onsdag 4 januari 2023

Nytt år och nya resplaner...

När ett nytt år stod för dörren började vi också att fundera på hur våra reseplaner för året skulle se ut. Först och främst har vi många utflykter, vandringar och resmål i vår närhet lämpliga som resor på en eller ett par dagar. Av någon anledning blir ofta de nära resmålen lite undanskuffade även om vi de senaste åren betat av dem allteftersom.

Förra året hade vi så många planer eftersom flera planerade resor inte gått att genomföra under pandemiåren. När vi sedan kom hem efter vår Norrlandsresa var almanackan tom och det var dags att slå sig ner och fundera över vad vi vill göra framöver... I vinter har vi kommit fram till att årets långresa med husbilen ska gå till Toscana, en del av Italien som ingen av oss har besökt tidigare, men som bl a några medlemmar i vår fotoklubb visat så lockande bilder ifrån.

Bild från Pixabay

Med husbilen har vi varit vid Gardasjön, Cinque Terre och Verona men längre söderut kom vi inte den gången när semesterdagarna var en begränsande faktor.

Sedan har vi besökt Rom ett par gånger och jag (B-M) har också besökt Amalfikusten så det återstår mycket att upptäcka i Italien. Först hade vi tänkt åka i början av april men sedan insåg vi det dumma i att åka utomlands under vår och försommar när Sverige är som allra vackrast. Nu är färjebiljetter istället beställda till sista dagarna i augusti vilket vi tror blir perfekt.

Innan det blir dags att hämta hem husbilen funderar vi på en "sista-minuten-resa" till sol och förhoppningsvis lite värme när skolorna börjat efter jullovet. Resmålet känns inte som det viktigaste så vi får se hur det går och vart det i så fall blir.

Sedan brukar vi boka någon eller några övernattningar på spa eller hotell som avbrott i vardagen, bl a är Marstrands Havshotell bokat.

Ett Stockholmsbesök är alltid skoj så det ska vi väl försöka få in i almanackan.

När Laikan kommit hem finns det många resmål som vi gärna vill besöka off season, bl a Strömstad och Koster, samt öarna i Göteborgs norra skärgård.

Öckerö hamn

I maj funderar vi på ett par husbilsveckor på Gotland. För sex år sedan var vi där en majvecka men nu tänkte vi utforska ön och dess vandrings- och cykelleder lite bättre och maj månad är verkligen underbar där då orkidéerna blommar och fågellivet på Stora Karlsö är riktigt livligt.

Sedan visade det sig att vi hade lite tillgodopengar på Norweigan som skulle försvinna vid nyår, så vart skulle vi boka biljetter? Vi funderade på London eller Paris, städer vi inte besökt på hur många år som helst och aldrig tillsammans, men slutligen fastnade vi för mysiga Prag som också besökts för alldeles för många år sedan.

Bild från Pixabay

För juli och augusti finns inte så mycket planer men det blir troligen en golfvecka, kanske neråt Skåne och Halland, med Yvonne och Jakob (JoYtillsammans) om mina axlar tillåter detta och i början av augusti blir det en vecka med husbilsgolf på en än så länge inte bestämd bana.

Sedan får vi se om vi åker upp till Funäsdalen och nationalparkerna där uppe, Sonfjället och Björnlandet, som vi tänkte besöka i höstas men där regnet satte käppar i hjulet.

Vågar vi se nästan ett år framåt så lockar verkligen ett besök i Köpenhamn när det blir dags för julmarknader nästa gång, eller om det kan bli en resa dit vid annat tillfälle. Vi har den fördelen att vi kan sätta oss på tåget här i Falköping, byta i Nässjö och sedan kliva av på Köpenhamns Central, så smidigt!

Det var en del av våra resplaner inför 2023, vi har många fler idéer men ett år har inte mer än 365 dagar... Vi tycker hur som helst det är skoj att planera och önska, sedan återstår det att se hur mycket av planerna som realiseras, men tänk så tråkigt att inte ha något lockande att se fram emot!

1. Vad många trevliga planer ni har! Vi vill också uppleva mer av Italien, men det blir inte i år. Reslusten är inte jättestor just nu, kanske för att allt är så nytt här för oss fortfarande.

