söndag 22 januari 2023

Sevärda platser på nordvästra Teneriffa.

När vi lämnat Teides Nationalpark och åter nått havsnivån fortsatte vår resa norrut. Vi gjorde ett lunchstopp i en liten by och för vår del blev det en matig och god kanarisk soppa med kyckling och massor med grönsaker. Vårt första eftermiddagsstopp blev Icod de los Vinos, en av Teneriffas äldsta städer. Den stora sevärdheten här är öns äldsta drakblodsträd, som man trott vara mer än 1000 år, men numera säger experterna att det troligen är omkring 400 år. Drakblodsträd är ett liljeträd i familjen sparrisväxter, vilket man inte kan tro när man ser det 20 meter höga trädet. Det har fått sitt namn eftersom det sipprar fram en blodröd harts (drakblod) om stammen skadas. Drakblodsträdet har blivit en symbolväxt för Teneriffa.

Vi går upp till kyrkan, Iglesia de San Marcos, varifrån vi har en fin utsikt över trädet.

Här uppe runt kyrkan växer många olika sorters träd och blommor, bl a papegojblomma och Pandanus utilis, ett träd som härstammar från Madagaskar, med lite speciella frukter.

Sedan fortsätter vi västerut till Garachico, orten som en gång var Teneriffas mest betydelsefulla hamn innan orten förstördes av ett vulkanutbrott 1706. Lavan stelnade och blev till en halvö där Garachico återuppbyggdes. Här finns lavapooler i havskanten, vilka idag lockar många badare.

Annars är det en mysig stad att strosa omkring i och på torget Plaza de la Libertad finns två vackra kyrkor, som återuppbyggts efter vulkanutbrottet.

Vår resa fortsätter på slingrande serpentinvägar till dagens sista stopp, den lilla byn Masca. Det ska vara en av de mest pittoreska platserna på Teneriffa och vi är glada att vi inte försökte ta oss dit på egen hand med hyrbil...

P g a en del speciella bergsformer har byn fått smeknamnet "Teneriffas Machu Picchu". Här gick vi på en fotorunda längs slingrande stenbelagda stigar.

Nu skulle vi fortsätta över berget ner till Santiago de Teide och eftersom vägen blev ännu smalare, krokigare och mer kuperad, gällde det för alla chaufförer att hålla tungan rätt i munnen, då det ibland blev tvunget att backa i hårnålskurvorna och en personbil och vår buss inte kunde mötas utan att någon fick åka ut i det cementdike som fanns längs vägen.

En bild från Google Maps ger en liten hint om hur vägen slingrade sig.

Det var tack och lov en van chaufför vi hade och slutligen kom vi ner i höjd med havet och bara en transportsträcka återstod innan vi var hemma efter en dag som vi var mycket nöjda med.

1. Oj vilka slingriga vägar! Där hade vi båda nog blivit åksjuka.. :) Så bra ni är nöjda med er dag!

1. Det blev en riktigt bra utflyktsdag då vi kom både till Teide och fick se lite andra platser. Den gröna norra delen av ön är ju så komplett annorlunda mot den ökenliknande södra delen.

2. Det här var väldigt roligt att läsa. Vilka intressanta växter ni fick se och vilket landskap ... men vägen var ruggigt smal. Tur att chaufförerna är skickliga. Och julstjärnorna blommar också ser jag, trots att julen är över :)

1. Skoj att du tyckte om inlägget. Det är verkligen en häftig natur här och skillnaden mellan den illgröna naturen norrut och den ökenliknande i söder är verkligen enorm.
      Visst är de stora julstjärneträden häftiga.

3. Verkligen en fantastisk resa och visst får en se och uppleva mycket under en sådan här dagsresa. Till en del platser vill en helst inte köra på egenhand.
    Stort tack !Och trots att jag gjort resan kändes den som ny. Lika vacker. Njutbara bilder!
    Masca var jag tacksam över att vi heller inte körde på egen hand.

1. Även om vi ibland kände att ”här hade vi stannat om vi åkt själva” så är det med facit i hand skönt att bara få åka med på vissa vägar. Vi gjorde ytterligare en lång utflyktsdag igår på liknande vägar så nu har vi sett det vi vill av Teneriffa. Ön är ju verkligen så mycket mer än badorterna i söder.

4. Teneriffa är faktiskt den största av Kanarieöarna och naturen skiftar verkligen mellan norr och syd. Massor med häftiga växter fanns det, så läckert!

5. Vilken underbar resa ni varit på. Gillar all växtlighet och bergen. Slingriga vägar, men så spännande också. Och vilka vyer. Tack för så fina bilder.

6. Det blev en riktigt bra resa med både fina utflykter i häftig natur och tid att ta det lugnt i skuggan med en bok, precis vad vi behövde.

7. Tänk så mycket det finns på Teneriffa, långt ifrån bara badstränder. Det där är inte direkt några enkla husbilsvägar precis. Papegojblomman, minns att många tog med sig just den blomman hem från Canarieöarna, den var ju så exotisk för si så där 100 år sedan, nu finns den överallt i blomsterbutikerna.
    Tack för riktigt fina bilder.

1. Visst finns det mycket bortom stränderna och poolerna att se men husbilar på de vägarna före sig inte besvär, annars såg vi ganska många husbilar på parkeringar vid de större orterna.