söndag 19 juli 2020

Töreboda GK - En av Sveriges vackraste golfbanor och Forsvik - Göta Kanals första sluss och ett bruk med anor.

Efter avslutat arbete i torsdags var husbilen packad och klar för avfärd. Målet var en av Sveriges finaste golfbanor, Töreboda GK, Månsarudsbanan.

Där har de iordningställt en riktigt fin ställplats/camping med ca 25 elplatser och ett fint servicehus med kök, duschar och toaletter. Tömningsmöjligheter finns också. För oss som spelar på banan kostar det 150 kr/natt (spelar man inte golf kan man få stå där i mån av plats för 300 kr/dygn).

Kvällen blev skön och vi kunde njuta av ett glas vin i kvällssolen.

På fredag morgon ringde väckarklockan för vi hade bokat en tidig golftid. vi fick sällskap på vår runda av ett trevligt par från Göteborg så timmarna på banan försvann fort i det härliga vädret.

Töreboda GK är mest känt för sitt hål nr 10, som har hamnat på diverse listor över världens vackraste golfhål osv. Vi tycker dock merparten av banan är jättefin och att spelet gick hyfsat gjorde inte dagen sämre.

Hål 10, där man ska slå100 meter över vatten (gjorde vi inte idag...)

Efter lunch styrde vi mot Forsvik. Samhället ligger så fint vid Göta Kanal mellan sjöarna Viken och Bottensjön.
Här finns Göta Kanals äldsta sluss och Sveriges äldsta gjutjärnsbro, båda invigda 1813.

När vi kom dit fick vi för första gången den här sommaren uppleva att det var riktigt många turister på ett och samma ställe, något vi hört att många andra har upplevt både här och där. Vi hade tänkt stanna på ställplatsen som ligger alldeles vid kanalen, men de 15 platserna var naturligtvis upptagna. Ställplatsen låg fint och många hade tagit med sig sina stolar och picnicbord över till gräsmattan vid kanalen för att titta på båtarna som slussade.

Platserna var väl uppmärkta (4 m mellan varje bil), gästhamnens servicehus fanns på andra sidan bron, någon el fanns ej. Kostnad 180 kr/dygn.  Om vi ville stanna blev vi rekommenderade en parkeringsplats vid infarten till Forsvik av den trevlige ställplatsvärden. Där stod vi under natten tillsammans med 6-7 andra husbilar.

Vi tog en promenad ner till slussområdet och satte oss med en öl i trädgårdsskuggan på Forsviks Café & Mat. Där satt vi och tittade på båttrafiken som var mycket mer frekvent än förra helgen.

Forsvik är ett gammalt brukssamhälle och här finns idag Forsvik Bruk, ett regionalt museum med välbevarade byggnader och utställningar som visar verksamheten.

Vi fick nöja oss med att titta runt på basutställningen i det forna Träsliperiet, eftersom det nästan var stängningsdags.
Öppettider 16 maj - 31 augusti 10 - 17.

Forsviks bruk har en lång historia. Redan på 1400-talet byggdes en hammarsmedja och en vattendriven såg, som försåg både klostret i Vadstena som Gustav Vasas slott med byggnadsmaterial.
På 1600-talet fanns ett stångjärnverk som fraktade järn till hela Europa.
Senare tillkom ett gjuteri och då behövdes en mekanisk verkstad, som producerade lantbruksmaskiner och gjutgods fram till varvskrisen 1977.
1886 byggdes en bit järnväg för att underlätta transporterna mellan verkstäderna och Göta Kanal. Vagnarna flyttades då för hand och något lok fanns ej. På senare år har Forsviks Intresseförening återuppbyggt en del av järnvägen och nu kan man vissa tider på sommaren få en åktur.

Byggnaderna är välskötta och miljön fin att strosa runt i.

1999 stängde sågen som sista verksamhet.
Forsviks bruk blev byggnadsminne 2005 och utsågs till Årets Industriminne 2008.
När vi kom tillbaka till parkeringen fick vi en trevlig pratstund med våra husbilsgrannar, ett par från Hallstahammar, innan vi drog oss in i husbilen, åt lite plockmat och planerade för nästa dag...

1. Måste varit ett härligt golfväder utifrån vad vi ser på bilderna.
    Forsvik är ett ställe som ägarna kikar mot på hemresan, får se vad det blir. Men de blev inte mindre sugna efter att ha läst detta blogginlägg.
    Allt gott och kör försiktigt.

1. Kul ni tyckte om inlägget från Forsvik. Det är en mysig ort med en lång historia väl värd ett besök.

2. Visste inte att Töreboda har en så fin golfbana men nu är vi ju heller inga golfare. I Forsvik har vi varit några gånger men är inte så påläst som ni är , men visst är det fint vid Göta kanal och dess närhet.

1. Töreboda GK är riktigt fin och Forsvik har jag faktiskt aldrig besökt förut. Det skulle vara kul att gå med på en guidad tur där vid något tillfälle.

3. Såg fantastiskt fint ut det där! Golfbanor är ofta väldigt tjusiga, men jag törs inte börja spela för det verkar så väldigt beroendeframkallande :-)

Ha det fortsatt gott!

1. Nog är golf lite beroendeframkallande. Har det gått bra vill man ut igen och har det gått dåligt så måste man påt igen för så dåligt kan det ju inte få gå.....

4. Så kul att läsa era inlägg när vi precis varit på samma ställen! Vi var aldrig inne i kyrkan, så intressant att se den här! :)

5. Oj, den förra kommentaren skulle ju vara på inlägget om Karlsborg ... Nåväl, roligt att läsa också detta. Hög igenkänning :) Våra inlägg kommer snart!

1. Så det kan bli! 🙄
      I år blir det många olika inlägg från samma platser:
      Vildmarksvägen, Höga kusten och Göta Kanal är väl tre av de mest besökta resmålen...

6. Ja här kände vi igen oss, men förstås inte golfbanan. Ni har mycket fint i ert närområde. Har ni varit och tittat på Replikan av Erik Nordevall II i Norrkvarn?

7. Helgen innan var vi i Töreboda och cyklade efter kanalen. Då såg vi Eric Nordevall II. Visst finns det mycket fint på många ställen i Sverige.

8. Vad kul att se en husbilsbloggare som också är golfare precis som vi. Visst är Töreboda gk är en trevlig bana det tycker vi också fast vi har inte spelat den i år ännu.