fredag 6 december 2019

Röda havet och Döda havet..

När  vi lämnade Wadi Rum och öknen hade vi Aqaba som nästa mål. Aqaba är Jordaniens "hamnstad" vid Aqabaviken i Röda Havet. Staden är populär för dykare, vindsurfare och andra som håller på med vattensporter.
Vi åkte först in till staden och strosade omkring. Många handlade bl a kryddor i de små affärerna.

Sedan åkte vi till en strandresort där vi äntrade en båt för en tur med sol, bad och grillad lunch.

Vi fick några härliga timmar på båten även om vi inte åkte så långt innan vi ankrade. Jordaniens grannar här nere, Israel, Egypten och Saudiarabien, skulle nog inte bli överlyckliga om de fick in en båt med turister på sitt territorium.

Saudiarabien - ett stenkast bort.
Sedan åkte vi och checkade in på vårt fina hotell, Sol y Mar Beau Rivage Hotel, för två nätter. Nästa dag hade vi en helt ledig dag och det var väl planerat, eftersom jag (B-M) drabbades av en rejäl magåkomma på kvällen och verkligen uppskattade en toalett i närheten. Vår lediga dag tillbringades därför vid hotellets pool och det var riktigt skönt efter en mycket intensiv vecka.

Kvällsutsikt från vår balkong.

Vår sista dag i Jordanien ringde väckarklockan 05:00, för frukost och avfärd mot Döda Havet. Döda Havet är verkligen speciellt där det ligger på gränsen mellan Israel, Västbanken och Jordanien. Sjön är 65 km lång och upp till 18 km bred. Det största djupet är 378 meter och vattenytan ligger nu nästan 430 m under havsytan - lägst av alla platser på jordens yta.

Vi åkte först till Holiday Inn Resort Dead Sea och åt en riktigt god lunch. Hela buffén var så fint upplagd att alla rätter  såg så aptitliga ut.

Mätta och belåtna åkte de flesta av oss till Betania vid Jordanfloden. Det sägs vara platsen där Jesus döptes av Johannes Döparen, en plats som idag är klassat som ett världsarv. Vi tittade först på den platsen och fortsatte sedan ner till dagens Jordan, som är betydligt mindre och smalare än för 2000 år sedan.

Även idag förrättades dop på den israeliska sidan.
Att läget här nere är spänt kunde vi konstatera eftersom det satt militärer med k-pistar på båda sidor om floden och gränsen mellan länderna var noggrannt utmärkt.

Sedan vände vi tillbaka till hotellet för dagens höjdpunkt, ett dopp i Döda Havet, världens saltaste sjö, med en salthalt på 33-34%. Det var verkligen fascinerande att ligga och flyta som en kork. Att simma var inte att tänka på och kallsupar och vatten i ögonen var det bara att försöka undvika.

När vi kom upp ur vattnet och torkade var vi fullständigt täckta av salt och den efterföljande duschen var både behövlig och skön.

En salt kille.

När solen gick ner över sjön satte vi oss åter i bussen för att åka de sista milen in till Amman och vår sista middag innan hemfärden. Vi åt på Kan Zamaan, som var inrymt i ett f d stall, som tillhört ett palats, en riktigt mysig restaurang med god mat.

Sedan var det ett ganska trött gäng som åkte ut till flygplatsen för att flyga hem via Istanbul.

Vi landade på Landvetter vid 11-tiden på förmiddagen och när vi kom hem till ett grått Falköping gjorde vi inte många fler knop den dagen.
Även om inte gruppresor är riktigt vår grej fungerade det riktigt bra och vi kunde i många fall följa med vår grupp så lite eller mycket vi ville och vi hade två riktigt bra guider, en svensk tjej och en lokalguide. Vi är hur som helst riktigt nöjda med vår resa, som tog oss till många av de platser vi drömt om att få se.