onsdag 19 juli 2023

Kungshamnsbesök, med utflykt till Hunnebostrand.

I söndags var det dags att åka ut till en av våra favoritplatser, sommartid, naturligtvis Kungshamn. Vi tog personbilen och åkte ut i blåst och regn till våra goda vänner som har ett sommarhus vid Fisketångens badplats och där vi oftast kan njuta middagen på deras balkong med en underbar utsikt över kobbar och skär. Den här gången fick vi vänta tills måndag kväll innan vi kunde ta ett foto på oss tre väninnor som känt varann i 53 år, med den fina utsikten innan vi snabbt dök in igen innan vi blåste bort.

Det gick dock ingen nöd på oss i busvädret då vi åt en trerätters med en laxsallad, sedan hummersoppa från Fiskbutiken i Hunnebostrand (där de gör själva hummersoppan och sedan skickar med rikligt med fisk av olika sorter så man får färdigställa soppan vid servering. Jisses så gott, eftersom vi är fiskälskare alla sex. Till dessert hade vi med oss en knäckig körsbärspaj.

Senare på kvällen kunde vi njuta av en vacker regnbåge över Klåvholmen vilket bådar gott för kommande dagar.

Nästa morgon vaknar vi till uppehållsväder, men vindarna var fortfarande 12-17 m/s, så promenader över kala klippor gick bort ur planeringen. Istället satte vi oss i bilar och åkte upp till Hunnebostrand för att titta på årets utställning av stenskulpturer nere i hamnen. Sedan 2011 har det före detta stenbrottet i Hunnebostrand använts som utställningsplats och det året besökte vi utställningen (vår första gemensamma sommar) och nog var vi liiite yngre....

Det är ganska ovanligt att ha en sådan utställningsareal till förfogande och det gamla stenbrottet har verkligen potential till att rama in skulpturerna. Brottet var ett av de främsta i Sverige och under ca 100 år, från mitten av 1800-talet till mitten av 1900-talet utförde man stenarbeten till bl a Riksdagshuset i Stockholm, Svinesundsbron och Posthuset, Televerket och Universitetet i Göteborg.
Utställningen kallas för Udden Skulptur. En del är permanenta verk medan de flesta finns på plats under sommarmånaderna, i år finns utställningen mellan 3 juni och 30 september.

Många fina verk fanns det och miljön gör verkligen sitt till.

Även om det gick vita gäss på vattnet och vi nästan blåste bort så fortsatte vi vår promenad längs vattnet på bryggor och stigar för att komma till Ulebergshamn. Det är ett litet samhälle som en gång varit en viktig hamn men idag nog mest är ett samhälle som lever upp på sommaren.

En fisktärna behövde inte anstränga sig i vindarna för att hålla sig flytande.

Den lilla fyren, "Ljuset", som sattes upp 1936 på Väderöarna flyttades hit 2011.

När vi vände tillbaka genom skogen kom vi till den annorlunda hängande Jättegrytan i Amunddalen. Man tror att den bildades när den senaste inlandsisen smälte för 16 000 till 13 000 år sedan, men den kan även vara från tidigare istid.

Bredvid Jättegrytan har konstnären Eva Lootz skapat "Linnés Hand i en kombination av plockade granitbitar och gjutna betongskålar skapat en hyllning till Linné 250 år efter hans resa i Bohuslän. (Som vanligt är inte all konst vacker).

Bild från informationsskylt

Sedan gör vi en avstickare till Hunnebo Klåva. Här finns även ett stenhuggarmuseum men vi längtar hem till en lunch så det blir en kort promenad upp till och en liten bit in i den första klyftan, där vittringsprocessen nått djupt ner i Bohusgraniten och skapat spektakulära former. Här får man vandra med klyftornas stenar hängande över huvudet eller balanserande på stenpelare.

Efter lunch ser vädret lite stabilare ut så vi ger oss ut på en ny promenad. Den här gången mot Kungshamns fina motionsspår där jag avverkat många varv på den tiden vi var säsongsboende på Johannesviks Camping och därtill betydligt bättre tränad än idag..... Naturen längs spåret är riktigt läcker.

När vi sedan kommer hemåt tar vi naturligtvis vägen över Arons brygga innan vi når hemmet.

Idag blir vi bjudna på drink med småtugg och sedan goda fiskspett med kummel, havskatt och kolja.... Riktigt pinfärsk fisk är verkligen något vi saknar här i inlandet.

Efter frukost är det dags att bryta upp för den här gången och efter att vi besökt dotter Sandra med familj som numera huserar i villavagnen på Johannesvik drar vi oss mot Lysekil. Vi tänkte åka och titta på ställplatsen i Valbodalen som vi hört så mycket gott om. Det är en ställplats med 57 platser och den mesta service utom gråvattentömning. Det kostar 260 kr/dygn att stå här.

En del platser har verkligen första parkett med härlig havsutsikt.

Här ska det också finnas möjlighet att gå in till Lysekil via träbryggor som är byggda längs vattnet och som är helt anpassade för rullstolar. Här träffar vi en fd arbetskamrat som trivs alldeles förträffligt. Den här platsen ska vi verkligen besöka med husbilen.

Sedan åker vi in till ett turisttätt Lysekil där vi parkerar bortom nästa ställplats, Fiskhamnens Husbilsparkering. Här finns 19 platser och även om det i princip är en asfaltsparkering så är läget perfekt för ett besök i staden. Vi gör bara en kort lunchpaus innan vi fortsätter till färjan.

