söndag 23 juni 2019

Midsommar vid Vänern

När midsommar börjar närma sig packar vi husbilen för vår sedvanliga träff med B-M:s f. d. Varnhemsgrannar i familjen Starcks sommarhus i Blomberg vid Vänern. Vi åker dit lagom till midsommarfirandet på byns äng på eftermiddagen, där vi också njuter av vår medhavda kaffekorg.
 I år sken solen över firandet och vi njöt verkligen i solen.

Även vi skickade upp en avslutande raket.
När vi kom hem var det dags att duka upp en traditionell midsommarmåltid, med Solbritts silltårta som en extra delikatess.

Silltårta, MUMS!

Lite midsommarregn föll medan vi åt middag, men slutade så vi kunde gå ut och få några hårda kamper i den ädla sporten hästskokastning. Inte helt enkelt att träffa pinnen (men vi tror att värden legat i hårdträning sedan förra året...).

Stilstudie på värdinnan
Bilden är inte arrangerad...
På midsommardagen vaknade vi till en dag med strålande sol och efter en lång frukost styrde vi kosan mot Kållandsö, där vi tänkte besöka Spikens fiskeläge och Läckö slott, där det var medeltidsmarknad över helgen.

Vi började med Spikens fiskehamn, som är en av Europas största insjöhamnar. Där hade massor med människor samlats i det fina vädret. Vi stannade på parkeringen, som är gratis på dagtid, men också fungerar som ställplats. (Kostnad 120 kr/natt + 30 kr om man vill ha el). Vi inhandlade en nyrökt laxöring, som fick bli lunch tillsammans med potatissallad och lite grönt.

Sedan tänkte vi fortsätta ut till Läckö, men de planerna fick vi ändra. Det var fullkomligt trafikkaos på de smala vägarna och att hitta en parkeringsplats till husbilen var en omöjlighet. Vi var glada att vi ens lyckades vända.
Istället ringde vi dotter Sandra i Lidköping och bjöd oss dit på fika och grillning. Lille August största nöje är att "köra husbil", så han var mer än nöjd.

På kvällen vände vi åter mot Kållandsö och ställplatsen på Läckö Golfbana, där vi spelade en runda idag. Det var en av de finaste och mest välskötta banor vi spelat på så det blir säkert fler besök där.

När vi sedan kom hem på söndagskvällen fortsatte roligheterna då vi tillsammans med några grannar blev bjudna på varmkorv och sangria på närmsta grannens altan.
Nu får husbilen vila några dagar för i morgon bitti ringer klockan strax efter 05 och jag ska börja mina veckor som semestervikarie på mitt jobb, men på fredag hoppas vi kunna rulla iväg igen på en tur i sommarsverige.

1. Ni ser också ut att ha haft en fin midsommar med bra väder. Åh silltårta som är så gott, länge sedan vi gjort det.
    Vi står just nu på Vadstenas Gk och inväntar morogndagens spel. Tack för tipset på Läckö Gk, en bana som vi inte har spelat.

1. Läckö GK kan vi verkligen rekommendera där den ligger mitt ut i ingenstans.
      Vadstena har vi varit på några gånger och den banan tycker vi också om.

2. Det var en trevlig midsommar ni haft trots alla människor som trängdes på marknaden. Ah, nu vet jag lite hur det ser ut där ����

1. Vi hade en jättebra helg, trots att det inte blev någon medltidsmarknad på Läckö och folk fick trängas bäst de orkade i värmen.

3. Vilken härlig midsommar ni haft, bättre väder än vad vi hade i alla fall. Läckö är fint och Laxöring jättegott. Det får nog bli en resa dit i sommar. Ha de gott.

1. Ja vi klagar inte på vädret den här helgen. Så många gånger vi varit ute i Kungshamn och det regnat på tvären och termometern har visat runt 10°.

4. Fint med traditioner och fint väder ser ni it att ha haft . Vid Spiken har vi stått några gånger och där är det underbart och fisken smakar ljuvligt. Det gåt en stig strax innan parkeringen och på den tar man sig lätt till fots till Läckö. Vi har promenerat där och den är fin och kommer ut ovanför p-platsen vid Läckö slott

1. Visst är det kul att träffa gamla vänner som jag delat många år i Varnhem med. Hade vi vetat hur mycket bilar det var på Läckö hade vi naturligtvis tagit vandringsstigen, men nu blev det som det blev. Läckö ligger kvar och det får bli ett besök där när det är lite mindre folk att trängas med.