tisdag 9 november 2021

Novemberutflykt till Karlstad

I förra veckan, som var den traditionella höstlovsveckan, eller läslov som det numera heter, fick vi besök av Edith, 9 år från Göteborg. Det blev några mysiga dagar med skogsbesök, muffinsbak, pyssel och mycket annat.

På fredagen fick vi heja på barnbarn i diverse idrotter, då storasyster Ellen spelade handboll i Skadevi Cup...

... och Lars barnbarn Adrian spelade innebandy med Falköpings IBK

På söndag förmiddag var det dags för en liten novemberutflykt. När vi kom till Karlstad var det riktigt höstväder, så det blev ingen långpromenad i staden, som vi bara besökt som allra flyktigast tidigare. Vi parkerade på Sandgrundsudden, där mycket av Karlstads kulturliv finns samlat, med Värmlands Museum, Bibliotekshuset och inte minst Sandgrund, med Lars Lerins akvareller.

Vi flydde undan regnet in i bibliotekshuset, där det även fanns lunchservering och där kunde vi njuta av en riktigt god torskrygg i krämig tomatsås. Mätta och belåtna gick vi mot Sandgrund. Huset byggdes som restaurang och invigdes 1960. Då uppmärksammades det som en modern byggnad med stora panoramafönster mot Klarälven. Senare blev restaurangen ett populärt danspalats och 2003-2012, fungerade det som Blue Moon bar och diskotek. Då köpte kommunen lokalerna och det blev istället en permanent utställningslokal för Värmlandssonen, Lars Lerin, som blivit en av Sveriges mest kända och omtyckta konstnärer. Vi gillar verkligen hans akvareller, som alltid har ett härligt ljus i sig, även om motiven ibland är både dystra och mörka.

Visst är hans enorma serie "Arkiv" häftig, bara att komma på idén att måla en hel vägg...

Sedan åker vi till vårt hotell, Clarion Collection Hotel Drott, som ligger mitt emot järnvägsstationen. Det var ett mysigt hotell i jugendstil, med tre meter i tak, stuckaturer och en gammaldags hiss som minner om svunna tider.
Nu var det nyrenoverade rum och till hotellets fördel var också att i priset ingick eftermiddagsfika och en framdukad kvällsbuffét, som vi avnjöt tillsammans med öl från lokalt bryggeri.

Detta passade oss som hade bokat biljetter till föreställningen "Thank you for the music", på Karlstads CCC (Congress Culture Centre).

Detta var sista föreställningen på turnén där Johan Boding, Kalle Moreus och Gunilla Backman (idag utbytt mot Thérèse Löf) med orkester hyllar Björn & Benny och deras unika låtskatt. Vi bjöds på tre timmar med musik från BAO, ABBA, Chess, Kristina från Duvemåla, Mamma Mia osv.

På måndagen vaknade vi till en solig men frostig dag och efter en god frukost...

...när vi satte oss i bilen beslöt vi att runda Vänern och köra den västra sidan ner och fram på eftermiddagen var vi tillbaka i Falköping efter vår lilla höstutflykt. Nu har vi ytterligare ett resmål att utforska lite närmare när det blir dags för husbilssäsong igen för visst måste man hälsa på "Sola i Kallsta" där hon står staty på torget vid älven, även om vi bara skyndade oss förbi den här gången!

1. Ni har verkligen haft mysiga dagar tillsammans med barnbarn och konsert med hotellboende, inte så dumt.
    Grattis till dig B-M
    Kram från oss

1. Visst är det mysigt att få umgås med barnbarnen så länge de tycker det är skoj att komma till oss.
      Lika kul är det att åka bort och få nya upplevelser, även om det bar är över en natt.
      Tack för grattishälsningar1

2. Härligt med finbesök och vilken trevlig utflykt!
    ABBA-showen hade jag gärna sett :-)

Ha det gott!

1. Visst är det kul med finbesök och skoj så länge de vill komma till oss.
      Det var en riktigt bra konsert och Johan Boding är en av våra favoriter, speciellt när han tolkar Freddy Mercury.

3. Så trevligt att unna sig dessa små utfärder, även med en mindre bil. Karlstad minns min manlige ägare som en fin stad att gå omkring i med många små olika ljuspunkter.
    Allt gôtt

1. Nu när husbilen är i vinteride är det kul att unna sig miljöombyte en natt eller två. Vi tror också att Karlstad är en stad som är värd att upptäcka lite närmare, kanske till sommaren. Nu var vädret sådant att vi tog närmsta vägen till föreställningen och hem igen.
      Ha det så gott!

4. Visst är Lerins akvareller på Sandgrund sevärda! Ett riktigt fint museum.

5. Oj där hann ni med mycket på en vecka så antar att ni mår bra igen. Visst är Sandgrund fint och Lars Lerins tavlor fantastiska. Har varit där en gång men kan tänka oss flera.

1. Den där veckan var före våra sprutor, men visst mår vi bra igen. Karlstad är en stad vi könner för att besöka igen (vid en annan årstid), verkar riktigt fin. Det här var vårt andra besök på Sandgrund och visst är Lerins tavlor något att njuta av.

6. Vilken underbar konst! Gillar den där arkiv! :)

1. Inte är det svårt att förstå att han har blivit en av Sveriges mest berömda konstnärer. För många år sedan gick jag akvarellkurs ett par terminer och då insåg jag hur svårt det var!