onsdag 26 juli 2023

Karlsborgs fästning och Hjo hamn med sommarlovsledigt barnbarn.

När vi var i Göteborg i fredags träffade vi dotter Malin och barnbarnet Edith på Centralen så hon kunde följa med oss hem till Falköping några dagar. På lördagen åkte vi mot Karlsborg och tanken var att vi skulle gå en guidad tur på Karlsborgs fästning, något som vi missade förra gången vi var där, pga pandemirestriktioner. Vi blir dock jagade av ett ordentligt regnväder så vi får börja med en helgbuffé på Sanny Thai Restaurang. Det smakade riktigt bra och medan vi njöt av god mat slutade regnet att ösa ner.

Då drog vi oss bort mot den nästan fulla parkeringen vid fästningen. Varför ligger då denna enorma fästning här på en udde i Vättern? Idén till bygget kom då Sverige förlorat Finland till Ryssland i kriget 1808-09. Då kom Rysslands gräns så nära Stockholm att Sverige organiserade om försvaret till ett antal fästningar inne i landet varav Karlsborg blev den viktigaste. Hit skulle kungafamiljen och regeringen flyttas i händelse av krig. Även landets guldreserv skulle förvaras  i fästningen i orostider, vilket också skedde under krigsåren 1939 - 42, då 141 ton guld fördes hit. Det skulle ta 10 år att bygga fästningen men det gick 90 år innan den stod färdig och då var den omodern. Än idag används fästningen delvis för militär verksamhet, vilket gör att vi inte fick ta några foton under turen. Här nedan det Götiska valvet, som numeras är huvudinfart till fästningen. Porten pryds av Carl XIV Johans namnchiffer.

Vi köpte biljett till den "Korta Äventyrsturen" som skulle ta ca 75 minuter. Guideturen börjar med en nyproducerad film om fästningen och dess historia. Därefter går vi ner i de mörka, underjordiska gångarna, där krutröken ligger tät, kanoner mullrar, golv skakar och råttor väser. "Soldater" ligger skadade eller skjuter med sina gevär genom skottgluggarna, många tyckte nog det var lite spännande. Vi blir sedan kunnigt guidade genom vallgraven...

Bild från turistbroschyr.

...om det mäktiga byggnadsverket, det 678 m långa slutvärnet...

Bild från turistbroschyr

och om hela den stad som växte upp innanför murarna.

Teatern och soldathemmet

Fästningstorget

Garnisonshotellet

Den här turen tyckte vi alla tre, oavsett ålder, var riktigt givande.

Vi avslutade med en promenad uppe på vallarna.

När vi sedan fortsätter vad passar bättre än att ta vägen över fina Hjo och ställa oss i den långa kön hos "Moster Elins Glass" i hamnen. Inte är det lätt att välja, glasskulorna är enorma, men så goda..

När vi sedan gick ner mot bryggorna kom ångaren "Trafik" tillbaka efter dagens tur. "Trafik" omskrivs som en av Sveriges bäst bevarade ångare. Den är minimalt förändrad och ser nästan likadan ut som när den kom till Hjo 1892. På sommaren gör den turer till Hästholmen, Visingsö och Vadstena samt rundturer, ibland med musikunderhållning.

Ett annat motiv som ofta hamnar på kamerans minneskort är den lilla fyren vid hamninloppet och den här gången var det inget undantag.

Mätta och nöjda efter en fin dag åkte vi hemåt och på kvällen var det dags att smida planer för nästa dag. Det blir inte många minuter i soffhörnan när vi har barnbarn hos oss som är pigga på det mesta, så mysigt!

1. Vilken trevlig utflykt och jag förstår att den var uppskattad av alla. För många år sedan besökte vi Karlsborgs fästning men vi tog aldrig någon guidad tur. Däremot promenerade vi runt överallt där det gick och jag minns speciellt promenaden på vallarna. Vilken perfekt timing ni fick med regnet också. God mat medan det regnar klart. Förstår också att kön till glassen var lång och att det var svårt att välja. Att fyren kom med på bild förstår jag också. En härlig sommarbild med fyren som blickar ut över vattnet och den dramatiska himlen.

1. Det blev en riktigt fin utflyktsdag och vi hade verkligen tur med vädret. När vi åkte bil eller satt inne och åt regnade det ordentligt och dessemellan visade sig t o m solen. Det är så skoj så länge barnbarnen vill komma några dagar på sommarlovet.

2. Karlsborgs fästning har jag inte besökt, men vi stod parkerade där i någon hamn en natt minns jag. Hjo har vi besökt och både promenerat och cyklat i. Och ätit glass och fotat fyren :)

1. Karlsborg har en stor ställplats där vi också har bott och en fin camping som vi besökt när vi haft barnbarn med oss. Hjo är verkligen en fin sommarstad med sina trähus, den fina stadsparken och hamnområdet.

3. Vad kul det måste vara att resa med barnbarnen. Förra årets semesterresa, Vänern runt, var riktigt trevligt. Under sensommaren i år, har vi funderat på att köra Vättern runt under en vecka och göra många strandhugg Det är jättelänge sedan vi var på Restaurang Idas Brygga i Karlsborg. Det var dyrt och jag var hungrig när jag gick ut. Jag inventerade kylskåpet när vi kom hem. Sedan har vi inte varit där.
    Hjo besökte vi hur ofta som helst förr i tiden, men nu är det länge sedan. Det är dags att vi ger oss av nu. Hela Vättern runt är bland det vackraste vi har i våra trakter.

1. Visst är det skoj så länge barnbarnen vill tillbringa några dagar hos oss. Era barnbarn är väl också i den åldern. Vättern runt är verkligen en fin tur med många härliga stopp.
      Vad gäller Idas brygga vet jag inte hur det gått. Den gick i konkurs och kommunen köpte nog allt komplett med inventarier för att söka någon entreprenör som kunde driva stället.

4. Karlsborg fästning har vi besökt och haft även den guidade turen. Det var en födelsedagspresent till ett barnbarn. Vi hade bra väder även om det blåste lite. Bodde på campingen i stuga och husbil. Ett trevligt utflyktsmål.

1. Karlsborg är verkligen en fin sommarstad och Karlsborgss fästning ett sevärt besöksmål. Ev. ska vi åka dit med ett par barnbarn i nästa vecka men tyvärr ser ju inte vädret ut att bättra sig.

5. Givetvis hänger jag med både till Karlsborg och till Hjo. Karlsborg är nästan hemma för mig då pappa var en hel del här på Fallskärmsjägarskolan. Har varit här många gånger och alltid fint att komma tillbaka. Just att se fästningen med en guide är ju givande. (Om det är en bra guide och gruppen modell mindre) Kul att regnet upphörde och att ni var så nöjda. För visst är fästningen med sin historia väl värt ett besök. Vet att vi har bott på Kanalhotellet och att jag flera gånger varit med pappa till Garnsionshotellet som då var mäss. Att också ta turen om Hjo förstår jag blev lyckad. Har på olika jobbresor besökt Hjo och givetvis testat "Moster Elins" glass.
    Även Hjo är ju en fin stad.
    Fina dagar har ni haft tillsammans men visst blir det intensiva sådana.
    Ha det fint.

1. Kul att du följer med oss på vi åra utflykter. Jag förstår att Karlsborg och Hjo var givna stopp på gruppresor till de här trakterna. Denna lördagen firades det nog bröllop eller något annat på Garnisonshotellet för många festklädda började samlas. Vist blir dagarna intensiva tillsammans med barnbarn men skoj så länge de vill komma och vi orkar.