måndag 17 april 2023

"Monet with friends" på Kalmar slott och vandring genom staden.


Först måste vi konstatera att Kalmar är en stad som lockar till fler besök, då gärna när sommaren anländer. Det är väl inte utan anledning som Kalmar blev utsedd till Årets Sommarstad fyra år i sträck.

Vi beslöt oss för att ta en promenad genom staden på vår väg till slottet där utställningen "Monet with friends" lockade.

Stadens centrum och likaså vår ställplats ligger på ön Kvarnholmen. Hit flyttades staden i mitten på 1600-talet och omgavs då av ett befästningsverk. Delar av muren och flera stadsportar finns även idag.




Vi gick först fram till Stortorget och tog en titt på domkyrkan, som inte är lik andra domkyrkor. Numera tillhör Kalmar, Växjö stift men kyrkan har ändå ställning som domkyrka.


Kyrksalen var ljus och vacker och trots ett flertal restaureringar har kyrkan i stort sett behållit sin ursprungliga prägel.


Sedan fortsätter vi bort mot Kalmars riktmärke, det gamla vattentornet, vilket med sina 65 meter är Kvarnholmens högsta byggnad. Det vackra tornet byggdes 1887 -1900 men när staden behövde mer vatten byggdes ett nytt vattentorn, som stod klart 1972. Numera inrymmer det gamla vattentornet hyreslägenheter och visst verkar det mysigt att bo här med en otrolig utsikt över staden.


I närheten av vattentornet ligger de kända "Tripp, trapp, trull-husen", som fått sitt namn efter sin storlek. Troligen är de byggda på 1600-talet och de överlevde stadsbranden 1765. 



Sedan fortsatte vi genom Stadsparken där det en gång så omdiskuterade Konstmuseet ligger.


Här når vi sedan slottet som verkligen ser ut som ett sagoslott där det ligger
på Slottsholmen vid Slottsfjärden. 


Runt 1180 byggdes här ett försvarstorn, en kastal. Tornet byggdes till skydd mot sjörövare och andra fiender. Magnus Ladulås lät i slutet av 1200-talet bygga en borganläggning med ringmur och torn runt den gamla kastalen. I väster ligger Kuretornet där den gamla huvudentrén fanns. Borgen var då Sveriges modernaste fästning. Under lång tid var slottet en stark försvarsanläggning, främst genom sitt strategiska läge. Gränsen mot Danmark gick då bara några mil söder om Kalmar. Den kanske viktigaste politiska händelsen i Kalmar under medeltiden var bildandet av Kalmarunionen 1397 mellan Sverige, Norge och Danmark. Unionen upplöstes 1523.

Under Vasakungarna Gustav I, Erik XIV och Johan III fick slottet sitt nuvarande utseende. Den medeltida borgen förvandlades under 1500-talet till ett renässanspalats efter kontinental förebild.


Den här årstiden har de en guidad visning dagligen, men vi kände inte för att vänta på den så vi gick omkring själva på slottet. Det fungerade bra med informativa skyltar i varje rum.


I Grå Salen står ständigt Johan III påskmåltid från 1586 uppdukad. 



Gyllene Salen har fått sitt namn efter det rikt ornamenterade kasettaket, som Johan III beställde.


Rutsalen med vacker träpanel med intarsia användes som drottningens representationsrum.


I en trappa står Karl XI:s lejon, som tillverkades när kungen bodde här under ett besök 1673.


Vi tittade också in i kvinnofängelset. Där fanns en riktigt otäck fotoutställning som visade medeltida straffmetoder för kvinnor.


Riktigt fin var däremot slottskyrkan som uppfördes
av Johan III i slutet av 1500-talet, och fick sin fasta inredning under 1600-talet. Det är inte så konstigt att detta blivit en mycket populär bröllopskyrka.



Huvudorsaken till vårt besök på slottet var den tillfälliga utställningen, "Monet & Friends Alive". 


Utställningen visas här i Kalmar 1 april - 5 november. Det är en digital världsutställning, där impressionisternas konst får liv till tidsenlig klassisk musik. Vi verkligen omslöts av utställningen när vi kom in i Förbrända Salen. Det var en riktigt häftig utställning som pågår i en loop på 47 minuter. Tidigare har den visats i Mexico City, Bejing, Moskva, Rom och Sydney, så visst är det härligt att den kommit till Kalmar.




Ville vi kunde vi själva bli en del av ett motiv från Monets trädgård, där vi faktiskt har stått under blåregnet på originalbron för några år sedan.


Efter slottsbesöket kurrade det i magen så en surdegsfralla och kaffe hos Johannas Choklad smakade perfekt även om det inte gick att sitta på uteserveringen.


Nu kände vi oss nöjda med Kalmarbesöket för den här gången men innan vi styrde västerut åkte vi ut till ställplatsen vid Svinö, vid Ölandsbron där man kan tömma gråvatten och latrin, samt fylla färskvatten.



Sedan tog vi sikte på västkusten eftersom det lovas sol och härliga temperaturer.

17 kommentarer:

  1. Så trevligt det var att få gå på rundtur i Kalmar och sedan följa med på "Monet & Friends Alive". Vilken upplevelse. Monet är en favorit och jag har varit på flera utställningar men den här verkar varit något alldeles extra. Jag har också, precis som ni, besökt hans trädgård i Giverny och stått på bron. Har varit där olika årstider och därför både sett blåregnet och krassegången.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du följer med oss till Kalmar. Visst är både Monet och flera av de andra impressionisterna riktigt bra. Det var en häftig utställning och för några år sedan var det nog en liknande utställning med van Gogh, vilken vi inte såg.
      Monets hus och trädgård var riktigt mysigt att besöka.

