torsdag 13 juli 2023

Stegeborgs ställplats och Nyköping - Nu har vi äntligen varit där!

Det finns platser som ofta dyker upp i sociala medier och hos husbilsbloggare; en sådan är Stegeborg med sin populära ställplats och därtill en riktig slottsruin. Nu öppnade vi deras bokningssida och det fanns ett par lediga platser för fredagsnatten. Ställplatsen har 55 bokningsbara ställplatser, samtliga med el och flera har också färskvatten ihop med elstolpen. Den ligger intill brofästet på Slätbakens södra strand. När man kommer dit kan man se på tavlan vid entrén vilka platser som fortfarande är lediga (om det finns några).

Vi fick en bra plats och vädret inbjöd verkligen till fredagsmys ute i kvällssolen.

Servicehuset ligger på Slottsholmen och delas med gästhamnen. Under sommaren finns också ett litet enklare servicehus på själva ställplatsen. 2021 röstades Stegeborg fram till Årets Ställplats. Visst var det en fin ställplats, men vi tycker kanske inte riktigt om när ställplatspriserna nästan är i nivå med campingpriserna.

Nästa dag tar vi en morgonpromenad i solskenet för naturligtvis måste vi besöka slottsruinen.

Här löser vi en biljett för 40 kr i en automat och kan passera grinden in till parken. Stegeborg var under medeltiden ett av Sveriges viktigaste fästen och kungligt slott fram till 1600-talet. Det omnämns första gången i skrift år 1310 som "Stäkeborg" och det kommer från de pålverk som fanns i vattnet runt holmen. De var ett skydd mot främmande fartyg som försökte komma in i Slätbaken. På 1500-talet byggdes borgen ut till ett slott av Johan III och det var ett kungligt residens fram till 1680 då slottet lämnades öde och förföll. 1731 rivs det och delar av murverket går till ett kronomagasin i Norrköping. 1901 fridlyser Oskar II Stegeborg.

Vi går upp i tornet och visst hade vaktposterna här en vacker utsikt medan de stod på post.

Här finns också en kopia av en vapentavla, Johan III. Originalet är i kalksten och återfanns på Söversta kornettboställe på Vikbolandet på 1950-talet. Den har troligen suttit ovanför slottsporten i väster.

Nedanför borgen finns en trädgård med en örtagård. Här blommar mängder med malva och olika rosor men även örter och t ex humle.

En glasspaus i solen på en brygga är alltid rätt.

Vid lunch fortsätter vi mot Nyköping, ytterligare en stad vi aldrig besökt. Här åker vi ner till ställplatsen i hamnen men där var de 11 platserna upptagna så vi fick ta till plan B. Enligt Park4night får man stå med husbil över natt på parkeringen vid Nyköpings Hus. Här står vi på lördagsnatten tillsammans med ytterligare fem husbilar. Det blir en kort promenad i staden.

Naturligtvis står en också promenad runt Nyköpings Hus på programmet och vi hade även planer på att besöka kvällens föreställning av "Nyköpings Gästabud".

Lite historia om Nyköpingshus; Först byggdes ett kvadratiskt stentorn, en kastal, på 1100-talet som skydd för staden. Det omtalas första gången 1266 då det byggts ett slott åt kungarna av Bjälboätten på den innersta borggården och Magnus Birgersson (Ladulås) fick Nyköpingshus som residens. Vid juletid 1317 utspelade sig "Nyköpings Gästabud" här. Det var då Birger Magnusson bjöd in sina bröder Valdemar och Erik till julfirande på slottet. Han ville hämnas en händelse som skett elva år tidigare så han och hans hustru hållits fångna i två år av Valdemar och Erik, en händelse som kallas för "Håtunaleken". Valdemar och Erik fängslades och svalt ihjäl någon månad senare.

Här har hänt flera större händelser bl a skrevs det under ett dekret 1396 vilket gjorde att Kalmarunionen bildades ett år senare.

1568 fick hertig Karl Nyköpingshus och han byggde om det till ett renässansslott. 1665 inträffade en stor brand som förstörde nästan hela Nyköping inklusive slottet. Efter branden byggde man aldrig upp det ståtliga renässansslottet igen, utan istället hämtades byggnadssten därifrån till slottsbygget i Stockholm, efter det att Tre Kronor brunnit ned 1697, och man börjat bygga ett nytt slott där.

