måndag 15 mars 2021

Vandring på Ekstakusten

Idag packade vi fikaryggsäcken för att efter en god frukostbuffé göra en vandring längs Ekstakusten. Det är ett område söder om fiskeläget Djupvik och ca 4 km av stranden är ett naturreservat. Utanför kusten ligger Stora och Lilla Karlsö som ett fint blickfång.

Vi tog bilen till Djupviks fiskeläge, som är från slutet av 1800-talet. Det byggdes ut på 1910-talet då strömmingsfångsterna var stora.

Därifrån utgick en vandring på ca 12 km som kallas "Väg, vind och vatten".

Vi följde vägen söderut och efter någon km tog vi av och gick genom skogen på de spikraka vägarna som anlagts där.

Nog är det snart vår!

Efter några km på skogsvägar skymtade vi vattnet igen.

Sedan kom vi ner till Kronvalds fiskeläge och nu smakade det ljuvligt med lite fika i solen som kom på besök. Hit till Kronvald kom Linné efter tre veckors ritt på sin gotländska resa. Hans sällskap åt middag på prästgården i Eksta innan de nästa dag fortsatte ut till Stora och Lilla Karlsö.

Efter vår paus fortsatte vi den strandnära vägen norrut.

Här passerar vi bl a Skansudd, en försvarsanläggning, som uppfördes 1712-13. Idag finns bara en 130 meter lång vall av grus och sand kvar.

Tillbaka vid Djupvik var vi så nöjda med vår dag som visade drygt 16000 steg på stegräknarna och när vi kom hem öppnade vi en flaska champagne för att fira vårt födelsedagsbarn innan vi gick till restaurangen för kvällens middag.

1. Grattis till Lars och grattis till husförsäljningen. Så trevligt och vältrimmat att kunna fira detta på fina Gotland . Älskar den ön och som ni vet åkte vi runt ön i somras med hjulhuset. Önskar er allt gott för framtiden med flytt och husbilsutflykter.

1. Vi tackar! Det känns så skönt att det blev klart innan vi åkte. Visst är Gotland en plats man kan åka tillbaka till många gånger, nästan lite exotiskt.

2. Vilken härlig vandring och en perfekt belöning efteråt :-)

1. Det var en riktigt skön vandring och bubbel är aldrig fel.

3. Visst är det vackert här. Vi har också stått med husbilen här längs Ekstakusten för några år sedan.

4. Härligt att se videkissarna, då börjar våren närma sig och när våren börjar närma sig får jag komma ut.
    Efter en härlig dag utomhus var ni väl värda det där goda i glaset.
    Allt gott

1. Visst är det härligt när det börjar knoppas och här är gräsmattorna täckta med vårlök, scilla och snödroppar, så fint!