tisdag 19 september 2023

En oplanerad vilodag och fina Montepulciano

På morgonen innan vi lämnade byn Pomarance och den fina ställplatsen där blev det en stunds rejäl reseplanering med både Google Maps och en rejäl hederlig papperskarta.

Vi bestämmer oss för att åka upp i bergen och besöka alla de byarna som sägs vara Toscanas vackraste område med utsikt över Val d´Orcia.

Den som ligger först på vår lista är Montalcino, staden som är hemvist för det berömda Brunellovinet. Nu blev det inte som vi tänkt oss för ställplatsen i Montalcino var ”al completo” och när vi efter det tog oss ut till ett par vinbönder/restauranger med ställplatser (som finns i Park4night) var det fullbokat ett par dagar framåt.

Vad gör vi då? Eftersom planer är till för att ändras fortsätter vi upp i bergen på otroligt slingrande vägar och stannar på en liten avfart för en lunch med obetalbar utsikt.

Snart börjar molnen dra ihop sig, så vi stannar i Castiglione d´Orcia, en liten stad där vi hittat en kommunal, kostnadsfri ställplats utan någon service men med en hänförande utsikt.

Vi gjorde oss klara för en promenad fram till staden men då vi kom ut såg vi svarta moln och hörde ett dovt muller i fjärran, så vi gick in och väntade en stund. Det dröjde inte länge innan ovädret var över oss och det var inte vilket litet regn som helst. På Instagram har vi lagt ut en film där det både låter och ser ut som om vi sitter i en biltvätt. Här får ni hålla till godo med en bild.

Det blev en riktig slapparkväll med bokläsning och kortspel medan åskvädren avlöste varann. Kanske var det en välbehövlig avkoppling vi fick efter ett par intensiva veckor på resa.

Nya planer görs upp och här är inte avstånden långa, även om vägarna är slingrande och av varierande kvalitet, till de platser vi vill besöka så målet nästa morgon blir Montepulciano. På vägen dit blir det också spontana fotostopp. En vacker stenbro med en uttorkad flodfåra kan vi inte åka förbi.

Solen skiner och allt känns lätt igen så en halvtimme senare kör vi trots urdåliga vägar in på ställplatsen strax utanför stadens stadsmur. Det finns ingen service och platsen kostar 10 €/24 h, men utsikten är vacker.

Nu blir det en rejäl promenad och eftersom Montepulciano är en muromgärdad stad får vi passera huvudporten, Porta Prato innan vi kommer in på huvudgatan som slingrar sig upp genom staden till torget Piazza Grande.

En kort bit efter stadsporten passerar vi den fina kyrkan Sant Agostino, som naturligtvis får ett besök.

Gatan är kantad med vin- och ostbutiker eftersom stadens största kändis är Vino Nobile di Montepulciano och Rosso di Montepulciano vilka vi provsmakar. Doften från ostbutikerna känns långt ut på gatan.

När vi kommer upp till torget ligger de vackra byggnaderna på alla sidor. Här ligger Palazzo Comunale, stadshuset med sitt höga torn.

På en annan sida av torget ligger domen, Cattedrale dia Santa Maria Assunta, vilken tyvärr är stängd och avspärrad p g a byggnadsarbeten.

Här finns också ett palats som numera är hem för en framgångsrik vinhandlare och andra vackra hus.

På Piazza Grande finns en historisk brunn. Den är gjord av sten och har två lejon på toppen, som håller krönet av familjen Medici.

Eftersom Montepulciano ligger högt på en kulle finns det gott om ställen att beundra utsikten över Val d Órcia. När vi var på torget var det bara att smyga in i en gränd och strax öppnade det sig fantastiska terrasser med otroliga utsikter.

När vi sedan känner att det är dags för en sen lunch letar vi upp en av alla mysiga restauranger där vi får sitta under olivträd som ger lite skugga. Vi väljer en bricka med lokala delikatesser bl a bruschetta, pecorino och olika charkvaror och till det ett glas rött vin. Behöver jag säga att vi njöt??

När vi kom tillbaka till ställplatsen var det i princip fullt och de flesta hade satt ut sina stolar framför bilarna och njöt av utsikten, så det gjorde vi också med lite bubbel i glaset. Vilken trevlig dag vi fick i vackra Montepulciano.

