedagsfika!

Hur fort går inte några veckor? Efter midsommar skulle jag jobba tre dagar/vecka i sex veckor. Det lät som en lång tid och vips är det plötsligt bara en vecka kvar av ett långt arbetsliv.
I tisdags fick vi ett meddelande från Helena och Peter med bloggen freedomtravel.se
De var då på Vassbackens Camping vid Göta kanal och undrade om vi hann att ses någon gång framöver när de närmade sig våra trakter.
Efter lite messande fram och tillbaka bestämde vi att ses i Axvall på torsdagskvällen och sedan besöka bl a Varnhems klosterkyrka på fredagen. Då Axvalls IF öppnat en ställplats vid idrottsplatsen tog vi kontakt med våra vänner Ebba och Stig (ordförande i Axvalls IF)  för att höra vad som gällde. Han blev mäkta förvånad när vi sa att vi skulle komma och bo med husbilen i Axvall, endast en halvtimmes bilresa hemifrån men när vi förklarat ville han gärna komma och träffa främst Helena och Peter för att höra vad vana husbilsåkare vill ha på en ställplats och hur de skulle kunna utveckla och förbättra sin ställplats.

Vi fick en trevlig kväll och som vanligt sinar aldrig samtalsämnena när man träffar husbilsvänner.

Nästa morgon vaknade vi till regnets droppande på taket men Helena hade stämt träff med Maria och Göran, som tidigare skrev på bloggen Magnolia Magis  vid Varnhems kyrka klockan 10, så det var bara att ta på regnkläder och åka iväg. Vi gick in och tittade på den vackra kyrkan, som i 30 år varit min "hemmakyrka" och vi var ju tvungna att visa Stockholmarna var, Birger Jarl, Stockholms grundare verkligen ligger begravd.

Birger Jarls grav.
Sedan gick vi naturligtvis upp och tittade på Kata gård, som vi skrev om förra våren.

Den unga Katas grav.
Efter det fortsatte vi till Naturrum vid Hornborgasjön där vi först strosade runt.

Svenskt sommarväder.

Peter köpte en ny souvenir till husbilen, gäddan Jedi.

Sedan blev det en trevlig och välsmakande lunch på restaurangen, Doppingen. Där satt vi länge och pratade, alltmedan ett envist regn föll där ute.

När vi sedan skildes från Maria och Göran åkte vi hemåt en sväng för att ändra lite i packningen innan vi styrde mot Läckö slott för att umgås ytterligare en kväll med Helena och Peter. Där bodde vi på den delen av parkeringen som var avsedd för husbilar. Det finns toaletter och möjlighet till tömning utanför campingen som ligger strax bredvid.
Kostnad 130 kr/dygn som enklast betalas via SMS Park.

Nu hade regnmolnen skingrats och här ute på Kållandsö lyste kvällssolen från en klarblå himmel så vi plockade fram våra cyklar och trampade iväg den lilla gång- och cykelvägen till Spikens fiskeläge. Vi stannade vid den enorma ek som står alldeles bredvid vägen med grenar som når ända ner i gräset.

Vid Spiken var det i princip fullt på parkeringen och mängder med husbilar så vi var glada att vi valt den lugna parkeringen vid Läckö som övernattningsplats.

Vi strosade ner bland de röda fiskebodarna...

...handlade lite rökt sik och några abborrfiléer innan vi gick ut till restaurangen Spikudden längst ut på bryggan. Där åt vi varmrökt lax med potatissallad eller maffiga räkmackor i kvällssolen (även om det efter en stund blåste ganska kyliga vindar).

När vi sedan cyklade tillbaka möttes vi av en underbar syn. Där låg det vackra Läckö slott och speglade sig i vattnet i kvällens sista solstrålar. Så fint!

Sedan fick vi syn på "vikingaskeppet" Sigrid Storråda som låg vid en brygga.Båten har fått sitt namn efter en kvinna som enligt sägnen levde här i Västergötland på 900-talet. Hon var både rik, vacker och mäktig och gift med två av vikingatidens mäktigaste kungar; Erik Segersäll och Sven Tveskägg. Hon var mor till Olof Skötkonung, Sveriges första kristna kung. Fartyget byggdes i mitten av 90-talet. Det är 24 m långt, 5,5 m brett och utrustat med 32 åror, även om det också är utrustat med en rejäl motor. Fartyget har sin hemmahamn vid Blomberg men på sommaren ligger det här vid Läckö och erbjuder turisterna båtturer på Vänern.

Efter en god natts sömn var det dags att säga Hej då till Helena och Peter som skulle gå in på slottet, något som vi också tänkt göra någon gång då vi inte gått en riktig rundtur där på massor med år. Idag åkte vi istället in till Lidköping då vi var bjudna till dotter Sandra med familj i på födelsedagsfika som avnjöts på deras nya, fina altan.

