tisdag 20 juni 2023

En nostalgiresa 50 år tillbaka i tiden.



Så här i studenttider är det också dags för studentjubileum. I mitt fall är det i år 50 år sedan jag gick ut gymnasiet (hur fort har de åren gått?) från Skara Nya Katedralskola. I Skara finns en aktiv "Skaradjäknarnas förening", som varje år den sista helgen i maj anordnar jubileum med ett innehållsrikt program. 


Att ha varit Skaradjäkne är lite speciellt, tycker vi som gått där och kanske var det lite extra för oss som kom från landet och fick flytta hemifrån som 15-åring. Min bästa vän och jag hyrde en liten lägenhet om två rum och kök i ett privathus. Toalett och tvättställ hade vi men dusch, som idag verkar vara en nödvändighet lyste med sin frånvaro. Vad är då en djäkne? Enligt Wikipedia är definitionen förljande:
Djäkne, ursprungligen av "diakon", betyder lärjunge i lärdomsskolans högre klasser och härstammar från den tid då den högre utbildningen endast skedde i kyrkans regi. Efterhand har det i vissa fall blivit identiskt med elev på gymnasiet, framför allt på äldre och mer traditionstyngda gymnasier.

Redan i mars kom en inbjudan från den som var talman i elevrådet i avgångsklassen 1973 och även de unga pojkarna har kanske åldrats en aning sedan de var glada sångare i MV, Musikens Vänner, som alltid har varit ett inslag i Skaras skolliv.


På lördagen började programmet med att MV sjöng på trappan till Gamla Katedralskolan, där vi gick våra två första år. Numera är detta Skaras stadshus. Här träffade vi flera skolkamrater, varav en del som jag inte träffat på över 40 år.



Sedan gick vi in i den vackra aulan, där vi skrev våra uppsatser och även hade en del prov i andra ämnen. Här berättade Sven-Olof Ask, från en av våra avgångsklasser och Skara trogen om skolans historia "Från Läroverk till Stadshus". Vi kunde också gå runt i våra f d klassrum, som numera var mycket moderna kontorslokaler med många vackra konstverk.






Rakt över gatan ligger den vackra domkyrkan och här var det en kort musikstund med stipendieutdelning. Trots att vi bara har några mil hit är det alldeles för länge sedan jag besökte den mäktiga kyrkan.




För oss 50-åringar hade det ordnats gemensam lunch och vi var ett drygt 30-tal som intog den under massor med prat. Det fanns ett rikt program med aktiviteter under eftermiddagen, som stadsvandring, utställningar mm, men de flesta av oss tyckte nog att umgänget med gamla vänner var betydligt mer lockande.



Klockan 18 var det dags för "Sång i Botan" med MV. För Skaraborna är sången i Botan på tisdagar och torsdagar i maj ett riktigt vårtecken. MV har verkligen traditioner då kören bildades 1886 av Gunnar Wennerberg tillsammans med elever på skolan. Under pandemin låg kören nere och tyvärr har den inte riktigt hämtat sig än, men med en del hjälp jobbar de på det. Här får på slutet även "Gamla sångare" (= fd MV-medlemmar) komma med och sjunga så då blev det verkligen förstärkning.



På väg från Botan marscherar MV, under sång, i Krabbelund, där kastanjerna lämpligt nog blommade för fullt. Hästkastanjerna tror man planterades på 1830-talet och namnet Krabbelund kommer av att lärarna, som kallades krabbor, spatserade omkring här på rasterna. 



Här finns också den fina statyn "Skaradjäkne med sånglärka", som stod klar 1988. Skulptören är en fd Skaradjäkne Wanja "Nones" Håkansson.


Efter detta gick vi till det nyrenoverade Stadshotellet och åt supé i vackra festsalen, som tack och lov inte var sönderrenoverad. Att vi fick en trevlig kväll behöver jag väl knappt skriva och när vi såg de som firade 60 och 65 års jubileum inser vi att det finns gott hopp om att ses igen.






