tisdag 24 september 2019

León och häftiga vyer...

När vi lämnade Portugal ställde vi kosan mot León, en av de mest betydande orterna efter Camino Francés. León var från början läger för den romerska sjunde legionen och var en mycket betydande stad under medeltiden.
Idag är staden mest känd för sin vackra katedral.

Den är byggd i gyllene sandsten och är uppförd där kung Orodoño II:s 900-tals palats stod och otroligt nog tog det bara drygt 50 år att uppföra den otroliga byggnaden på 1200-talet. Katedralen är verkligen enorm och det största skeppet är 90x40 meter. Väggarna är nästan täckta av 125 st stora och 57 mindre, runda fönster och tillsammans upptar de en yta av 1900 m². Det finns fönster från varje sekel från 1200- till 1900-talet.

Vi gick runt med var sin audioguide, som gav bra information, även om den blev lite för ingående ibland.

Virgen Blanca är en gotisk skulptur av en leende Maria. Förr möttes pilgrimerna av henne innanför porten, men numera står hon i ett litet kapell och en kopia står vid dörren.

Efter renoveringsobjektet, som man nog får kalla katedralen i Santiago de Compostela, var detta verkligen en sevärdhet och många foton i alla vinklar blev tagna...

Tänk att kunna bygga så här....

För övrigt var centrala León en positiv upplevelse, massor med välbevarade vackra hus längs gatorna och överallt små torg med mysiga caféer och restauranger där vi åt dagens middag.

Vacker stenläggning

Vi gick även förbi Casa de Botines, som faktiskt är ritat av en ung Antonio Gaudi.

Senare på eftermiddagen fortsatte vi mot Burgos och Camping Camino de Santiago som låg några mil innan staden. Den finns med i ACSI-katalogen och dög för en övernattning, men inte så mycket mer.
Nästa morgon hade vi siktet inställt på bergsområdet mellan Burgos och Santander. Vi hade hittat en ort, Pesquera del Ebro när vi letade ställplatser i CamperContact. Orten ligger högt upp vid floden Ebro, som bildat en enorm canyon genom hela området. Vi åkte genom ett mycket säreget landskap...

...parkerade husbilen på ställplatsen och promenerade in mot den lilla staden. Den består till stor del av äldre bebyggelse som en del herrgårdar från 1500- till 1700-talet och en del av dem har fortfarande kvar sina "stensköldar" (och en del har fått nya).

I andra ändan på samhället finns en medeltida bro...

...och enligt vissa skyltar ska korset framför kyrkan vara berömt och mycket väl bevarat.

Vi hade inte fått nog av vandring så vi gick till en av restaurangerna och fick en karta över de vandringsleder som lockar många turister till området. Valet föll på en led som följde Ebros canyon med riktigt höga berg på sidorna. Så vackert det var!

Vi gick en dryg halvmil till Ermita Nuestra Señora del Ebro, ett litet klosterkapell, där vi vände och tog samma väg tilbaka.

Lars fotar genom ett stort nyckelhål
Sedan åkte vi tillbaka till "stora vägen" och tog en avfartsväg åt andra hållet, mot Orbaneja del Castillo, en by som vi hittat på topplistan över norra Spaniens vackraste byar. Om den står det:  "Det är en en by där små vattenfall rinner förbi stenhusen. Byn ligger som en filmkuliss i landskapet, nedanför ett berg med spektakulära klippformationer och floden Ebro nedanför".

Den var verkligen lika fin som det sas och här strosade vi runt bland husen och på klippkanten ovanför, hela tiden med de vackraste vyer framför oss.

Vi hann också med en enklare kvällsmåltid innan vi satte oss i husbilen för en kort kvällsetapp till ställplatsen Área de Corconte, som låg vid en större sjö, där många entusiaster ägnade sig åt kitesurfing.

Där somnade vi gott, otroligt nöjda med vår fina dag.