Innan vi åkte därifrån gick vi löst på deras hallonbuskar, som nästan svämmar över av söta hallon...

...så när vi kom hem var det bara att fixa lite snabb lunch och sedan åka ut till Berga för att spela en golfrunda. I det här vädret får man utnyttja varje dag med uppehållsväder och sol!
Vila och sitta hemma får vi tids nog göra eftersom det ostadiga vädret ser ut att stanna kvar ytterligare ett tag.

1. Vilka härliga dagar ni har haft tillsammans med Helena o Peter, kul att ni ses igen. Vi har inte besökt Läckö slott, det borde man nästa göra, likaså Spiken och din hemmakyrka. Ja det finns mycket som är vita fläckar på kartan.
    Hallon är nästan bättre än Jordgubbar, minns inte när jag åt det senast. Gott men ett otyg att hålla efter i trädgården.
    Får nog köpa en ask om det ska bli något.
    Ut och njut medans vädret är bra.

1. Visst har vi mycket sevärt i vårt närområde och vi hoppas ni hör av er om ni har vägarna häråt...
      Visst är hallon gott men jag ser ut på armarna som om jag råkat ut för en ilsken katt, alldeles sönderriven.

2. Vilket bra informativt inlägg. Tror mina ägare kommer ta den vägen hemåt så vi får se vad som kan finnas ledigt att ställa mig.
    Det var en hel del tips som hamnade i ägarnas bok, får se hur mycket de hinner med denna gång.
    Trevligt att träffa andra bloggare. Brukar alltid finnas något att prata om.
    Allt gott!

1. Det är alltid trevligt att träffa andra bloggare, även om man aldrig setts så känns det som gamla bekanta.
      Kul om vi kan komma med några tips till dina ägare. Vi har också fått massor med kul tips, frågan är bara när vi ska hinna besöka dem??

3. Men så trevligt! Alltid kul att träffa likasinnade och såna som man "känner" via bloggarna :-)

Vilket trevligt möte!

1. Det är alltid kul att träffa bloggbekanta, samtalsämnena sinar nästan aldrig.
      Ha det så gott!

4. Vad kul att se bilderna! Och jätteroligt att träffas!!! Våra bilder kommer snart också, men vi ligger lite "efter" så måste komma "ikapp" först" :)

1. Visst blev det en fin kväll vid Spiken och Läckö i fredags (jämfört med förmiddagen). Ser fram emot era fortsatta inlägg. Ha det så gott sista resevecka!

5. Vilka trevliga utflykter! Tänk, båten Sigrid Storråda åkte vi en tur med när barnen var små, för cirka 25 år sedan. Då var den nog ganska nybyggd tror jag.

6. Visst har vi många härliga besöksmål här inom vårt område. Vi hade pratat om att åka ut med Sigrid Storråda i sommar, men det känns som om det får vänta tills nästa år!

7. Så trevligt för er att få besök av freedom . Läser ju deras blogg och visste därför att dom höll sig längst Göta Kanal. Tänkte att kanske stöter vi ihop med dom men så blev det inte. Finns många godbitar att visa upp här i vår område och ni plockade ut godbitarna. Visst är eken där mellan spiken o Läckö mäktig. Ni verkar haft det riktigt ,riktigt trevligt och vad bra att ställplatsen i Axvall fick lite proffsutlåtande. Hallonen du fick är jag lite avundsjuk på men jag får väl leta lite i skogen.

1. Det var riktigt kul att träffa Helena och Peter igen. Visst har vi mycket fint att titta på i vårt närområde. Jag är så glad åt lite hallon när vi inte har några egna bärbuskar.
      Ha det fortsatt gott. Nu sjunger mitt arbete på sista versen, två dagar kvar.

8. Men så trevligt att träffa bloggare sådär...synd vi inte var närmare och kunde ses också. Vi har också stått vid läckö slott och även varit på en rundtur där. Ha det fint.

1. Visst är det trevligt att träffa resebloggare och husbilsåkare. På något sätt känns det som om man känner varann är man följt varandras bloggar. Ha en fortsatt fin premiärtur i plåtisen!

9. Så trevligt ni haft. Ni har verkligen en vacker hemtrakt. Vi har varit och snurrat runt i omgivningarna många gånger. Läckö slott hade fina sommarutställningar förr i tiden. Besökte det vid några tillfällen i samband att barnen ville roa sig/oss på Skara Sommarland.

1. Visst bor vi otroligt vackert även om man inte alltid inser det själv. I och för sig är hela vårt land vackert med en otroligt omväxlande natur!

10. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.