När vi närmar oss färjan får vi sitta i kilometerlång kö en rejäl stund för oturligt nog har en av de båda färjorna som trafikerar Gullmarsfjorden fått problem mitt i värsta semestertrafiken.

Eftersom vi på morgonen sett på Instagram att Marlene och Martin (@jikitaspaaventyr) var på en ställplats i Klosters Marina, vilken låg inte långt från färjeläget tog vi den extrasvängen för det är alltid skoj att ha ett ansikte, IRL, på de man följer via blogg och Instagram. Vi fick en liten pratstund och även Klosters Marina var en ställplats vi mycket väl kan tänka oss att besöka när vi har vägarna förbi.

Det blev sedan ytterligare ett par stopp innan vi var hemma och det sista gjorde vi hos Lars dotter Therese för att hämta med Laikan hem och samtidigt plocka några liter röda vinbär, som var riktigt solmogna och goda.

Nu är vi åter på hemmaplan och hade nog tänkt oss några dagar på rull med Laikan men lysande lampor på instrumentpanelen omkullkastade de planerna. Nu är vi evigt trötta på icke-fungerande saker och när ALLA bilverkstäder verkar ha semesterstängt blir det inte skojigare.....

1. Vilka härliga dagar tillsammans! Men fy så kallt det ser ut med era jackor. Det låter ju som en förträfflig ställplats. Vi stod i Bastevik och cyklade in, gick bra det också :)

1. Vi förstår att du tycker det ser ut som om vi har det kallt med fodrade jackor. Det var nog 17-18 grader men vindtätt var ett måste. Visst är det trevligt att träffa gamla vänner och tänk att det blir nästan trevligare ju äldre vi blir.

2. Vilka fina dagar! Och även om det blåste rejält är ju Västkusten och Bohuslän trevligt. Väldigt trevligt också att träffa fina vänner och vidga vyerna med trevliga utflykter. Har också förr sett dessa skulpturer i Hunnebostrand och alltid roligt. En tröst är ju att hade det varit +40 grader hade ni inte orkat röra er och sett så mycket. Så en fördel med den svenska sommaren. Varierad är den ju helt klart och det finns så mycket fint att se och uppleva.
    Härligt med den goda maten och pinfärsk fisk. Soppan föll jag extra för.
    Hoppas nu att ni får "Laikan" att samarbeta.

1. Vi är verkligen glada åt vår gamla vänskap och att vi ett par gånger om året lyckas få ihop sex pensionärer för lite umgänge, hur svårt kan det vara??
      Bohuslän är verkligen vackert och vår sommarfavorit!
      Vi får alltid god mat härute och hummersoppa var verkligen tio poäng, så smart att sälja den färdig men med fisk och skaldjur att tillsätta vid servering!

3. Tur att ni hade det så fint med vänner och god mat och fin miljö innan Laikan skall börja krångla igen, hoppas det löser sig. Har ni provat att lossa batteriet (norsk reset) ?

1. Det blev ett par riktigt fina dygn med våra goda vänner trots väder och hårda vindar. Vi ska ringa en verkstad på måndag när de öppnar efter semester. Då hoppas vi de har tid och möjlighet att ta emot oss……

4. Fina blåsiga bilder och skulpturer och naturen som ser så spännande ut. Visst blir man trött på dessa verkstäder när man har en bil som inte fungerar Grrr. Vi håller tummarna att det kommer ordna sig.
    Kram

1. Ett besök i Hunnebostrand kan rekommenderas! Vi väntar tills på måndag då öppnar en verkstad här i Falköping efter semester. I morgon åker vi tåg till Göteborg och hämtar ett barnbarn.

5. Vilken energi ni har och vilken resa i tid och rum.

1. Inte vet jag om vi är så energiska alla gånger men tid för att umgås med goda vänner försöker vi alltid ha. Nu var det inte lätt att få ihop några dagar då sex aktiva pensionärer hade tid att ses men riktigt fina dagar fick vi trots busvädret.

6. Det är rätt så trevligt att ha vänner man haft så länge i sitt liv. Kul att ni fick umgås över god mat och trevligt sällskap. Ni hann ju med en del annat också syns det ;-) Ha det fortsatt fint och lycka till med husbilen. Kanske nåt fel med batteriet ? Nu killgissar jag bara :) Sköt om er

1. Visst är det härligt med gamla goda vänner! Vi brukar alltid göra någon utflykt och umgås gärna under promenader.

7. Härliga bilder och mycket god mat . Soppan verkar något alldeles extra och pluspoäng för fisken som medföljde . Kul att ni tittade på Valbodalen som ligger så vackert intill Lysekil. Nu hoppas vi att Laikan blir fixad. Så urtrist när bilen krånglar man vill ju bara att dom ska rulla på .
    Kram Lisa

1. Västkustens mat är aldrig fel och hummersoppan gjorde ingen besviken! Vi mötte faktiskt Marianne och Stickan i Valbodalen så det blev en liten pratstund innan vi fortsatte.
      Just nu hoppas vi på en verkstad som öppnar efter semester på måndag annars vet vi inte vad vi hittar på, bilen orkar nu till skillnad från när mössen tuggat på bränsledlangen men i instruktionsboken står det att man inte får belasta motorn så vi behöver någon i närheten som kan titta på det..