lördag 25 maj 2019

Strandkorgsutmaningen - Nu kommer vi!

Igår vid lunchtid var det äntligen dags att plocka in det sista i husbilen och åka neråt Göteborg och Stena Lines Tysklandsterminal, där vi skulle träffa våra medresenärer i Strandkorgsutmaningen vid 16-tiden. När vi reser neråt Europa brukar vi åka med färjan Göteborg - Kiel. Dels har vi bara två timmar med bil till terminalen och nästa morgon har vi nått Kiel. Med en rejäl hotellfrukost i magen är vi då redo att ta oss an Tysklands autobahn.
När vi kom ner stod en del av de andra redan i incheckningskön och vi bekantade oss med varandra ganska omgående. Vid 16-tiden startade incheckningen och vi åkte ombord på färjan och letade upp vår hytt. Vi hade blivit tilldelade en Terrace Cabin, en 17 m² stor hytt med terrass på däck 11. Stora panoramafönster från golv till tak, en riktig
dubbelsäng och en sittdel med soffa och TV. Dessutom fanns en privat altan.

Vår altan.
I loungen utanför hytten finns frukt, tidningar, kaffemaskin, vilken lyx! Nog för att vi brukar byta upp oss lite vad gäller hytt, men den här lyxiga varianten har vi inte provat tidigare. Vi får nog medge att det gav mersmak. Efter ett glas bubbel i loungen var det dags att gå ner för ytterligare bubbel och lite information innan vi åt middagsbuffé kl. 18.
Efter vår måltid som innehöll det mesta från räkor, kräftor och musslor, till varmrätter och till sist desserter inklusive ost och kex.

Helena och Peter går lös på middagsbuffén.
Sedan fick vi gå upp till kommandobryggan där förste styrman visade oss hur han nästan med en joystick styrde det 240 m långa och 30 m breda fartyget, som ikväll vägde ca 40 000 ton. det fanns även ett extra manöverbord som används när man ska lägga intill vid kaj.
Det var riktigt intressant att få se hur det går till i det allra heligaste.

Efter en öl och lite musikquiz, sov vi så skönt och efter morgonens frukost buffé är vi redo för lite shopping på Citti innan dagens äventyr börjar och vad detta innebär återkommer vi om....

1. Låter väldigt trevligt det hela, ska bli kul att följa resten av resan...
    Vilken lyxkryssning 😄👍

1. Det blir säkert en jättekul resa, härliga medresenärer och massor med upplevelser.
      Kul att du tittar in! Ha det bra i husbilen!

2. Vilken fin start på resan, med fina hytten och med egen altan, härligt. Vi har också varit uppe hos kaptenen ett par gånger och hälsat på, det är väldigt intressant.
    Önskar en fortsatt rolig resa

1. Vi har aldrig bott så flott på färja förut (som ett bättre hotell) så det var mysigt. Riktigt intressant med besöket hos styrman!

3. Så spännande det ska bli att följa er. Den färjan till Kiel har vi aldrig åkt.....kanske dags att tänka om. Fast det blir nog ganska dyrt med en sådan hytt. :)

1. Det är nog så att hytten inte är helt gratis. Vi tycker färjan Göteborg - Kiel är riktigt prisvärd, speciellt om man inte åker på högsäsong.

4. Så härligt med en Lyxhytt och egen balkong. God mat ett xtra plus. Nu väntar vi på utmaningarna och håller tummarna för er👍

1. Tack! Vi behöver alla "hållna tummar" vi kan få. Jättekul har vi hur som helst. Är det nästa helg ni åker till Danmark. Ha en riktigt bra födelsedag. Jag vet inte riktigt vilken dag du fyller.