söndag 10 september 2023

På lantliga vägar genom Frankrike och besök vid Pont du Gard

Nu var det dags att lämna Alsace och köra söderut. Vi hade bestämt att försöka passera Lyon innan vi såg oss om efter en plats för natten. Dessutom hade vi tänkt oss att undvika betalvägar, utan istället låta GPS:en leda oss genom små byar och över landsbygd. Visst vet vi att varje fransk by med självaktning har så många rondeller det går att klämma in på en vägsträcka. Som vanligt blir det en del mindre vägar men den här gången slapp vi riktiga ”traktorvägar”.

För några år sedan var vi tvungna att se vad tilläggsskylten ”rappel” betydde så nu vet vi att det är ”påminnelse”.

På många ställen går vägen i vackra alléer som vi tror är platanträd.

Det var ganska skönt att tillbringa merparten av den varmaste dagen hittills i bilen med AC. Bilen visade 34 grader. Ett besök blev det på ett stort Inter Mache. Nu skulle vi bara ha några basvaror men oj, så mycket gott det finns i diskarna.

När vi passerat Lyon i eftermiddagsrusning började vi undersöka ställplatsapparna efter ett lämpligt stopp. Det blev slutligen en kommunal ställplats i en liten by, Ville-sous-Anjou.

Där fanns fyra platser på en parkering vid en liten idrottsplats mellan kyrkan och skolan. En fransk husbil var redan på plats när vi kom. Här fanns både el, färskvatten samt tömning av sopor, toalett och gråvatten. Ställplatsen är dessutom gratis, ett fint initiativ av kommunen. Här smakade det perfekt med sill och potatis, en rätt som alltid får följa med på våra husbilsresor.

Här satt vi sedan ute och njöt av solnedgången och det hann bli tropisk natt innan vi äntligen försökte somna i värmen. Dagsetappen blev ca 47 mil.

Nästa dag hade vi drygt 20 mil kvar till Avignon som skulle bli dagens mål, men eftersom vi (som de flesta som följt oss vet) tycker gamla romerska byggnationer är riktigt häftiga så blev det naturligtvis en liten avstickare till Pont du Gard.

Det finns en parkering på var sida om floden och vi kom till den största på vänstra sidan. Här betalar man 9 € i parkeringsavgift och vill man inte gå med på en guidad tur eller besöka muséet är besöket kostnadsfritt. Från besökscentrum med museum, restaurang och butiker är det bara några hundra meter innan vi får en första skymt av den vackra bron. Sedan 1985 är den uppsatt på UNESCO:s världsarvslista.

Bron över floden Gard är en av de få kvarvarande romerska akvedukter som både använts, renoverats och fått stå kvar genom seklerna. Den ska vara byggd ca 50 e Kr och själva bron är 48 m hög och 275 m lång. Från början var den en del i en nästan fem mil lång vattenledning som forslade vatten från källorna i byn Uzes uppe bland kullarna och ner till staden Nimes. Det mest otroliga är att de kunde räkna ut hur de skulle bygga, eftersom höjdskillnaden ska ha varit endast 12 meter, vilken ingenjörskonst!

Bron har tre rader valvbågar på varann. Den nedersta består av 6 valvbågar, mittenraden av 11 och den översta har 35 valvbågar. Det var här som vattnet forsade fram under ett stenbelagt tak.

Vi vandrade över bron och fascinerades över hur fint stenarna är inpassade i varann och hur man kunde bygga detta underverk utan dagens hjälpmedel för 2000 år sedan.

Naturligtvis kan vi av någon anledning inte motstå trappor, speciellt inte om de kan ge oss en bättre vy över ett utsiktsmål.

Tilläggas kan att många fransmän inte bara åker hit för att titta på den fina bron utan även för att ha picknick, bada eller paddla på floden. När vi sedan kom tillbaka till besökscentrum smakade en glass perfekt innan vi åkte de drygt två återstående milen till Avignon.

Som vanligt, fortsättning följer....

1. Vilket imponerande bygge Pont du Gard, fin bild på er med bron i bakgrunden.

1. Visst blir man imponerad hur de byggde utan några moderna hjälpmedel. Säkert ett riktigt skrytbygge med den tidens mått!

