fredag 1 september 2023

Äntligen på rull...

Efter lunch i onsdags var det äntligen dags att låsa lägenhetsdörren och starta husbilen med Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg som första mål.

Det känns som om det är länge sedan vi längtat så mycket att ge oss ut på rull, varför vet vi inte. Nu såg vi att vi bokade de här färjebiljetterna redan mellan jul och nyår, så kanske är det så att vi haft resan framför oss så länge. Härligt nog fick vi ytterligare en dag utan nederbörd, vilket inte varit alltför frekvent förekommande hos oss denna sommar.

Vi var nere vid terminalen i god tid så det fick bli en kopp fika i färjekön som vi delade främst med tyskar och nederländare som antagligen var på väg hem efter ledigheter i Sverige.

Sedan var det dags för incheckning och ombordkörning.

Vi brukar boka en ordinär tvåbäddshytt, men den här gången (med vår tidiga bokning) blev det inte så mycket dyrare med en lyxigare hytt med en stor rund säng och ett fint badrum.

Dessutom ingår då frukost, som vi annars betalar 300 kr för och dessutom bjöds vi på valfri välkomstdrink (i vårt fall självklart bubbel). Sedan ingick två små flaskor rött vin, fritt kaffe med godis eller kakor, samt frukt i loungen under hela resan.

Vi går ut på Yath Club på däck 11, där vi bor , och tillbringade en stund där i kvällssolen innan båten gick. Då kommer skeppet Götheborg, som vi var på en guidad tur på för några veckor sedan. http://bmlarsreseblogg.blogspot.com/2023/07/ostindienfararen-gotheborg.html

Det var på väg in i hamnen vid Eriksberg efter en tur till havs. På första bilden syns det nya Karlatornet i bakgrunden. Det är med sina 246 meter Nordens högsta byggnad.

Det var ingen tryckande värme, nog känns det att det är höst i luften, så vi gick in och tog en ny tur ut på däck när vi lämnat staden bakom oss. Då fick vi också njuta av en fin solnedgång. Den hoppas vi ska bli ett gott tecken för vår resa!

I går morse vaknade vi tidigt och gick upp till en frukost med havsutsikt när restaurangen öppnade kl 07.

Det är så gott att veta att vi är en god bit på väg utan att behöva köra en enda mil. När vi åkt av i Kiel blev det först ett sedvanligt besök på Citti för lite skafferishopping och samtidigt passade vi på att tanka fullt med diesel till priset 1,759 € (~ 20,93 kr), vilket inte är helt fel.

Sedan fortsatte vi söderut och valde att åka genom Hamburg den här gången istället för att ta färjan över Elbe, rätt eller fel? Nog fick vi sitta i kö men det rörde ändå på sig hela tiden.

Vi hade en Top Platz, ställplats i Greven utanför Münster som mål.

Det blir en resa i ett väder vi nästan fått vänja oss vid i sommar, lite sol blandat med åskskurar och duggregn.

En stund på eftermiddagen fick vi faktiskt stanna på en parkering när det både åskade, regnade och haglade, Inte kul!

Så här blev dagens rutt, ca 35 mil.

Ställplatsen i Greven blir något av ett nostalgibesök då det var här vi gjorde vår första husbilsövernattning på en Europaresa för nästan 10 år sedan.

Platsen betalar vi 15€ för (utan el). Vill man ha el kan man välja till det. Här finns även fyllning av färskvatten, mot kostnad, och möjlighet att tömma latrin och gråvatten. Det finns också ett servicehus med dusch, toaletter och tvättmöjligheter. Dessutom ingår wifi.

Här kan man åka handvevad färja mellan Dover och Calais.

Naturligtvis blev det en "Komma-fram-öl" när vi var på plats.

Nu fortsätter vi söderut och hoppas nå Mosel i eftermiddag, men mer om det kommer senare. Då ska vi efter ett par intensiva åkdagar tänkt gå in i semestertrallen och njuta av omgivningarna!

1. Så härligt ni har det (förutom åska o hagel förstås), nu blir jag ännu mer sugen på att få resa ut!

1. Vi har också lockats hela regniga juli när vi sett Instagram- och blogginlägg från dem som redan varit ute på resa. Snart är det er tur….

2. Så härlig start på resan! Och den där hytten ser superfin ut. Jag är ju inte så förtjust i färjor, men skulle nog kunna tänka mig att bo där en natt :)

1. Det blev en riktigt bra start på resan. Vi brukar inte lyxa till det och tycker att färjeöverfarter som regel är något nödvändigt ont för att komma mellan två punkter på ett smidigt sätt men den här gången kändes det så bra.