      Radera
  2. Så kul att ni besökte Kalmar, min barndoms stad. Där bodde mina farföräldrar och jag tillbringade alltid somrarna där och på Öland. Slottet fick många besök och även vattentornet då min faster och farbror bodde inte långt därifrån. Oftast gick jag från den södra delen av Kalmar (långviksbadet) till min faster "på Kattrumpan", som låg på Kvarnholmen, hon bodde i ett sådant där gammalt hus. Gick ofta genom parken vid slottet och mot Storkyrkan, så det är kända vägar för mig. På den tiden (1950 talet) passade jag på att besöka alla lekparker jag gick förbi. 😄 Älskar Kalmar och dess omnejd och försöker göra ett besök om året där. Min farfar var lokförare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fina sommarminnen du måste ha från Kalmar, en stad som vi aldrig har besökt tidigare. Vi förstår att slottet fick många besök. Nu var det inte riktigt läge för besök på badplatser och uteserveringar så vi får nog göra ett nytt besök i saa av meander med en Ölandsresa.

      Radera
    2. Sista meningen i mitt svar ska naturligtvis vara ”i samband med en Ölandsresa”

      Radera
  3. För så där 50 år sedan när jag gick på Stockholm, oftast ett par gånger veckan, fanns det bara i Linköping 14 rödlysen att stanna vid, för att komma igenom staden. Nu åker vi utanför i stort sett alla städer, och tappar totalt kontrollen över vad som finns i en stad, så har det blivit även med Kalmar.

    På Svinö ställplats har vi sovit några enstaka nätter. Tyvärr har den platsen gjort skäl för sitt namn under åren, så mycket skräp som slängs där. Vid ett tillfälle tog jag på mig grovarbetar handskarna för att städa upp, men lämnade ändå plats min plats, jag mådde illa av alla slängda blöjor m.m.
    Ha en fortsatt trevlig resa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog har det varit så för oss också att vi bara passerat många städer. T ex stannade vi och strosade omkring i Norrköping förra sommaren, där vi aldrig varit förut.
      Nu när vi var ute och tömde på Svinö var det rent och snyggt överallt men nu är det inte heller någon högsäsong. Det är bara att hoppas det fortsätter så i sommar.

      Radera
  4. Vad fint det är i Kalmar! Där har jag inte varit. Så mycket vackra byggnader, domkyrkan inte minst. Tack för att jag fick hänga med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gillade verkligen Kalmar och kommer säkert att återvända, gärna sommartid. Skoj att du hänger med. Jag läser dina inlägg och njuter av fina foton men kommentarerna bara försvinner så ska göra nya försök när jag kommer hem till en annan dator.

      Radera
  5. Tack för en trevlig rundvandring i Kalmar. Jag har inte besökt staden sen jag var på skolresa på 50-talet. Känner att det är nog på tiden nu. De fina bilderna lockade mig till att planera in en tur till sommaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoj att du hittat till vår lilla del av Blogglandia och skoj att du börjat blogga igen. Vi har aldrig varit inne i Kalmar utan bara susat förbi på väg till Öland. Det var verkligen en fin stad och jag kan tänka mig vad mysigt det blir lite längre fram emot sommaren!

      Radera
  6. Jättetrevligt att nu tillsammans med er komma tillbaka till Kalmar. Både till slottet och till stan i sig- Väldigt roligt att bli guidad. (Brukar annars själv ha hand om den delen på resejobb)- Var här i Kalmar senast i somras och hit kan en komma många gånger.
    Nu efter ert inlägg lockade mig verkligen Monet utställningeni Kalmar- Vill gärna se den- Har tidigare besökt "Musée de Marmontanat - Monet" i Paris och Monets trädgårdar. Men Monet kan jag inte få för mycket av.
    Önskar er en fortsatt fin resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi känner också att vi vill återvända till Kalmar, gärna sommartid för att titta närmare på Gamla stan och njuta på uteserveringar.
      Vi gillar också Monet och en del andra av impressionisterna så det här var en häftig utställning som riktigt omslöt oss.

      Radera
  7. Så häftigt att ni har besökt Monets trädgård. Han är min favoritkonstnär, så det är något jag gärna velat uppleva.
    Att bo i vattentornet låter också som en upplevelse i min smak. Men kan tänka mig att hyrorna är väldigt höga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gillar också Monet och hans hem och trädgård var så fina. Visserligen var vi där på våren så näckrosorna blommade inte, däremot blåregnet.
      Vi tyckte också att vattentornet som hyreshus såg mysigt ut och det fanns lägenheter med 1rum + kokvrå eller 2rum och kök.

      Radera
  8. Det är fint i Kalmar. När vi var dit var det en utställning av papperskostymer och det var häftigt vad man kan göra med papper. Härlig vandring i Kalmar slott igen :) Tack för det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det ofta är bra och intressanta utställningar på Kalmar slott. Det har ju varit en liknande van Goghutställning och en utställning med Erik Johanssons underbara foton. (Vet du inte vem han är så googla på honom. Han är alldeles fantastisk).

      Radera