onsdag 15 februari 2023

Alla hjärtans dag i Stockholm

En av fördelarna med Falköping som hemort är Västra Stambanan som gör det möjligt för oss att på drygt en timma komma till Göteborg eller på drygt två timmar hamna i Stockholms centrum. Nu var vi lite sugna på en dag i huvudstaden så vi tog ett tidigt morgontåg och strax efter kl. 09 rullade vi in mot Stockholms Central.

Vi hade bestämt träff med vännerna Yvonne och Jakob på Sergels torg och började vår dag tillsammans med fika på Art Bakery, NK. Här kan man njuta av både frukost, lunch eller gofika och samtidigt vila ögonen på diverse konst. Vi valde goda bullar till vårt fika och vi håller med om att det var ett trevligt ställe för en fikapaus.

När vi pratat av oss lite tog vi buss ut till Hagaparken. (Så bra för oss lantisar med infödd Stockholmsguide). Här gick vi in i de Norra Grindarna och promenerade ner mot Koppartälten.

Koppartälten uppfördes i slutet av 1700-talet efter ritningar av arkitekt Louis Jean Desprez på uppdrag av Gustav III. Tälten är egentligen bara en kuliss, som består av målad kopparplåt, därav namnet och på baksidan är det vanliga gulfärgade puts- och träfasader. Byggnaderna var avsedda som logement till den beridna högvakten, men idag fungerar de som café och värdshus. Sedan 1935 är de förklarade som byggnadsminnen.

Vårt huvudsakliga mål i Hagaparken var Fjärilshuset - Haga Ocean. Här kunde vi gå in från den vackra, men lite kyliga vårvinterdagen till en tropisk värme med en otrolig luftfuktighet. Många tropiska växter fanns också.

Här inne flyger en mängd olika fjärilar fritt, även om de inte är helt lätta att fånga med kameran, men flera var enträgna besökare på oss.

Varje vecka kommer 100-tals puppor hit som sedan kläcks och har man tur kan man få se när en fjäril kläcks.

Förutom fjärilar finns det sköldpaddor, grodor, ödlor att titta på.

Sedan finns enorma akvarier med korallrev där färggranna fiskar simmar. Det var nästan samma upplevelse som när vi snorklade på Borneo, men utan risk för kallsupar.

I det största akvariet simmade även ett par imponerande revhajar.

Bland akvarierna stannade vi en lång stund och fick se många för oss helt okända djur.

Efter vårt besök promenerade vi genom Hagaparken och kom först till Stora Haga slottsruin. Det är resterna av Gustav III:s plan för ett tempelliknande slott i parken. Uppförandet hann inte mer än till grunden  innan han mördades 1792 och bygget avstannade så idag finns bara källarmurarna kvar.

Bild från Wikipedia

Vi kom sedan fram till Gustav III:s paviljong där han bodde de sista åren av sitt liv och det sägs att det var härifrån han åkte till Operan, där han senare sköts på maskeradbalen. Härifrån kan vi även se en skymt av Haga slott där kronprinsessan bor med sin familj.

Vi fortsätter upp på nästa höjd där det vackra Ekotemplet, ett av Hagaparkens lusthus, ligger. Det uppfördes då Gustav III gärna ville äta utomhus under vackra sommardagar och kallades från början för Veneris tempel eller Gröna salongen, men fick sedan namnet Ekotemplet på grund av den otroliga akustiken.

Här uppe gjorde vi ett stopp. Eftersom Jakob är schweizare och de ofta har med sig en bit bröd och rökta Landjägerkorvar, när de är ute på tur, var det just detta som Yvonne halade upp ur sin väska. Där kunde vi vända näsan mot solen och njuta en stund innan vi fortsatte längs Brunnsviken.

Nu låg gångvägen i skuggsidan så vi fick verkligen ta det försiktigt då vägbanan var såphal på sina ställen och några brutna ben ville vi då rakt inte ha. Nästa stopp blev Kinesiska Paviljongen. Även denna är ritad av Desprez, som ritat bl a Koppartälten. De ursprungliga drakhuvudena var försedda med små klockor som klingade i vinden. Synd att de togs bort vid renovering, det hade nog gett en extra känsla av Kina.

Vi kommer till slut ut vid södra delen av parken och letar då upp en buss för att ta oss tillbaka in till city. En jättefin promenad fick vi och samtidigt är det ett bra sätt att umgås under tiden.

Än hade vi flera timmar kvar innan tåget mot Falköping skulle gå så nog hann vi med fler skojigheter...

1. Vilken tur ni hade som fick guider. Det hade jag uppenbarligen också behövt med tanke på att jag inte hade en aning om att Fjärilshuset fanns. Jag har besökt ett på Aruba och nog är det svårt att fånga dom på bild, men ni lyckades väldigt bra.

1. Visst är det käckt med "infödda" guider. Vi visste om Fjärilshuset men hade nog aldrig åkt dit ut själva men nu blev det ett fint besök både där och i Hagaparken.
      Vi har varit i ett Fjärilshus på Mainau och där hade vi turen att det var enormt många olika fjärilar varav en del snällt poserade framför kameran, annars är det några snabba rackare...

2. Så roligt att se era bilder som är ganska lika mina. Konstigt vore det annars eftersom vi varit tillsammans. Tack för en fin dag i Haga Parken. Nu får vi se vad fortsättningen blir hihihi

1. Självklart blir det lite "same-same-but-different" när vi nästan går bredvid varann, men så får det bli. Ska försöka få till en fortsättning på vår trevliga dag, Jisses vilka bilder det blev.

3. Vilken härlig dag i huvudstaden. Och så smidigt att ta sig hit. Något det ju är om och när tågen går. Och det gjorde de ju. Kul med "Art Bakery" , ett av våra favoritställen i City för fika eller smörgås.
    Och Haga parken är ju alltid trevligt. Justv här vid EKO templet hade döttrarna lite av sitt 40-års kalas som var 2021, under pandemin, Där sågs vi många utomhus och firade.
    Hagaparken har ju så mycket och det är ju fint att strosa härifrån längs Brunnsviken in till stan. Även andra sidan av Brunnsviken är fina promenadområden och då finns ju Bergianska trädgården där och kräftriket.
    Ser fram emot mer från er resa hit.
    En härlig dag i fint väder.

1. Det blev en så fin dag i huvudstaden och veckans finaste väder tror jag nästan vi lyckades pricka in. Det är så smidigt att åka tåg och "peppar-peppar" så brukar våra tåg gå och dessutom nästan precis i rätt tid.
      Art Bakery är en av Yvonnes favoriter och det här blev vårt premiärbesök, men troligen inte det sista, jättemysigt ställe.
      Kan tänka mig att det var mysigt att fira födelsedag i Ekotemplet (gick in och tittade på ditt inlägg från firandet). Vad vi förstår är det många som gifter sig där. Vi fick en härlig promenad i Hagaparken även om gångvägarna var isiga och hala så det gällde att titta var vi satte fötterna.

4. Så fantastiskt fina bilder från fjärilshuset och paviljongen! Underbart att kunna göra en dagsutflykt till storstaden och hänga med vänner.

1. Tack! Det blev som vanligt bilder som var ömsom vin och ömsom vatten, men när man lekt med en del lite i Lightroom så blir det en del helt ok. Det var så fuktigt och varmt där inne så det tog en god stund innan vi kunde torka bort imman från linsen..
      Vi tycker tåget är helt outstanding för att ta oss till Göteborg och Stockholm och som pensionär kan vi åka Stockholm t o r för ca 300 kr. Det är nästan oförskämt bra!