10 kommentarer:

  1. Vilka ljuvliga byggnader, tänk att jag aldrig besökte Skara när vi bodde i Vimle. Men, utforskarlusten fanns inte då så..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skara är faktiskt en vacker stad att strosa omkring i med mycket historia, samtidigt som den är ganska tråkig… Nog är det så att en missade mycket i närområdet när man var yngre. Själv boddd jag i Västerås några år i 25-årsåldern och hade vi inte fått gäster som vi skulle visa runt hade det inte blivit många utflykter.

      Radera
  2. Vilket jättetrevligt inlägg om ert studentjubileum. Verkar varit en riktigt trevlig dag. Så skolan är nu stadshus, jag förstår att det är förändrat men konstverken var fina, så ljusa och lätta i färgsättningen, speglar försommartidens färger.
    Otroligt vacker domkyrka. Det är nog dessvärre många körer som kom av sig under pandemin men den här dagen fick dom ju bra förstärkning.
    Ståtliga kastanjeträd och supén ser delikat ut. Det känns som ni hade en väldigt lyckad dag. Och då har du nu närmast 60-årsjubileumet att se fram emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev verkligen en lyckad dag som jag är så glad att jag kunde vara med på.
      Vad gäller körsången sa en av mina klasskamrater att han kom ihåg när vi gick sista året och de sjöng på Djäknedagen hur det kom fram "gamla gubbar" i gulnade studentmössor och skulle var med och sjunga. De firade säkert 50-årsjubileum och han kunde inte förstå hur gamlingarna kunde tycka det var så skoj (det kunde han nu...).

      Radera
  3. Vilket härligt jubileum. Skara känner jag väl till och har fortfarande släktingar där. Och "djäknarna" har jag hört talas om eftersom mina föräldrar här i Stockholm hade vänner, apotekare, som hade sitt ursprung i Skara och från denna skola. Väldigt roligt med traditioner och att de behålls.
    Skara har ju sin historia och både domkyrkan och många andra byggnader har mycket att berätta.
    Förstår att det blev en riktigt lyckad dag.
    Tack för att du delade med dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen en härlig dag och många gamla kamrater kom som aldrig varit med på några träffar förut. De tyckte väl att 50 år var värt att fira.Tyvärr dör kanske denna tradition ut som mycket annat för min äldsta dotter slutade i Skara för 25 år sedan och i den årgången och yngre fanns inga jubilarer med. Det är något visst med Skara som skolstad tycker vi som fått förmånen att tillbringa våra gymnasieår där.

      Radera
  4. Fantastiskt att mötas. Hos mig själv eller hos mina föräldrar fanns inte den minsta tanke på att jag skulle "läsa vidare." Det kan jag idag på senare år sakna. Jag skulle arbeta! Kanske är jag en av de sista få levande som bara gått 7 år i skolan. Jag vet att de finns och några få har blivit stora industriledare. Jag har gått en lång tid i livets skola.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Före vår kull hade nog tre årskurser gått nio år i Nossebro och jag var nog den första bland mina äldre kusiner som fick fortsätta till gymnasiet. Du är nog inte ensam kvar som har gått sju år i skolan, Lars är en annan av dem, även om det blir färre och färre.
      Vi fick en otroligt trevlig dag och så skoj att komma tillbaka till den fina gamla skolan.

      Radera
  5. Vilken trevlig dag med kärt återseende av fd skolkamrater. Det är så intressant att olika städer/skolor har sina egna traditioner och föreningar. Mariestads tradition med utkastare gillade jag verkligen, och minns min dag som utkastare med glädje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en riktigt trevlig dag och visst är det skoj med de olika traditioner som finns runt studentfirandet. Om två år får vi titta på Mariestads traditioner eftersom Lars barnbarn slutar där då.

      Radera