måndag 9 december 2019

Museihelg i Stockholm.

Ett par gånger om året brukar vita oss en "tågtur" med övernattning i Stockholm. Ibland är det någon föreställning som lockar, ibland någon utställning och ibland kanske det bara är kul att komma till storstaden för ett par dagar.
Andra advent lämnade vi Falköping efter frukost och för söndagen hade vi två besöksmål.
Vi har aldrig besökt Hallwylska museet förut så det stod som första besöksmål. Nu innan jul spelas dramat Jul i Palatset, men tyvärr var föreställningen på söndagseftermiddagen fullbokad för flera veckor sedan. Vi gick istället med på en guidad tur genom palatset som när det byggdes av Wilhelmina och Walther von Hallwyl i slutet på 1800-talet verkligen var supermodernt med centralvärme, elektricitet och moderniteter som hiss, dusch, badkar och toalett.
Arkitekt till bygget på Hamngatan 4 var Isac Gustaf Clason, som nog är mest känd som arkitekt till Nordiska museet. Huset skulle förutom att vara en bostad under vinterhalvåret också rymma alla grevinnans samlingar av bl a tavlor, vapen och en hel del annat.
Makarna von Hallwyl skänkte huset till svenska staten 1920, men bodde båda kvar tills de gick bort. greven avled 1921 och grevinnan 1930. Redan 1938 öppnades museet för allmänheten.
Nu fick vi en riktigt intressant tur genom de vackra sällskapsrummen och den mer privata avdelningen med sovrum och badrum.

Stora salongen
Matsalen dukad till julmiddag.

Det moderna badrummet
Sedan var det dags för oss att ge oss ut i ett regnigt Stockholm igen och promenera bort till Nationalmuseum.

Byggnaden är nog det vackraste konstverket...
Där hade vi blivit rekommenderade att se utställningen 1989. Det var en utställning med främst dokumentärfoto, men även porträtt, affischer, video och design från detta år. Årets mest omskrivna händelse var säkert Berlinmurens fall, men här nedan kommer ett axplock av andra händelser, mer eller mindre stora.

Ayatollah Khomeini utfärdar dödsdomen mot Salman Rushdie för Satansverserna.
Våren -89 demonstrerade studenter på Himmelska fridens torg mot den kommunistiska regimen.
Vaclav Havel utses till Tjeckoslovakiens president.
Apartheid gick mot sitt sammanbrott och i februari -90 frigavs Nelson Mandela. Strax efteråt reste han till Sverige där Hans Gedda porträtterade honom.
Förutom flera andra politiska händelser, främst i Östeuropa hände även följande saker:
Globen invigs, Apple lanserar företagets första bärbara dator, Nintendo lanserar Game Boy och Roxette når förstaplatsen på Billboardlistan i USA med The Look.
En riktigt intressant utställning med många aha-upplevelser.
Efter lite mat i ett regnigt Stockholm blev det en lugn kväll på Scandic Klara, på Slöjdgatan.

Måndag morgon började med en riktigt bra hotellfrukost och sedan var vi klara för en promenad ut till Fotografiska museet, ett ställe vi nog besöker var gång vi är i Stockholm.

Nu var det främst utställningen "Places Beyond" av Erik Johansson som lockade. Den premiärvisades den 6 december och kan ses här till den 1 mars. Erik är en kille från Götene, som beskrivs på följande sätt på Fotografiskas hemsida;
Erik Johansson är trollkarlen som med lika stor teknisk begåvning som nyfikenhet och gränslös fantasi, förmår att trolla in oss i världar vi först känner igen. För att sedan inse att det gör vi inte alls."

Cutting Dawn, 2015
Just visiting, 2019
Full moon service, 2017

Vi känner igen mycket av naturen från omgivningarna runt Kinnekulle och ju mer man tittar på hans foton, desto fler detaljer ser man och desto mer inser man hur otroligt mycket talang men främst arbete det ligger bakom varje verk.
Den här utställningen kan vi bara rekommendera.
Som vanligt fanns det flera andra sevärda utställningar, men den här gången förbleknade de...
På väg tillbaka genom Gamla Stan gick vi över Stortorget, där årets julmarknad höll öppet. Tyvärr var det svårt att få några julkänslor i gråvädret, men idag slapp vi åtminstone regn.
Vi hann istället köpa några julklappar till barnbarnen och äta en god räksallad på Vapiano, på Vasagatan innan det var dags att ta tåget hem till Falköping igen.

1. Vilket fint Palats/museum ni besökt med alla dessa vackra möbler och sedan kunde dom verkligen bygga förut, med vackra väggar och tak. En sådan tavla av Erik Johansson skulle jag gärna äga :) dom var ju hur läckra som helst. Kram

1. Visst är hans tavlor häftiga och dessutom stora. Det vore något att ha hemma på väggen.....

2. Visst är det trevligt med en Stockholmshelg då o då. Hallwylska är ett riktigt fint museum med mycket känsla från forna tider. 1989 utställningen verkar också vara en fin påminnelse om vad som skedde för 30 år sedan. Konstnären Erik från vår hemkommun har jag läst om och hans tavlor är väldigt unika hoppas kunna se dom real nån gång.
    Hälsningar från Köln där vi vilar ut ett par dagar
    Kram

1. Visst är det kul med ett Stockholmsdygn ibland, men lika skönt att komma hem igen. Det ska bli kul att se om även Eriks nya utställning kommer till Skara. Jag tror Skara museum slog besöksrekord när hans förra utställning var där.

3. Skönt med en helg hemifrån. Bara bo på hotell och njuta av god frukost och mat.
    Stockholm har ju dessutom en hel del att bjuda på och låter trevligt att gå omkring på lite museum.
    Allt gott!

1. Visst är det skönt att lämna vardagen om än bara för en natt och så är det mysigt att komma hem igen. Ha en skön tredje advent!

4. Kul med en museihelg! Roligt att ni besökte Hallwylska, det är en av mina favoriter! Blev också supersugen på Fotografiska när jag såg era foton från utställningen. Speciella! Kanske får vi tid för några museer i vinter, har ingen resa inbokad just nu ;)

1. Vi har pratat om Hallwylska i flera år men aldrig kommit dit. Nu var det vackert julpyntat och julaftonen middagsbord dukat precis som när familjen bodde där.
      Mitt råd: Gå till Fotografiska innan 1 mars!