söndag 4 oktober 2020

"Bonusdagar" i Varberg

Första helgen i oktober och kanske att hösten är på gång på riktigt, men så tar sommaren till en sista(?) kraftansträngning och SMHI lovar njutbar temperatur, om än kraftig blåst vid vår västkust. Vi gör en snabbpackning av husbilen och efter lunch på torsdagen står vi mot sydväst och Apelvikens Camping, strax söder om Varberg. Vi undviker gärna de här stora 5-stjärniga campingarna under sommaren, men så här på lågsäsong känns det helt ok. När vi kom dit fanns det gott om lediga platser men på fredagen fylldes det på riktigt ordentligt, med främst husbilar.

På torsdagskvällen tog vi det riktigt lugnt, njöt av ett glas rött och lite ost, innan vi somnade med vinden tjutande utanför husbilen.

På fredag vaknade vi till en blå himmel, en sol som värmde och t o m vindarna var ljumma. Vi tog en promenad längs den fina strandpromenaden fram till Varberg. Först passerar vi Varbergs Kurhotell, där jag varit och bl a fått massage med tångruskor i ett träkar för många år sedan.

Idag är vi definitivt inte ensamma på den fina promenaden. Tänk att ha möjlighet till en så vacker morgonpromenad!

Efter en liten bit ser vi Varbergs landmärke, fästningen framför oss. Tänk att den var ett av Europas modernaste försvarsverk när den stod klar 1618. Den behövde aldrig användas  i krig och vid freden i Brömsebro 1645 bestämdes det att Halland skulle tillhöra Sverige. När den slutade användas som militär anläggning 1830 fungerade den som fängelse innan dess byggnader under 1900-talet tagits över av museum, vandrarhem och restauranger.

Idag blev det inget besök på museet för vi ville hellre njuta av höstsolen, så det blev bara en promenad på fästningsområdet.

Vi fortsatte förbi flera stränder bl a tre stränder för nakenbad, Skarpe nord och Kärringhålan för damer och Goda Hopp för herrarna innan vi kommer till det fina Kallbadhuset. Precis i dagarna har man börjat en renovering av det fina huset, som byggdes 1903. Huset och bryggorna har vid flera tillfällen skadats rejält av stormar, bl a  när Gudrun drog in 2005 och likaså i november 2011.

Vi strosar runt i staden och tar oss en titt på den omtalade, populära ställplatsen nere i hamnen, där det är i det närmaste fullbelagt, trots att det är före lunch och början av oktober!!!

Sedan är det bara att ta strandpromenaden ut till Apelviken igen där vi kunde sitta ute i solen hela eftermiddagen.

En bit hemgjord pizza och en kall öl smakade bra innan vi tog ytterligare en fin promenad längs strandkanten åt andra hållet innan kvällen blev kylig och det var dags att krypa in i husbilen.

På lördagen hade vi bokat en golfrunda på Åsundsholms GK, i Lars hemtrakter söder om Ulricehamn. Regnet hängde i luften, men vi klarade oss utan regnkläder och fick nära fyra timmar med frisk luft och motion innan vi satte oss i bilen för de sista milen hem.

När vi kom hem var det till ett svart och kallt hus, eftersom jordfelsbrytaren löst ut, så nog var det bra att vi beslutade oss för att åka hemåt innan söndagens utlovade oväder drog in. Nu återstår att se om det var årets sista husbilstur eller om vi får fler vackra höstdagar, som lockar ut oss igen...

1. Härligt att kunna njuta av vackra höstdagar . Varbergs kallbadhus är häftigt och promenera efter kusten är i vårt tycke oslagbart.

1. Visst är det härligt att promenera längs vatten. Så vi saknar vatten här i Falköping...
      Fina höstdagar är oslagbara!

2. Inte dumt alls med bonusdagar :-) Har aldrig varit i Varberg, men fästningen såg häftig ut och låg inte sådär fasligt högt upp som dom ofta gör här i Spanien ;-)

Ha det gott!

1. Fästningen i Varberg hade inte ens du behövt vägra, inte speciellt högt och med en vacker utsikt över vattnet!

3. En härlig tur! Visst är det fint att promenera efter kusten. Det har vi gjort också men från Marstrand. Tur att vindarna var varma och solen var framme. Jag hoppas ni och vi ska få fler fina höstresor! Ha dé gott!

1. Vi hoppas också på några fler höstturer men det får väder och vindar avgöra. Visst är det härligt att promenera längs vatten!

4. I Varberg har jag varit på Spa med saltvatten men inte något tångbad. Inte ofta vi åker mot västkusten....alldeles för dyra ställplatser och campingar och dessutom oftast fullt. Nu hoppas vi att vädret ska bli lite bättre, så vi kan göra en kort tripp till Öland igen. Men först måste Ingemar bli bättre i sitt ben. Tur ni har friska ben och kan ströva runt. Tack för fina bilder.

1. Kul du tycker om våra bilder. Vi hade tänkt oss till Öland den helgen men SMHI:s prognos gjorde att det blev västerut istället. Vi undviker västkusten under högsäsong när det är både fullt och dyrt men så här års är det riktigt skönt. Tyvärr blir det nog inget Öland för oss i år men vi hoppas Ingemar kryar på sig så vi får njuta av era bilder. Ha det så gott!