lördag 13 juli 2019

Åhus

En långledig helg för B-M, som jobbar som semestervikarie på sitt gamla jobb innebär en chans att komma ut och rulla med husbilen.
Då vi har en del att pyssla med på hemmaplan, t ex målning av huset bestämde vi att det fick bli ett arbetspass på fredag förmiddag och att vi skulle rulla iväg efter lunch.
Vart skulle vi då åka?? Första förslaget var Kalmar, men då en viss Viktoria fyller år i helgen trodde vi det var fler än vi som åker åt det hållet i helgen. När vi väl satt i husbilen bestämde vi att färden skulle gå ner mot Skåne.

Fika nere i Småland
Nu blev vårt första stopp Åhus, en stad vi aldrig tidigare besökt. Då det var en stor beachhandbollstävling där, var det nästan fullt överallt, men vi fick en "tältplats" på First Camp Åhus. Det var en stor camping och ska vi säga något positivt om den så var det väl att det var cykelavstånd fram till centrum. Vi plockade fram våra cyklar och åkte iväg. Nere vid vattnet strosade vi runt bland uteserveringar och "värstingbåtar" som låg vid kaj.
Naturligtvis var vi tvungna att köpa en strut Åhusglass. Trots att vi bara köpte varsin medelstor glass med två kulor kändes det som om vi inte hade behövt någon annan mat den kvällen....

På vägen hem cyklade vi fram till badplatsen "Täppet". Där byggde man 1998 en långbrygga där brädorna sponsrades av företag och privatpersoner.

Glass var nog det enda vi förknippade Åhus med. Vad vi inte visste var att Åhus länge var mest känt för sina "synder" som tillverkning av vodka, tobak och ålfiske. Vi visste inte att Absolut vodka fortfarande tillverkas här trots att svenska staten sålde bolaget till franska Pernod Ricard, 2008.
Idag bokade vi in oss på en guidad tur på Absolut Home Experience.

Det var en tur på 90 minuter, med vår härliga guide Joel, som berättade både historien om "Brännvinskungen" L.O. Smith, hans otroliga liv och sociala engagemang, samt berättade mycket pedagogiskt om hur den absolut rena vodkan tillverkas.

Vi  började i "Villan"...

...och fortsatte sedan till "Spritkyrkan", nu iklädda västar.

Vi fick titta in där de på gammaldags sätt framställer "finvodkan" Absolut Elyx"

Sedan fortsatte vi till den moderna buteljeringen, som just idag stod stilla. Annars tappas otroliga 120 miljoner flaskor här varje år och rekordet på en dag är drygt 800 000 flaskor.
Här fick vi inte fotografera den moderna tappningen, men en hel vägg med tjusiga Absolutflaskor fastnade på minneskortet.

Nästan 99,9% av produktionen går på export.
Alla glasflaskor tillverkas på glasbruket i Limmared efter modell av en apoteksflaska.
Rundvandringen avslutades med att alla fick skaka en cocktail. Vi valde en Cosnopolitan (Det är rätt stavat. Det är en Cosmopolitan utan alkohol). Vi lyckades väl sådär trots häftig musik och det lager skum som skulle ligga ovanpå lyckades vi väl inte så bra med... Trots det fick vi ett certifikat på att vi var godkända i denna ädla konst.

Lite av all berömd reklam fick vi också se.

Det här är en tur som hade premiär förra året när Absolut Villa stod klar och vi kan verkligen rekommendera den om alla guider är lika entusiastiska som vår var!
Nu kom vi ut till ett strålande sommarväder och strosade bort mot torget...

...där hungriga magar fick en grillad korv från en lokal tillverkare innan vi gick för en titt i S:ta Maria kyrka, som hade en otroligt vacker altartavla och en del fina utsmyckningar.

Vi fortsatte sedan mot Ystad och stannade för lunch på den fina rastplatsen vid Brösarps backar. Där kan man också stanna med husbilen över natt på 5 - 6 platser. Det är gratis att stanna där och det finns toalett och möjlighet att tömma sin toalett.

Har man ingen drönare med får man dröna själv....
Vi hade tänkt stanna i Ystad över natten, men när vi kom däråt bröt ett rejält oväder ut med både regn och hagel så vi fortsatte mot Trelleborg, där vi nu hamnat på en ställplats vid vattnet.

1. Så trevligt att få så mycke info om absolut vodka. Vi har varit ett par gånger i Åhus men inte gått en sån guidad tur. Första gången för mer än 10 år sedan med Mercedes klubben och då kåserade en man om vodkan. Mest kommer jag ihåg att Manfred blev så magsjuk , han som annars har sån plåtmage .Troligtvis tålde han inte ålen på det skånska smörgåsbordet som vi
    åt där .

1. Det var en riktigt bra guidning som de verkligen saluförde och det verkade som om de flesta turerna var uppbokade så här i semestertider. Åhus var hur som helst en mysig stad.

2. Vilket trevligt och inspirerande inlägg. Åhus har vi varit, men inte hade vi en aning om att Absolut hamnade på limmareds flaskor där. Vi får ta en tur dit någon gång. Tack för tipset! Brösarps backar har vi stannat många gånger.

1. Kul om vi kan bidra med lite tips på aktiviteter. När jag läser bloggar förundras jag ofta över hur mycket det finns att se på och göra i vårt land.