tisdag 5 maj 2020

Utflykter vid Hornborgasjön - del 2, Ytterberg - Naturum Hornborgasjön. Kan det bli vackrare??

I söndags var det dags för oss att utforska ännu en del av vandringslederna vid Hornborgasjön.
Vi åkte ett par mil på den östra sidan av sjön till parkeringen vid Ytterberg. Därifrån går Ytterbergsleden till Naturum Hornborgasjön. Den mäter ca 10 km tur o retur och går genom en omväxlande natur med åsar, betesmarker och intensivt gröna strandängar.

Marken närmast sjön är fågelskyddsområde så 20/3 - 15/7 är det tillträde förbjudet under fåglarnas häckning.
Leden är väl markerad med skyltar och orangemålade stolpar.

I början går den över ett par myrar och är delvis spångad. Efter en stund når vi Vässtorpsåsen, där mängder med backsippor blommar, även om en del av dem börjar bli överblommade redan.

Här är naturen så vacker att vi gör flera stopp enbart för att njuta av vyerna och fotografera .

Nu när körsbärsträden snart slår ut vid alla vackra stenmurar, känns det lite som om vi befinner oss i Bröderna Lejonhjärtas Körsbärsdal.

Leden går också genom hagar där kossor och får betar och plötsligt blir vi stoppade av en grupp ungdjur, som undrade vad vi gjorde på deras domäner...

Efter ytterligare en bit närmar vi oss Ängsladan. Här går det bra att övernatta om man har med sig sovsäck och liggunderlag, men idag är den ett populärt ställe för en fin fikastund.

Här på taket har några upptäckt årets första svala!

Efter ytterligare en km når vi Naturum Hornborgasjön med sitt besökscentrum som är byggt på pelare ute i sjön. Det invigdes 1986 och innehåller en utställning om sjöns historia och fågelliv.

Fåglarna och sjön kan man också njuta av från Minnesstenskullen. Där har man byggt en vacker plattform, Utsikten, i ek och kalksten.

Dit gick vi inte idag utan vi stannade på en av picnicplatserna längs gången ditut.
Har man inte egen matsäck finns en fin restaurang och cafébyggnad, Doppingen, på vägen upp till parkeringen.

Sedan var det bara att traska tillbaka igen. Just när vi lämnat Naturum passerar vi ett av de gömslen som finns. Vi tar spången genom ett sankt område ut till gömslet och strax utanför har en mängd skrattmåsar sina reden.

Skönt med en egen kupé..
Vi såg också (vad vi tror??) en gråhakedopping.

Vi är urusla på fåglar och den ville inte riktigt sträcka upp sig så vi gissar. Är det någon som har ett annat förslag emottages det tacksamt...
Sedan fortsätter vi tillbaka, njuter av fåglar och blommor efter vägen.

När vi är tillbaka vid parkeringen vid Ytterberg, tar vi den knappt km-långa promenaden ut till udden med sitt fågeltorn. Här blev det ytterligare en kopp kaffe...

...innan vi gick tillbaka och satte oss i bilen, lite lagom trötta efter en härlig dag i solen och ca 17 000 steg på stegräknaren.
Fortfarande finns flera platser kvar att utforska runt sjön så vi får väl än en gång säga - Fortsättning följer...

1. Vad fina leder! Kanske vi ska lämna havet i några dagar och vandra lite runt Hornborgarsjön. Det lockar onekligen! Tack för inspirationen.

1. Visst är det vackert, men det är det nästan överallt den här årstiden! Det är så skönt att vi har de här möjligheterna, bara att ta till vara och njuta..

2. Det finns tydligen massor med fina vandringsleder i vår omgivning. Visst var det en Gråhakedopping, Ingemar kollade sin bok. Så vackra bilder, våren är ju fantastisk!

1. Kul att ni gillar våra bilder och att få konfirmera att det var en gråhakedopping. Vi vet ju att de häckar här och det såg inte ut som någon av de andra dopingarna.
      Visst är våren fantastisk!

3. Så himla vackert! Helt underbar natur att knata runt i :-) Vad nyfikna dom såg ut dom söta kalvarna :-)

1. De "små söta kalvarna" satte av i en hiskelig galopp så vi fick väja, men visst är de söta och naturen är fantastisk!

4. Visst har de flesta naturreservat något speciellt och är det speciella vatten blir vi extra glada!

5. 17 000 steg är bra jobbat!!! Vi har också kollat in en fågelsjö (kommer på söndag). Kan absolut ingenting om fåglar, men kan ju gilla dem ändå ;)

1. Så mycket som vi har promenerat nu har vi nog aldrig gjort, är det inte i naturen så är det på golfbanan. OH, vad jag önskar att jag kunde lite om fåglar, men kul är det hur som helst...

6. Visst finns det mycket fint i vår omedelbara närhet. Just nu är det som vackrast men kossor gillar Hagenstraße bakom stängsel. Dom tittar så obehagligt på en ochvem vet kanske är det en tjur.

1. Visst kan kossor vara lite lömska och inte mycket att lita på! Naturen är så vacker så det är bara att njuta!

7. Vilken trevlig utflykt ni gjort, och självklart värda många koppar kaffe efter alla de stegen.
    Trevlig helg!

1. Det har blivit många ryggsäckar packade med fika de senaste veckorna. Förhoppningsvis gör vi av med kalorierna på våra vandringar...
      En trevlig helg önskar vi dig och dina ägare.

8. Tänk så härligt det är att vi har vår vackra natur att få vandra i just nu. Så härligt med så många körsbärsträd som är så fina...men dom där måsarna är inga favoriter däremot:) Ha det fint

1. Visst är våren en härlig tid när allt börjar knoppas och blomma. I år har det inte varit speciellt varmt så därför får vi njuta extra länge av allt det här. Hoppas ni har fått vår uppe i norr också! Må så gott!

9. Vilken fin tur ni gått och så många vackra foton det blev! Vi har varit vid Hornborgarsjön, men aldrig gått den leden. Det var kul att träffa er. Nästa gång hoppas jag vi kan bjuda in er! Ha dé gott!

1. Det är så vackert överallt den här årstiden, speciellt vid vatten. Det var så kul när vi fick Ellen på rastplatsen. Hoppas vi möts fler gånger när det även är tillåtet att umgås..