söndag 4 juni 2023

Snabbvisit på Waldemarsudde.

Vart dagarna tar vägen har vi ingen aning om men inte är det svårt att få tiden att gå som pensionär. Efter vår lilla husbilstur till Kinnekulle har jag dels haft tjej/damlunch hemma hos oss. Sedan har vi hunnit med en tur till Göteborg där vi först strosade i Haga och lunchade på Sjöbaren.

Sedan promenerade vi upp till Guldheden och hälsade på dotter Malin med familj. Där uppvaktade vi tjejerna som fyller 14 och 11 år. Nästa dag var det istället dotter Sandra med familj som kom till oss på lunch efter att vi varit och tittat på Edwin som spelade tennis i Falköping.

Idag, söndag, tog vi tåget till Stockholm för i morgon flyger vi till Prag några dagar. Det var inte helt enkelt att hitta tågbiljetter eftersom det står planerat banarbete på de flesta avgångarna. Plötsligt släpptes några avgångar och vi kastade oss över ett par biljetter, visserligen på ett InterCitytåg som gick norr om Mälaren, via Västerås, men vi kom ändå iväg.

Innan vi åkte ut för övernattning på Comfort Hotel Arlanda hade vi en stund över och vi tog då spårvagnen ut till Waldemarsudde på Djurgården. Waldemarsudde har jag bara besökt en gång tidigare, men det är riktigt  länge sedan så ett besök i visningsvåningen och konstutställningarna får det bli vid något annat Stockholmsbesök. Eftersom det inte var så långt kvar innan muséet skulle stänga nöjde vi oss med att strosa omkring bland alla skulpturer och blommor i trädgården.

Waldemarsudde var hem till prins Eugen. Han var son till Oscar II och föddes 1865 på Drottningholms slott och dog 1947 här på Waldemarsudde. Han kallades Målarprinsen och ägnade sig hela livet åt konst. 1892 kom han hit och hyrde ett boende innan han 1899 köpte Waldemarsudde och lät bygga det som kallas för slottet.

Tittar man österut, förbi galleribyggnaden, ser man en kvarn, som är en av få linoljekvarnar.

Sedan går vi och tittar på skulpturerna i trädgården och utsikten över båtarna som kommer om går i vattnet. Syrendoften är verkligen bedövande.

Herakles av Antoine Bourdelle

Nike från Samothrake (original på Louvren)

Näckrosen av Per Hasselberg

Vi hinner även ta ett glas på uteservering innan vi tar flygbussen ut till Arlanda.

Där hamnar vi på våning 11, nästan i jämnhöjd med flygledartornet.

Nu hoppas vi bara att meteorologerna har fel eftersom vi lämnar ett Sverige med högsommarvärme för ett Prag där det spås ca 30 mm regn på tisdag och mulet med regn övriga dagar....

1. Vi håller tummarna att Pragregnet kan komma upp till oss, vilket skulle behövas här. Önskar er en fin resa. Kram

1. Kunde jag skulle jag gärna vidarebefordra regnet de spår i Prag. Vädret kan vi inte göra något åt men uteserveringar på takterrass som jag tittat ut får väl stryka på foten (men under har skett förr)…. Vi ska försöka ha det riktigt bra oavsett väder.. Krsm

2. Vilken tur och även skicklighet att ni fick tag på tågbiljetter. Nu är det ju extra knepigt när tågen inte stannar på Arlanda.Bussen ut är ju ett bra alternativ.
      Vad trevligt med besöket på Waldemarsudde . Och vi hade ju kunnat stött på varandra där. Här finns ju så mycket att se så klokt att ta er an parken och utemiljön. Besöket inomhus har mycket att erbjuda men det tar sin tid.
      Fina bilder från ett fint besök. Önskar er nu fina dagar i Prag.

3. Vi blev så glada när vi fick se att SJ släppt biljetter till några tåg på söndagen. MTRX körde nog inga. Igår var det ringlande långa köer till flygbussarna nu när det inte gick några tåg men de hade verkligen fixat det bra med massor med extra bussar så vi kom nöjda ut till Arlanda. Waldemarsudde ska få ett lite noggrannare besök någon gång när tid inte är en begränsande faktor och tänk om vi sprungit på varann där bland rabatter och skulpturer.

