fredag 14 april 2023

Barnbarnsbesök och äntligen husbilspremiär!

På påskdagens eftermiddag fick vi Göteborgsbesök av dotter Malin med sambo och yngsta dottern Edith, efter att de lämnat storasyster hos farmor. Vackra minipåskliljor och knoppiga pärlhyacinter fick vi också att njuta av.

Vi fick några mysiga dagar tillsammans med Edith innan vi tog tåget tillbaka till Göteborg på onsdagseftermiddagen. På Annandagen packade vi fikaryggsäck, kikare och kamera och åkte ut till Trandansen.

Den övriga tiden varvade vi promenader och lite shopping med kortspel, patienser, korsord och bakning. Det är så skoj att umgås med barnbarnen och få höra deras funderingar och tankar.

Dessutom hann vi få gjort årets service på husbilen och på onsdagskvällen var det dags att packa för premiärturen och eftersom vi verkligen tömde bilen innan vinterförvaringen var det inte få saker som skulle på plats igen.

Efter lunch på torsdagen bar det iväg och första stoppet blev hos Din Husbil i Jönköping, där vi hade tid för fukttest och byte av en garagelucka.

Sedan fortsatte vi i duggregn österut och så kul det var att äntligen få vara på rull igen. Vi stannade för kvällen på parkeringen utanför Kosta Outlet, där ytterligare en husbil och en husvagn övernattade. Här fick vi skåla in årets husbilssäsong och njuta av en laxsallad med ett glas "Jordgubbssaft", som någon kommenterade bilden på Instagram...

Vi sov gott och stördes inte alls av trafiken, som den här årstiden är ganska måttlig, samtidigt som ett stilla regn hördes på taket. När vi ätit frukost i morse tog vi en sväng på Kosta Outlet. Nog syntes det på dekorationerna i caféet att vi var mitt i Glasriket...

...och även på utbudet i en del av affärerna.

Vår handel blev två piquetröjor till Lars och sedan fortsatte vi mot vårt mål, Kalmar.

Trots att vi var där strax före lunch var de 13 platserna på den centrala ställplatsen, på Ölandskajen fulla. Vi fortsatte då ca 600 meter längs kajen till Elevatorkajen där det enligt Park4night ska finnas sex husbilsplatser på en parkering. Här fanns två lediga platser varav vi tog den ena. Här betalar man bara ordinarie parkeringsavgift till kl. 18 på vardagar, medan lördag och söndag är kostnadsfria så vår kostnad blev 30 kronor, inte mycket att klaga på. Servicen består endast av soptunnor men vi behöver inte mer. På Ölandskajen kostar ställplatserna 260 kr/natt. Då ingår el, servicehus i gästhamnen samt wifi, men det finns ingen möjlighet till tömning av latrin eller gråvatten.

Nu ser vi fram emot ett par dagar i Kalmar, en stad som vi tidigare bara passerat på våra så gott som årliga resor till Öland.

1. Jaså det var till Kalmar det bar av, trevlig stad, vi lyckades få en plats på den centrala ställplatsen där, ibland har man tur.

1. Det blev Kalmar som mål för årets premiärtur. Av någon anledning har vi aldrig besökt den fina staden, bara susar förbi på väg till eller från Öland.

2. Vad trevligt att ha Edith hos er och just att ha ett barnbarn i taget ger ju så mycket.
    Så härligt att ni nu är på lite "rull". Fint med stopp i Kosta och sedan fortsätta till Kalmar. Tur här med plats och onödigt att betala fören plats som har det en inte behöver . Vad gäller wifi kan en ju koppla upp mobilen mot datorn så det behöver en ju inte ha.
    Önskar er nu fina dagar i Kalmar. Ha det gott-

1. Vi brukar försöka att ha ett barnbarn i taget eftersom de har otroligt svårt att hålla sams samt att det är så skoj att verkligen få umgås med en i taget.
      Nu ska vi utforska fina Kalmar under ett par dagar, tänk att vi aldrig har varit här förr…

3. Hoppas ni får en trevlig helg i Kalmar. Där har jag nog aldrig varit, inte som vuxen i alla fall.

1. Då får du följa med oss via bloggen till Kalmar istället. Lars tror sig ha varit här för kanske 40 år sedan medan jag aldrig varit här så vi tyckte det var ett passande resmål för några dagar.

4. Välkomna ut i det fria. Det känns oroandet att ställplatserna redan är upptagna. Förra sommaren när vi körde Vänern runt i juni månad, körde vi ofta korta sträckor och kom till ställplatserna på förmiddagen och då fick vi alltid plats. Kalmar har vi kört igenom ett antal hundra gånger under åren, men bara stannat till ett par tre gånger.
    Vi önskar en trevlig resa

1. Vi pratade också om hur det kommer att bli fram i sommar. Nu kom vi hit strax före 12 och höll på att inte få en övernattningsplats. Den här gången blev det bra ändå och under juli månad håller vi oss borta från Ställplatser och campingar så gott det går…
      Hur som helst är det härligt att vara ute på rull.

5. Hoppas att ni får fina dagar i Kalmar, och kanske några glas "jordgubbssaft" till.

1. Kalmar visade sig vara en riktigt fin stad även om den nog blir ännu mysigare när sommaren kommer och tänk "jordgubbssaften" tog slut nästa dag!

6. Visst är det mysigt att få umgås med dom små, dom är ju livets efterrätt. Kosta dit har vi aldrig varit in i men kan se på bilderna dina att det fanns en del fint där. Öland längtar jag också tillbaka till. Ha det fint

1. Det är så kul att få umgås med barnbarnen,speciellt ett i taget och kul så länge de vill komma.
      Öland besöker vi nästan varje år, så härligt alla årstider så vi förstår att ni längtar tillbaka. Det är ju några mil förstås….

7. Kul att ni hamnade både i Kosta och i Kalmar på premiärturen. På Elevatorkajen stod vi också när vi var i Kalmar. Upplevde att det var lite trångt när man skulle backa ut, fast vi stod längst in på parkeringen och då blir det annorlunda. Minns att det var en bil, som tog i någon sten just vid infarten, hoppsan.

1. Platserna på Elevatorkajen var breda men korta så t o m vår bil hamnade utanför rutan. Vi kan mycket väl förstå att ni hade svårt att komma ut. Kalmar blev ett bra mål för årets första tur. Nu får vi se vart ni styr färden. Vi har bytt kust och åkt västerut!