Efter en god natts sömn hade vi bara en kort resa till nästa stopp som var en bokad övernattning...

1. Återigen ett kärt återseende för mig. Det är så härligt att följa på er resa och vilka bilder ni bjuder på! Min favoritbild blev nummer fem uppifrån. Trodde först det var orangefärgad himmel jag såg men det var ju de solbelysta kullarna. Just det där böljande landskapet där sol och skuggor får samspela, där finns oemotståndliga motiv.
    Och så alla delikatesser. Den brickan förstår jag att ni njöt av.
    Det var nog meningen att ni skulle få en vilodag för det blev ju en riktigt lyckad dag ni fick med en perfekt avslutning framför den fantastiska utsikten.

1. Det är verkligen vackert här nere även om vi ibland känt att det hade varit mycket bättre med en liten hyrbil på de här vägarna. De lokala delikatesserna är bara så goda och att kunna sitta ute i skuggan och njuta av dem är otroligt!

2. Vad bra att ni fick en "gratis biltvätt" och lite vila, det behövde ni nog. Vad fint det är i Montepulciano, inte dumt att sitta under olivträd och delikatessa, jag blir lite orolig när det är så fullt, borde det inte vara lågsäsong nu? kanske måste boka plats i Spanien.

1. Både vilodag och biltvätt var ganska välbehövligt. Jag vet inte hur det ser ut i Spanien, men här är populära destinationer fulla. Igår hade vi tänkt oss varma bad i Bagno San Filippo, men när vi kom in i samhället fick vi vara glada att vi över huvud taget kom ut. Ställplatsen var förkommas med stora stenar och det stod bilar överalllt och då menar vi överallt. Något bad blev det tyvärr inte…

3. Tänk om vi kunde här hemma i Sverige, njuta av den Italienska matbrickan, till den utsikten och till det ställplatspriset.

1. Och jag skulle gärna njuta charkbrickan i det här vädret där hemma också. Italiensk mat är bara så god. De kan få den enklaste pasta att smaka ljuvligt!

4. Så fint att få följa er på resan. Vi har ju mycket kvar att upptäcka och uppleva i Italien. Men jag är inte avundsjuk på att stå som packade sillar på ställplatsen :) Underbara vyer med de böljande kullarna, där finns det gott om motiv förstår jag.

1. Vi har också mycket kvar att upptäcka bl a hela södra Italien men för tillfället var det skönt att komma ut på vägar med lite bättre standard. Det är just ingen hit med trånga Ställplatser (=parkeringar) men ibland har nöden ingen lag.

5. Vilken fantastisk resa ni är ute på och så många intressanta och fina stopp. Dit måste vi känner jag bara. Lunchen såg alldeles delikat ut så jag förstår att ni njöt av den. Lite synd med vädret men kanske var det ändå skönt med en lite lugnare dag.

1. Toscana har varit ett drömresmål vi pratat om i flera år och äntligen blev det av. Vi är så nöjda! Det var nästan skönt med en vilodag för vi är inte så bra på att ta det lugnt när vi är ute och reser. Även om vi lagar det mesta av vår mat i husbilen finns det så mycket gott att handla i affärerna, inte minst ostar och charkvaror.

6. En härlig resa i en underbar trakt. Har rest mycket här och gläds åt att känna igen mig. Montepulciano och trakterna där med alla vingårdar, viner, mat ostar, små butiiker, vyer och miljöer finns ingen annanstans. Vi bodde på mindre pensionat och vingårdar där det var gott om plats. Vet ju att området är populärt så givetvis är det många som söker sig hit. Säkert är det ändå nu färre turister än under högsäsong.
    Tack för härliga bilder och detta fina nerslag i trakter jag verkligen tycker om.
    Ha det fortsatt gott.

1. Vi förstår verkligen att du tyckte om att resa i de här trakterna. Vi tycker så mycket om att bo i husbilen men här hade vi gärna bytt ut den ett par dagar mot en liten hyrbil.
      Skoj att du tycker om våra små reseberättelser. Ha det riktigt fint!

7. Men vad härligt ni har det och njuter varje dag förståss :) Följer med er hemifrån till alla era fina platser ni besöker. Ser så härligt ut. Ha det fint

1. Skoj att du följer med oss på resan. Det finns verkligen hur många fina små byar och städer som helst, nästan svårt att välja vilka vi ska besöka. Vi försöker njuta så mycket vi kan och det får ni göra uppe i norr också.