2. Nu är ni förhoppningsvis framme i Prag. Ja tänk, regn skulle vi verkligen behöva här. Har sett på väderkartorna hur det regnar och åskar nedåt i Europa. Håller tummarna för att ni får åtminstone lite uppehåll de dagar ni är där.
    Waldemarsudde brukar jag besöka då och då. Snart dags för ett nytt besök känner jag.
    Tur förresten att ni hittade ett tåg. Och kunde åka med flygbussen då det är problem med att tågen inte stannar vid Arlanda efter urspårningen tidigare.
    Ha nu fina dagar i Prag!

1. Vi får hoppas vi får åtminstone någon dag utan regn här nere men just nu ser det mörkt ut. Vi hade tänkt oss långa fotopromenader med stopp på uteserveringar men den stunden vi var ute idag var inget nöje och blöta blev vi trots paraplyer. Vi hade verkligen kunnat byta regnvädret mot den sol och värme vi lämnade där hemma.

3. Vad trevligt med ett besök på Waldemarsudde när ni ändå skulle via Sthlm till Arlanda. Jag har inte varit där så tack för besöket .) Hoppas ni får fint väder i Prag, eller åtminstone slipper regnet, det blir ju bra mycket roligare att utforska då.

1. Waldemarsudde ska få ett längre och lite mer ingående besök vid något annat tillfälle. Det är verkligen njutbart att ströva omkring där. Inte var det lika njutbart när vi kom till vårt hotell i em med blöta gymnastikskor och fuktiga väskor. Just nu ser väderleksrapporterna inte alltför ljusa ut så uteserveringar och fotopromenader får vi nog tyvärr stryka från ”att-göra-listan”.

4. Hoppas ni inte blir för blöta i Prag, ni är ju precis som två Duracell-kaniner, haha

1. Ha, ha! Det var just ett par snygga Duracell-kaniner som sjönk ner på hotellrummet igår, tämligen utslagna! Blöta lär vi nog bli så idag ska vi inhandla regnponchos. Våra ligger hemma; det skulle ju bli sol och 24 grader….

5. Waldemarsudde besökte jag förra sommaren . Det var mitt första besök och det blev precis som ert bara utvändigt. Fanns ett fint utomhus café strax intill med fin utsikt över vattnet. Prag är ju en fantastiskt intressant stad så där får ni nog inte långsamt . Allt gör sig bäst i solsken så jag håller tummarna att meteorologen har fel . Kram från Hjulhuset som just nu parkerat i härliga Lysekil

1. Waldemarsudde ska nog få något mer besök vid tillfälle för nu hade vi bara en kort stund på oss.
      Prag är riktigt fint och vi hade planerat våra tre dagar med massor med promenader, utsikter och uteserveringar. De planerna går nog om intet men vi kan ju inte bara sitta på ölhallar så vi tänker utnyttja timmarna utan regn så gott det går (ser ut att bli några idag)…

6. Visst är det vackert där ute, men Hjälp var ska jag parkera bilen...

1. Själva undviker vi bil i storstäder så gott det går, lokaltrafik brukar fungera perfekt och så gjorde också spårvagnen med ändhållplats Waldemarsudde. Visst är Stockholm en vacker huvudstad med all sin grönska och mycket vatten.

7. Men vad trevligt med alla era upplevelser o utflykter ni gör.

1. Nu när vi inte har hus och trädgård längre får vi ägna oss åt andra saker och upplevelser istället, så ibland blir det nästan lite komprimerat med utflykter och resor, men det är ju det vi tycker är skoj!

8. Så bra att ni kunde ta er upp till Stockholm med tåg trots alla banarbeten etc. Waldemarsudde är en oas! Där var jag många gånger när jag arbetade i Stockholm med övernattningslgh. på Kungsholmen. Nu känns det länge sen./ Elisabeth

1. I dagsläget är det inte lätt att planera tågresor men den här gången lyckades vi och nu hoppas vi det ska fungera på vägen hem också. Waldemarsudde är fint och ska få ett längre besök vid något tillfälle.