Eftersom åskan började mullra och regnet kom blev det bara en liten promenad runt området innan vi drog oss in i husbilen igen.

Porthuset och fängelset

Porthuset från 1580-talet

Där blev det en "Kommaframöl"...

...någon föreställning av "Håtunaleken" eller "Nyköpings Gästabud" blev det inte på kvällen men vi sov gott med smattrande regn på taket.

1. Vi hamnade aldrig på Stegeborgs, trots hypen. Däremot i Nyköping där en kunde stå gratis i hamnen, kanske fortfarande är så? Men vi kollade aldrig in staden Nyköping då vi bara var på genomresa, därför extra roligt att få se lite därifrån hos dig idag.

1. Vi kom knappt fram till centrum av Nyköping eftersom den mullrande åskan jagade oss, så vi vet inte vad som finns att se. Ställplatserna i hamnen kostade 115 kr nu men har nog varit gratis i det längsta.
      Stegeborg är väl kanske ingen plats vi kommer att återvända till men nu har vi varit där och vet hur det är…

2. Vi var där för två år sedan men vi gick aldrig upp i borgen då det småregnade hela tiden, var inne och kollade ställplatspriserna, 750:- för "Lyxplatsen" är väl lite väl häftigt!

1. 750 för en ställplats eller 450 nedanför slottsruinen är inget vi någonsin skulle betala. Vi tycker 350 för en plats i ”andra raden” är i överkant men all service finns och fullt var det. Vi reflekterade dock över att till skillnad från Fricamping vid nationalparken där det var vi och nio utlandsregistrerade husbilar var det endast ett fåtal icke svenska husbilar här, kanske de avskräcks av kostnaden….

3. Matts Torebring13 juli 2023 kl. 12:13

Ser verkligen trevligt ut och som en mönsterställplats. Jag är dock den förste att hålla med, citat: "Visst var det en fin ställplats, men vi tycker kanske inte riktigt om när ställplatspriserna nästan är i nivå med campingpriserna."
    Jag älskar t.ex.Husbilslandet i Lidköping, men priser kring 500 kr/natten mår jag inte bra av, då är det inte njutbart.

1. Visst var det fint, välskött och allt i ordning men vi tycker ändå att priserna inte lockar till något nytt besök!

4. Vi har förstått via er blogg att ni har rötterna i de här trakterna. För oss var det första besöket vid Stegeborg. Vi lyckades få en plats för 350kr men det fanns platser för 450 och någon för 750! kr och då tycker vi att ställplatspriserna har blivit alldeles för häftiga.

5. Trevligt med besök på Stegeborg och visst rymmer den en spännande historia. Har varit här några gånger på jobbresa och då har vi också besökt Harstena. En härlig ö där röda näckrosor (ursprunglig från Fagertärn i Tiveden) har rotat sig och trivs.
    Lite trist känns det ju med höga priser för en natt. Tyckte det såg ut som om bilarna var placerade väldigt tätt dessutom. Men det kanske ofta är så.
    Kul med Nyköping! Mycket att se och uppleva även där. Kanske blir Trosa nästa stopp. Ha det fortsatt bra.

1. Det var trevligt att besöka Stegeborg. Ställplatsen var fin och bilarna står inte så tätt som det ser ut, en grusplan att stå på och en gräsmatta utanför bilen.
      Nyköping kunde vi inte se så mycket utav eftersom åskan mullrade hotfullt och den ena regnskuren avlöste den andra.
      Den här gången blev det inget besök i mysiga Trosa utan nästa dag åkte vi ut till Femörefortet.

6. Har som du skriver läst mycket om Stegeborgs ställplats. Det där med priser på ställplatser är knepigt. Känner mer för att betala lite mer om vi åker till en camping. Vi har betalat 300 kr nån gång, aldrig mer. Men många skriver ju om den så något måste ju tilltala. Spännande att läsa inlägget och att man denna sommar får skynda sig tillbaka till husbilen känner vi igen😂

1. Ibland kan man undra vad det är som gör att vissa platser och företeelser blir så populära och förekommer så rikligt i sociala medier??? Visst var det helt ok vid Stegeborg men vi tyckte nog att det finns andra väl så bra platser.