måndag 19 augusti 2019

Snart är det dags...

Efter vår dryga vecka på rull kom vi hem och upptäckte att sommaren som vanligt gått fortare än vi tänkt oss och nästa måndag (26 augusti) ska vi åka med färjan Göteborg - Kiel, för en 5 - 6  veckors resa med norra Spanien som mål.
Den 10 september ska vi hur som helst ha nått Santiago de Compostela...

Foto från Pixabay
...där vi ska träffa våra vänner Kerstin och Åke för en veckas inbokad vandring på Camino Finisterre till Muxia.
Vandringen har vi bokat genom Vandra.se så efter varje dags vandring (15 - 23 km) kommer vi fram till bokat hotellrum och vårt bagage är förhoppningsvis ditforslat.

Vi har fått guidebok och våra Pilgrimspass på posten så nu har jag lite reselektyr.

Sedan har vi bokat transfer tillbaka till Santiago de Compostela och vår väntande husbil.
Kerstin och Åke åker då med oss ner till Duorodalen i norra Portugal och efter ett par dagar där drar vi oss uppåt Bilbao och deras flyg hem.

Duoro, Foto från Pixabay
Då drar vi oss också hemöver, troligen med några stopp i Tyskland och hemma har det nog hunnit bli oktober och annalkande höst när vi kommer hem.
På vägen ner har vi tänkt besöka en del platser som står på vår önskelista, men vore så tacksamma om någon har förslag på några lite mer okända sevärdheter, bra ställplatser eller mysiga orter och campingar.

Vi har tänkt oss vägen genom Nederländerna och Belgien, där vi tänkt stanna i Gent eller Brygge (vilken är mest sevärd?), sedan har vi tänkt passera Normandie, som vi utforskat vid ett par tidigare tillfällen och istället stanna till lite mer vid Atlantkusten, som hör till de helt vita fläckarna på vår karta.
Dune du Pilat är ett givet stopp, men för övrigt har vi dåligt med idéer.

Foto från Pixabay
Likaså tar vi gärna emot idéer för de norra regionerna i Spanien, Galicien, Asturien, Baskien osv.
Där har vi nästan bara bokat in San Sebastian, som alla pratar så gott om.

Nu återstår en hektisk vecka innan avresa då jag ska åka på en kul utflykt till Eksjö med tre väninnor, besök hos barn och barnbarn, på torsdag kommer vårt resesällskap för lite planering och förutom att göra i ordning husbilen behöver vi nog höstrusta vår lilla trädgård och fixa en del annat som behövs inför en längre bortavistelse. I eftermiddag ska vi åka till Anna-Lisa och Manfred (bloggen Lisashjulhus) och få höra lite mer om deras sommarresa runt Östersjön.
Dessutom ska vi hinna med två kräftskivor....

Så innan vi vet ordet av står vi nog på Stenaterminalen, redo för avfärd!
PS: Har någon förslag på ställplats eller parkering i Santiago de Compostela där vi kan ställa vår husbil en vecka. Vi har fått förslag från Vandra, men det var ett parkeringshus med begränsad höjd.

1. Tack för att ni tog ert id och tittade in till oss idag. Trevligt att fysiskt få utbyta erfarenheter . Hoppas ni fick några bra tips som ni eventuellt kan ha användning för . Vi önskar er en trevlig resa med lagom väder . Ska följa era förehavanden med spänning på
    bloggen

1. Tack själva för en trevlig eftermiddag och ha det så bra på Storeslätt!

2. Kul med reseplanering, men ni har mycket att göra och hinna med på en vecka. Vi varit i Santiago och vi stod på en sorts parkering i Milladoiro, men det var bara över en natt, och vi tog bussen in till stan. Det finns en camping as Cancelas N 42°53'22", W 8°31'29" 27€ Även några ställplatser, med där får man nog bara stå ett dygn. Beundrar er som klarar av att vandra. Så roligt att träffa kompisar också. Önskar er en trevlig resa.

1. Ja visst är det kul med reseplanering! Man reser flera gånger;före, under resan och efter...
      Tack för tips om ställplatser. Där ni stod tror jag finns i Campercontact. Vi får väl undersöka det närmare när vi kommer på plats.

3. Ska bli roligt att få läsa om eran vandring. Tänk så skönt att slippa bära packningen. Den har jag pratat om att vilja göra medans Jakob säger att han kan köra husbilen bredvid hahaha.
    Sand dynan är verkligen häftig att gå upp på. Vi bodde på en ställplast, Biscarossa Plage. Låg fint inne bland tallarna och havet på andra sidan dynen, strax söder om Dune de Pilat.

1. Tack för tips om ställplats. Vi ser verkligen fram emot den här resan och igår hade vi besök av våra vänner som vi ska vandra med. Vi smidde lite planer om några gemensamma dagar efter vandringen. Vi tycker det här sättet att vandra verkar riktigt sympatiskt istället för att bära på 15-20 kg packning. Det känns som om vi vuxit ifrån de där mandomsproven och bara vill njuta av vandringen.

4. Ni ser ut att ha en trevlig resa inplanerat☺️👍Lägger till er hos mej så jag kan följa er. Vi själva hoppas kunna åka iväg mer Norröver än det vi redan bor 😄

1. Vad kul att du vill följa med oss på resan. Varje år säger vi att vi måste åka riktigt långt norrut igen. Det är så otroligt vackert så i år får vi följa med er på bloggen istället,(men förhoppningsvis nästa år....)

5. Spännande det bli att följa era eskapader. Kommer ni på andra sidan, i södra Frankrike ta "Det lilla gula tåget" https://www.tourisme-canigou.com/decouvrez/le-train-jaune

1. Sitter i färjekön och läser om "gula tåget". Tack för det tipset. Vi åker åt det hållet på hemvägen och hade aldrig hört talas om det. En grej som verkar helt i vår smak.

6. Blir en spännande resa. Vandra så fixar jag inte längre,men vi har följt en av vandringslederna med husbil. Brügge tycker jag lite förmer mot Gent, men det beror på vad man vill se. I Frankrike tycker jag Bretagne var fint. Jag gillade deras Bauta-stenar. Så var vi där när hortensiorna blommade, så det var extra fint. Finns mycket slott och herresäten runt Loire-dalen. Vi läser också i Firstclas-böckerna. Vi åkte en liten slingrig kustnära väg i norra Spanien en gång, som var helt betagande med många små orter. Bilbao med ställplats uppe på berget, där man tittar ner på stan. Fanns buss där uppifrån ner till centrum. Guggenheim-museét tyckte jag var fantastiskt. Om jag inte minns fel var det en unik hängande gondol man kunde åka över vattnet - hängde i vajrar. Det var i utkanten av Billbao. Har aldrig sett något liknande. "Bizkaikzubia" - Biscayabron. Ha en bra resa!

1. Just nu är vi på väg till Brygge, valde det framför Gent! Tack för alla fina tips. Vi har dåligt besökt Bretagne men spar nog det till någon annan gång. Bautastenarna låter häftigt. Bilbao ska vi ta på vägen hem, men vi hoppas hinna utforska lite av spanska nordkusten på ditvägen.