onsdag 25 januari 2023

Nordöstra Teneriffa

Vår sista dag på Teneriffa hade vi bokat ytterligare en utflykt, den här gången till nordöstra hörnet av ön.

När vi hämtat upp alla som skulle med åkte vi först mot La Laguna. Det är Teneriffas näst största stad och fram till 1723 var det öns huvudstad. Den ligger i inlandet ovanför Santa Cruz i vackra Agueredalen på 600 m ö h och när vi kom dit var det nästan så vi saknade våra tjocka jackor. Stadsplaneringen med sina raka gator är från 1400-talet och fungerade som en modell för kolonialstäder i Amerika. Hela staden är full av arkitektoniska sevärdheter, palats och traditionella hus främst från 1600- och 1700-talet. Numera är staden ett av UNESCO:s världsarv. Här gick vi en tur med vår duktiga guide.

På husens väggar stod det ofta från vilket sekel de var och nästan alla hus var så fint renoverade och välskötta.

Många av dem hade också vackra innergårdar.

Flera vackra kyrkor fanns och som regel växte det drakblodsträd utanför.

Sedan fortsatte vi vår färd upp mot Anaga Rural Park, som är ett bergsmassiv som bildades vid ett vulkanutbrott för 7-9 miljoner år sedan. Det är en otroligt häftig natur med höga toppar och djupa raviner. Här finns lagerskog, eller laurisilva, en typ av subtropisk skog som finns i områden med hög luftfuktighet och milda, stabila temperaturer. Den gör att det blir nästan mörkt eftersom solen knappt kan tränga igenom det täta bladverket. Vi åker som genom en tunnel som dryper av fukt.

Anaga räknas som ett UNESCO världsarv som biosfärområde och i det här området finns flest endemiska arter i hela Europa.

Även om vi stannar och fotograferar på några ställen var det inte utan att vi önskade att vi åkt med egen bil så vi hade kunnat stanna där vi ville och även kunnat vandra lite på någon av alla de leder som fanns här. Samtidigt var det skönt att bara vara passagerare då vägen var nästan som den vi åkte på till Masca.

Den här bergsformationen kallas Lions Head

Vi kom sedan ner till Taganana och när vi nådde kusten tog vi en promenad längs vattnet. Återigen var det bara att njuta av de vackra vyerna.

Vårt sista stopp för dagen blev några timmar i Santa Cruz, Teneriffas huvudstad. Här var det dags för en sen lunch som för vår del blev en riktigt god pizza med Ibericoskinka, stensopp, tryffel och en massa annat gott.

Sedan strosade vi runt i den fina staden.

Vi gick bl a bort och tittade på
Auditorio de Tenerife "Adán Martín", ett kongress- och konserthus, som ligger i hamnen. Arkitekt till den speciella byggnaden är Santiago Calatrava, samme man som ritat Turning Torso.

Kyrkan "Iglesia Nuestra Señora de la Concepción var en av de första kyrkorna som byggdes på Teneriffa och är den enda femskeppiga kyrkan här på öarna. Den återuppbyggdes efter en brand 1653 medan tornet är från 1786.

Det här blev ytterligare en fin utflyktsdag så nu har vi nog sett det mest sevärda på Teneriffa och fått en rejäl dos av D-vitamin och ljus så vi ska klara av en del gråväder på hemmaplan, men tänk i morgon och fredag lovar SMHI solsken i Falköping!

1. Så fina bilder med blandade motiv. kul att få se och vara med på er resa!

1. Kul att du följt med på vår resa! Vi kom hem nöjda, belåtna och utvilade!

2. Ni har verkligen sett mycket av Teneriffa under den gångna veckan. Själv har jag mest bara sett vägen mellan flygplatsen och los Christianos innan båten gick över till Gomera . Visste inte att det fanns så mycket att se och göra för dom allra flesta åker dit för att enbart sola o bada . Ni har gett Teneriffa ett nytt ansikte
    Kram Lisa

3. Det är verkligen roligt att få följa med på era utflykter. Jag har alltid hört att Teneriffa är vackert och nu förstår jag ... för vilken vacker natur. Vilken utsikt! Så fin stad, La Laguna. Jag förstår att den finns med på UNESCO:s världsarvslista.
    Roligt att få se kongress och konserthuset som ritats av samma arkitekt som ritat Turning Torso. Han gillar "böjda former".
    Pizzan ser riktigt god ut och med tryffel ... mmm.
    Ha en fin torsdag! Efter en resning morgon syns här lite blå himmel!

1. Skoj att du följt med på våra utflykter. Teneriffa har verkligen mycket att erbjuda förutom sol och bad, riktigt häftig och omväxlande natur.
      Hit kom solen också vid lunch, så skönt!

4. Vilken fin tur! För min del en hel del platser vi har besökt innan men roligt att nu via er komma tillbaka. Tror att det är klokt att följa med på en ordnad tur första gången en är här och kanske vid annat tillfälle hyra bil. Och visst är det både för och nackdelar med en ordnad tur, som med mycket annat. Vackra bilder och mina minnen och en händelserik dag blev det verkligen.

1. De här båda heldagsturerna var riktigt bra och skönt med hyfsat med egentid på olika platser. Annars tycker vi det är skönt att rå oss själva, kanske därför husbilslivet passar oss så bra…

5. Teneriffa har verkligen mycket att erbjuda förutom sol och bad. Vi är så nöjda med vår vecka och nu när solen tittar fram ett par dagar här hemma känns det riktigt bra.

6. Vilken ö! Jag älskade Madeira för variationen, både grönska och mer karga områden, och det ser jag ju på era bilder att Teneriffa också erbjuder. Det hade varit underbart att fly vintern och åka dit och vandra.
    Hoppas att ni njöt av solen i Falköping.

1. Teneriffa var en ö som har så mycket mer än sol och bad att erbjuda. Vi har också varit på Madeira och tycker att t ex lavabassängerna och en hel del annat gör att öarna påminner om varann.
      Självklart njöt vi av solen när den väl visade sig!

7. En sådan där innergård skulle jag mer än gärna vilja ha och kunna odla och plocka apelsiner. Gillade kongressbyggnaden, fin arkitektur. Ja du dessa smala vägar inget man längtar till precis men att kunna vandra förstår jag att ni velat göra. Det får bli en vandringsresa nästa gång. Tack igen för era fina fotoproffs bilder. Kram

1. Fotoproffs var väl att ta i men vackert var det. Innergårdarna var jättefina och solmogna apelsiner har vi njutit av. Vandringsresa är aldrig fel om vandringarna inte är alltför hårresande.