fredag 22 maj 2020

Kristi Himmelsfärdsdag på hemmaplan

Nu är det två veckor sedan vi var på rull med husbilen och vad har vi pysslat med sedan dess?
När vi kom hem från västkusten kände vi att husbilen definitivt skulle må bra av en storstädning så vi ägnade ett par dagar åt att putsa och feja, gå igenom skåp, lådor och garage. Då är det bara att inse att vi även i husbilen samlat på oss alldeles för mycket "bra-att-ha-saker". När vi var klara fanns det gott om plats i garaget och exteriören var polerad och glänsande...
Annars har vi tillbringat en del tid på golfbanan med varierande resultat och igår kunde vi för första gången spela en runda utan långärmad tröja! Det tar sig!

Sedan har vi åkt ut till olika vandringsleder och motionsspår i omgivningen, som vi aldrig besökt förut, så vår stegräknare har varit lycklig så gott som varenda dag.
Eftersom vi är heltidslediga bestämde vi oss för att stanna hemma denna helg då så många är långlediga och ute med husbilar och husvagnar, så igår när sommaren kom på ett kort besök blev det en aktiv dag på hemmaplan.
Efter en morgonrunda på Bergas fina 9-hålsbana fick vi bråttom hem för att byta ut långbyxor mot lättare kläder och efter lunch packade vi fikaryggsäck och begav oss mot Varnhem. När vi kom dit var parkeringen full och det var folk överallt så det var tur vi inte tänkt besöka kyrkan eller Kata gård, som vi skrivit om tidigare.

Inte fick vi någon plats på parkeringen..
Idag skulle vi istället gå Rosenstigen som är en vacker vandringsled på ca 2 km som slingrar sig fram i en vid båge runt Klosterkyrkan med klosterruiner och dess föregångare Kata Gård med gårdskyrka. Vandringen går genom ett kulturlandskap som kan berätta om hur människor här har levt under två tusen år. Rosenstigen har fått sitt namn efter Alba rosa minette, den ros som hittats i Gudhems klostermiljö och som nu även finns invid klostermuseet i Varnhem.

Vi gick motsols och passerade då kyrkan...

...och Kata gård innan vi går upp på Hammarbacken.

Kata gård

Här finns järnringar (som säkert många snubblat på) på stigen i vilka det förr gick vattenledningar.

Längs den här stigen kommer också pilgrimsleden från Falköping till Varnhem och i de här underbara omgivningarna spelades stora delar av filmerna om Arn in.

Leden går genom en otroligt fin natur och följer Ulundabäcken...

...fram till Gustafsbergs kvarn från 1800-talet och den vackra stenbron innan vi kommer ut på landsvägen och tar den tillbaka till klosterkyrkan.

Sedan fortsatte vi i bilen upp till Ljungstorp en liten by mellan Skara och Skövde, beläget på Billingen. Det är nästan lite Bullerbykänsla över den mysiga byn där många mindre torpstugor renoverats och byggts ut med varsam hand.
Här hade vi hittat en vandring (där det även var en del geocacher utplacerade). Efter att ha följt järnvägsbanken en bit fortsätter vandringen längs Billingeleden, som totalt är en 65 km lång led som går runt hela berget Billingen.

Vi får en delvis kuperad vandring på mysiga stigar och efter ett tag får vi belöningen för uppförsbackarna, en helt otrolig utsikt över landskapet och just här finns en bänk utplacerad, som gjord för en fikapaus.

När vi sedan kommer ut till landsvägen gör vi en liten avstickare till Galgbacken. Det var förr Valle härads avrättningsplats och 1859 skedde den sista avrättningen då Claes Förberg dömts till döden efter att ha dränkt sin gravida fästmö. Här finns idag ett enkelt kors och en sten med inristningen 1859.

Sedan följde vi landsvägen genom byn, tillbaka till bilen efter en riktigt fin promenad.
På kvällen visade stegräknaren över 22 000 steg så gårdagens motion får väl räknas som godkänd.
Resten av helgen ser det ut som om vi får ägna oss åt lite inneaktiviteter om man tittar på väderleksrapporten, men efter regn ska det väl komma solsken...

1. Vilken härlig flygarhelg så här långt! :-)
    Kyrkan var väldigt rolig och annorlunda i sin arkitektur. Fin! :-)

Ha en fortsatt fin helg!

1. Klosterkyrkan är så fin och så har Birger Jarl sin grav där.
      Ha det så gott ni också!

2. Så mycket ni hinner med hela tiden.
    Ja att storstäda en husbil, det tar tid. Undra om ni la tillbaka alla saker i husbilen igen eller om ni uppmärksammade något som ni inte använt som fick stanna på utsidan. Ni ägare, iaf mina ägare har ibland en förmåga att bära in saker som aldrig används.
    Hos mig kom en sak ytterligare inför denna resa, en kikare som dock har blivit använd.
    Fortsätt njut av alla era trevliga eskapader.

1. Husbilen blev nog åtskilliga kg lättare efter vår röjning.
      Speciellt i garaget fanns många bra-att-ha-saker som definitivt inte kom tillbaka.
      När jag blev pensionär bestämde vi att försöka nå åtminstone 10 000 steg om dagen och de flesta dagar lyckas vi riktigt bra. Då är det roligare att ta sin promenad på lite olika fina ställen än att trava samma runda varje dag.

3. Den där kyrkan är ju fantastisk! Fin natur har ni hittat till också :)

1. Klosterkyrkan och även Kata gård är verkligen sevärda om ni kommer häråt.
      Nog visste vi att vi har fin natur här omkring men i bår har vi hittat massor med platser vi aldrig har varit på förr, kul!

4. Är inte den bästa bloggaren just nu när inget händer och man inte kan resa o skriva om der...få se om jag ens kommer igång med den igen...men jag läser hos er i alla fall :) .....Oj så härligt det där såg ut, att få vandra med shorts och kortärmat :) När jag ser er så börjar jag längta mer och mer upp till våra vackra vandringsleder i Abisko o vandra lite.:) Vilken annorlunda och läcker kyrka :) Kram till er

1. Vi är inte heller speciellt aktiva att skriva just nu men försöker dela lite av våra vardagsutflykter och visst var det skönt att för en dag kunna gå i kortärmat.
      Varnhem klosterkyrkan är verkligen unik och ett av Västergötlands mest besökta turistmål.

5. Underbara omgivningar och fantastiskt fint väder torsdag till lördag . Hemmamark är inte fy skam och så vackra bilder.

1. Visst bor vi otroligt fint något vi uppskattar inte minst i dessa tider. Ev. blir det ett Kinnekulle besök i slutet av veckan.. Vi hörs!

6. Vilka härliga och vackra leder ni hittar. 2 km passar även mig. Visst är det roligare att gå vandringsleder och få sina 10 000 steg, jag håller mig till 5000, det är knappt vad mina höfter orkar. Kyrkan var verkligen fin och spännande historia om platserna. Ha det gott.

1. Självklart ska man anpassa promenader efter egen förmåga. Just nu är mina knän riktigt bra så det är bara att vara glad så länge det varar. Rosenstigen är jättevacker om ni har vägarna till Varnhem trakten. Glöm då inte Kata gård! Ha en skön husbilstur!