2. Tack för att vi får åka med. Ibland ler jag igenkännande efter alla somrar i Frankrike. Som t.ex. "Rappel", vi gjorde samma sak, ta upp lexikonet sa jag till Birgitta. Överflödet av mat och delikatesser i butikerna, oändligt antal rondeller på mindre vägar, trädalléerna och alla konstnärligt utformade byggen, inte minst denna bro.
    För oss var franska språket ett hinder, trots 4000 låneord från franskan till svenska språket. På alla Les Castel campingar mötte vi i stort set bara förstående och hjälpsamma människor. Det var detta som gjorde att vi återvände till Frankrike sommar efter sommar.
    Allt gott på resan

1. Det franska språket är ett hinder för oss också. Jag försökte ett år på gymnasiet när man var tvungen att välja ett nytt språk. Vår lärare, en mycket parant dam suckade någon gång och uttryckte att det var omöjligt att lära en västgöte prata franska och kanske ger jag henne rätt. Numera pratar väl åtminstone merparten av den yngre generationen lite engelska här så vi klarar oss hyfsat.

3. Så fint med ett stopp där. En romersk akvedukt vill man inte missa och denna är väldigt fin och välbevarad. Det finns mycket gott att handla under resans gång så sill och potatis hade det inte blivit för oss ;-) Smaken är som baken och så ska det vara! Önskar er en fortsatt god tur! Vår son med sambo är i Rom nu så jag vet att det är varmt även i Italien.

1. Finns det några gamla lämningar efter romarna i vår väg gör vi gärna ett stopp. Det är så häftigt vad de kunde för snart 2000 år sedan. Sill och potatis tycker vi är kanongott, speciellt om det är riktigt varmt ute och så har det blivit vår grej att spara på platser där vi ätit just matjessill!

4. Tack för "Rappel", jag har letat när vi kört genom Frankrike men inte hittat översättningen! Ost och akvedukt, wow vilken dag!

1. Vi tyckte Rsppel lät som ojämn väg eller något sådant men efter att ha konsulterat GoogleTranslate fick vi veta att det var påminnelse.
      Visst blev det ännu en bra dag med hyfsat med mil på vägen och så en romersk akvedukt på det.

5. Visst är det en imponerande bro och med tanke på byggnadskonsten, dom fick slita med stenarna. Ingen bild på när ni badade i floden? Det blev inget bad för oss när vi var där.

1. Ha,ha! Tror du vi badar och blöter ner badkläder i onödan….Visst är bron otroligt imponerande, sådana sevärdheter gillar vi!

6. Husbil Kors o Tvärs10 september 2023 kl. 17:01

Pont du Gard är ett häftigt byggnadsverk Och Avignon en trevlig stad, med sitt Påvepalats och halva bro

1. Visst är Pont du Gard och andra romerska byggnadsverk alldeles otroliga. Det blev ett besök i Avignon också, kommer på bloggen, tyvärr var det lite väl hett för att turista i stadsmiljö men det viktigaste hann vi med.

7. Läste förra inlägget så jag är uppdaterad. Ja, Frankrike gillar jag också. Vad trevligt med ett stopp för proviantering på Inter Maché . Utbudet är ju enormt och med så mycket godsaker.
    Vilken trevlig ställplats ni hittade i byn. Och, tänk dessa franska byar. Reste mycket i Frankrike i ungdomsåren och var på olika kurser här i franska. Fina minnen. Och visst lärde jag mig franska.
    Avignon känner jag ganska väl till och har ett par gånger besökt Pont du Gard.
    Härliga bilder! Så roligt att följa med.
    Vad gäller "rappel" så visste jag.Ett bra ord att kunna och det hamnde i min franska vokabulär i ungdomsdagarna.
    Ha det fortsatt bra. Kanske blir det några vingårdar som också nu får besök.

1. Så skoj att du följer med oss!
      Franska läste jag ett år på gymnasiet eftersom man var tvungen men min tjusiga lärarinna duckade nog mest och påstod att det var hopplöst att lära västgötar prata franska, så tyvärr är inte detta språk vår starkaste sida. Nu siktar vi in oss på Italien så franska rivieran dom vi besökt tidigare ska vi försöka susa förbi…