3. Ha en trevlig resa.

1. Skoj att ni följer med på bloggen och alltid roligt med en kommentar. Idag susar vi mot Mosel i ett gråmulet Tyskland. Där ska vi stanna några dagar och ta det lugnt.

4. Vilken härlig start på resan med den sortens hytt. Vi har aldrig åkt den sträckan men när man ser den hytten och allt annat, blir jag sugen. Fint med kvällssolen ni fick i Greven. Det är en trevlig plats vid floden och tydligen väldigt populär. Första gången vi var där, fick vi stå utanför då det var knökfullt. Andra gången vi kom dit, var det bara vi och två bilar till.
    Önskar er en fin resa Kram från oss och ösregnet, 35mm nu på morgonen.

1. Det blev en betydligt lyxigare start på resan än vad vi brukar unna oss, men för en gångs skull kändes det skoj.Vi tycker om Göteborg-Kiel eftersom det är nära till Göteborg och vi har kommit en rejäl bit nästa morgon.
      Greven tycker vi också är mysigt men igår var det bara sol en liten stund så vi fick tillbringa kvällen inne. Vi har faktiskt åkt i ösregn nästan hela dagen idag men nu ser det ut som om det sakta blir lite bättre. Ha en fin helg! Kram

5. Nog blev det en betydligt lyxigare start på resan än vad vi brukar unna oss, men så skönt det var. Greven är fint men den här gången kom vi sent och åkte tidigt så det blev i princip bara sova och åka vidare.

6. Så skönt att ni är på väg. Och att ta en mer bekväm hytt på färjan är ju helt klart värt det. Skulle också ha gjort det. En extra bra start blev ju det-
    Jag kommer med stor glädje att följa med er på resa.
    Önskar er en fin resa på alla sätt.

1. Skoj att du följer med oss ner genom Europa. Färjeturen blev en bra början på resan och efter två riktiga regndagar som gjorde det ganska jobbigt att köra långt verkar vädret ha slagit om så nu får vi vänja oss vid det.

7. Under 18 somrar rad gick vi till södra Europa med husbil. Bara första åren åket vi med båt. Jag är ingen vän med att åka båt till kontinenten. Otaliga gånger har jag varit med om incidenter av skilda slag i yrkestrafik, utan att ha varit orsak till dem. "Ert rum" såg verkligen trevligt ut. Vi önskar er allt gott på resan.

1. Vi tackar för välgångsönskningar och vi hoppas också det blir en fin tur utan incidenter. Vi har faktiskt aldrig åkt Öresundsbron när vi åkt själva uta det har blivit färja antingen från Göteborg eller Trelleborg. Många gånger har vi pratat om att skaffa Brobizz men det har inte blivit mer än en tanke.

8. Vilken underbar lyx ni fick på överfarten. Kielbåten har vi åkt, men det är många många år sedan. Greven har vi inte besökt, men vet många som tycker det är ett måste. Vi kommer inte iväg förrän runt 15 oktober och om vädret är ok så blir det nog färjan Trelleborg-Rostock. Jag gillar ju varken sjön eller luften, men man får göra det som passar bäst efter väder. Blir riktigt avis på er, men nu väntar bra väder några veckor framöver och det passar oss bra.Ha det riktigt gott och njut av er resa.

1. Det blev betydligt lyxigare än vad vi brukar unna oss men visst var det skönt. Greven är väl helt ok men inte tycker vi den är så fantastisk som många tycker. Så gott att vädret verkar ha stabiliserat sig både hos oss och hemma så ni kan njuta och jobba ute i väntan på er resa.

9. Ojoj så lyxig färjeresa! Trevligt!!! Önskar en fortsatt fin resa!!

1. Så här lyxig förbereda har vi inte gjort sedan vi reste med er på Strandkorgsutmaningen. Det går ju inte att förneka att det är otroligt skönt med en härlig hytt. Vi har haft ett par riktigt fina dagar vid Mosel och i morgon fortsätter vi en bit söderut längs floden.

10. Vilken trevlig start på er resa. Härligt att lyxa till det lite med en finare hytt. Det gör stor skillnad tycker jag.

1. Det blev en härlig start på resan. Vi brukar bara boka en ordinär hytt men det här kändes riktigt skönt.