8. Ibland är oväder verkligen välkommet. Avkoppling behövs även när man är ute och reser. Jag kör också slapparkvällar kombinerat med upptäckande på dagen.

1. Visst behövs avkoppling på resa men det är tyvärr något vi är riktigt dåliga på. Nu kom ösregnet riktigt lägligt och jag hann många kapitel i min bok. Nu är vi på en camping ett par nätter också gör att samla ihop oss, köra en tvättmaskin, städa osv.

9. Nu är ni inte långt ifrån där vi var för 2 år sedan, Moltancino. Så vackert det är även om det är höst. Jag hoppas vi kan ta vägen över Italien hem nästa år. Jag vill gärna uppleva den Italienska våren och då i trakterna av Siena. En regndag är väl inte fel, då får man slappa och slipper bilkörning. Det små byarna är så mysiga och den tallriken skulle jag inte säga nej till.

1. Visst är byarna mysiga och fler kommer det! Montalcino kunde vi tyvärr inte stanna i, fanns inte en ledig ställplats, inte heller några km utanför så det var bara att fortsätta. Vi har också sagt att det måste vara jättefint här på våren, när höstlandskapet är så vackert.

10. Skoj att ni tycker om våra foton och små berättelser. Vi försöker utnyttja tiden så gott vi kan men här nere måste vi prioritera bland sevärdheterna!
    Ha det så gott!

11. Följer er och ser att ni ser ut att njuta av livets goda . Förstår att det vackra o goda drar till sig många turister. Som tur är , är man ju flyttbar i en husbil och kan fortsätta när det blir för knökatjockt med folk . Vi har nu bestämt oss för att äntligen också besöka Toscana. Det blir först i maj så innan dess hoppas jag att vi hinner med ett fysiskt snack om resan. Kör varsamt och ha det fortsatt bäst

1. Hej! Skoj att ni följer med oss och vill åka till Toscana. Skriv gärna en ny kommentar vilka ni är så vi vet vilket trevligt möte vi får se fram emot i höst/vinter!

12. Njuter av era bilder och som vi känner igen oss. Vackert överallt men inte så lätt att ta sig fram på alla platser. Den tallriken ser supergod ut. Tycker det är fint med tegeltak och skorstenarna. Kör lugnt Kram

1. Vi gillar också gamla fina tegeltak. Det har blivit många sådana foton genom åren. Så gott det är med goda ostar och charkvaror + lite goda mackor....
      Vi trodde inte det skulle vara riktigt så mycket folk som det är på en del ställen. Igår lämnade vi bergen och tänkte oss ett bad i San Filippo där ni varit. Ställplatsen vi satte in på GPS:en var avstängd med stora stenar och vi häll på att inte komma ut ur byn. med en minimal Fiat hade vi kanske kunnat hitta en parkring men nu var det tjockt med bilar och husbilar precis överallt. Något bad blev det inte men ut ur staden kom vi....

13. Oj glömde att skriva att det var vi i hjulhuset.

14. Vilka härliga och igenkännande foton ! Å vad vi längtar till Italien igen. I Montepulciano stod vi några dagar när vi var där 2019 och en dag var det marknad och då fick vi flytta ner till en parkering och stå över natten, för marknaden var just där bland annat ställplatsen är. Montepulciano blev en av favoriterna bland Toscanas städer. Men visst var det skönt med en vilodag?, det behöver man ibland. Kul att få följa er på resan, vi ser fram emot fortsättningen.

1. Så skoj när andra husbilsåkare följer med oss och som ni, känner igen er. Vi tyckte också om Montepulciano, men å andra sidan har vi tyckt om de flesta ställen vi hamnat på, så fint och fortsättning följer.

15. Förstår på texten att vägarna kanske inte var helt hundra lätta att köra på men förstår av bilderna att det ni upplever är fantastiskt.
    /Anette enturitaget

1. Vägarna var väl inte helt lättkörda alla gånger men vyerna otroliga och vi har upplevt så många fina platser, inte minst idag då vi varit i Assisi ( och vilken upplevelse det var vet ni ju av erfarenhet). I morgon drar vi faktiskt lite norrut på östsidan. Ha det fortsatt fint!