1. Jag förstår att er reselust inte är så stor just nu med det livet ni har runt er nu. Vi har ju skaffat lägenhet just för att kunna resa och vara borta en del. Italien har lockat oss i flera år men nu ska vi äntligen försöka komma dit.

2. Ja där har ni täckt in hela landet från fjällvandring i norr och golf i söder. Många fina platser att besöka. Gotland i maj/juni fick vi uppleva förra året och det var verkligen en perfekt tid att resa dit på. Sedan Toscana på hösten är också en perfekt tid att resa runt på. Då har de flesta slut på sina semestrar och man kan själv vara turist. Håller med att längtan tillbaka till Italien drar verkligen hos oss också. Vem vet vad vi hittar på, vi är såå dåliga på att planera hahaha. Kram

1. Vi blev så sugna på Gotland när ni var där så förhoppningsvis blir det en resa dit. Sen hoppas vi verkligen det blir en fortsättning på Holm-Loosertouren. Jag hoppas verkligen jag ska kunna spela golf i sommar även om det inte kan bli 18 hål flera dagar i sträck. Ni gör ju så mycket kul även om ni inte planerar i förväg. Jag tycker det är så kul att sitta och googla på resmål och annat. Nu ska vi väl äntligen komma iväg till Toscana som vi pratat om i flera år.
      Kram

3. Låter som trevliga planer på härliga resmål. Toscana kan varmt rekommenderas. Vi var där för 20 år sedan och då hyrde vi två olika hus, en vecka i varje.
    Jaha, då får jag se fram mot en hel del resereportage på er blogg under 2023 ... härligt!

1. Planer har vi så nu är det bara att hoppas att de kan realiseras. Då blir det förhoppningsvis några inlägg på bloggen. Toscana har vi längtat till i flera år men alltid har något annat kommit före.
      Ha det så gott!

4. Vilka härliga och varierande resplaner ni har. Så roligt att läsa om dem- Helt min smak. Tror ni gör helt rätt i att ta Toascana så sent, för augusti är ju italienarnas och södra Europas semestermånad så då brukar det vara trångt.Och att lämna Sverige under den "bästa " tiden är ju synd. Här finns ju så mycket. Och Gotland i maj är ju perfekt. Toscana är så fint. Cinque Terre var eb favorit hos oss och just Gardasjön var vi också väldigt förtjusta i. Har varit där i trakterna också och åkt skidor.
    Prag är ju en så fin stad. Hade annars också gärna föreslagit Krakow.
    Och jag kommer förstås att hänga med och på.

1. Vi hoppas våra planer ska realiseras även om det kommer in det ena och det andra i almanackan under tiden.
      Vi har pratat om Krakow också, Lars har varit där men inte jag, men just nu känns det som vi nog väntar ett tag innan vi åker österut.
      Gotland i maj tycker jag är helt underbart. För ett antal år sedan cyklade jag där en majvecka och sov ett par dygn på Stora Karlsö, bl a i fyren. Sedan har vi varit där med husbilen även om det året var ovanligt kallt så både orkidéer och sparris frös.
      Skoj om du följer med på våra utflykter.

5. Vilka underbara planer. Toscana låter ju helt fantastiskt. Ja visst tar det emot lite att åka iväg när Sverige är så vackert. Men å andra sidan är våren och försommaren i Europa också väldigt vacker.

1. Nog är det så att vår och försommar är underbara tider var man än befinner sig men vi tror det blir bra att åka söderut i september -oktober. Toscana tror vi är riktigt fint så nu längtar vi dit!

6. Härligt att läsa om era resplaner! Det låter som att ni har en hel del spännande och intressant framför er! Gotland funderar vi också på, men våra planer är än så länge lite "luddiga", så det är inte helt säkert. Ska bli roligt att följa er under året! Hoppas att vi också får tillfälle att ses!!

1. Vi tycker det är lite skoj att ha lite planer att se fram emot. Om vi sedan följer dem eller hittar på något annat är en helt annan sak. Vi ser fram emot Toscana och tycker att ett par veckor på Gotland innan högsäsongen börjar verkar riktigt lockande.
      Visst vore det kul om vi kunde ses någonstans. Hör gärna av er om ni åker västerut!