onsdag 29 maj 2019

Strandkorgsutmaningen 28/5

Idag vaknade vi till ytterligare en fin dag på Ostsee Camping i Zierow.

Vi checkade ut och åkte mot Waren, en litenstad vid sjön Müritz i området Mecklenburgische Seeplatte. Müritz är Tysklands största sjö, bortsett från Bodensjön, som delas med Schweiz och Österrike. I området ska det finnas ca 1000 sjöar och 1990 etablerades en nationalpark öster om sjön.
I Waren som verkar vara en otroligt charmig stad fick vi en rask och mycket komprimerad guidning i staden. Vi tänker verkligen komma tillbaka hit och utforska staden och omgivningarna vid något annat tillfälle.

Vi besökte bl a den vackra kyrkan.

Sedan blev det lunch med fish and chips på en servering i hamnen.

Mätta och belåtna travade vi vidare till Müritzeum, ett modernt museum för områdets flora och fauna.
Byggnaden som ritats av Gert Wingårdh, invigdes 2007.
Här togs vi emot av en guide som visade oss runt i de olika utställningsrummen.

I "konsertsalen" kunde vi lyssna till olika fågelläten och samtidigt se fåglarna.

Sedan gick vi genom olika rum som belyste bl a fågelliv och olika sorters skog innan vi slutade vid mängder med akvarier, med fiskar som finns här i området.
I det sista rummet fanns stora akvarier som var förbundna med sjön. Där fanns 25 år gamla karpar och stora exemplar av stör.
Här testade vi fiskelyckan med våra kameror och kom ut med massor med bilder. Kul!

Innan vi åkte därifrån fick vi ett quiz som dagens utmaning i "Strandkorgsutmaningen 2019".
Det var några frågor om fiskar och konstiga delar från dem + en helt omöjlig utslagsfråga om hur många fiskar det stora , två våningar höga, akvariet innehöll.

Hur många fiskar finns det här?
Hur konstigt det än låter för dem som känner oss och våra kunskaper om fiskar tog vi hem en ny första plats, så totalt ligger vi nu tvåa efter "Team parrot" (men de är ju tre i sitt lag, Curre inräknad).
Sedan fortsatte färden ungefär en timma till Schloss Mirow.
Vi blev lite sena, då det kan ta en stund att parkera sju rejäla husbilar på en liten parkering.

Först bjöds vi på kaffe och gofika innan vi gick en liten rundtur med guide och fick reda på en hel del om slottets historia. Det öppnades för allmänheten 2014 efter att ha varit stängt under många år för renovering.

Naturligtvis fick även Curre tårta och cola

Dagens sista körning gick til Camping- und Ferienpark Havelberge, en gigantisk camping i Userin. Egentligen skulle vi gått en tur på campingen innan middag, men den får vi spara tills i morgon då det var hög tid för middag på campingens restaurang.
Till förrätt fick vi en kanongod mango- och morotssoppa...

...och sedan en typisk tysk rätt med rejält rökt kassler och surkål. Gott och hungriga var vi så den var så gott som uppäten innan vi kom på att även den skulle förevigats.
Till sist hade en lägereld tänts och vi bjöds på provsmakning av likörer och andra lokalt tillverkade drycker, samt choklad från Waren.

Morgondagens utmaning var först tänkt att bli höghöjdsbanan på campingen, men tack och lov kom de på bättre tankar. Det hade nog blivit walk over från många.

Där uppe vill vi inte vara....
Nu stupar vi snart i säng och laddar för en ny spännande dag....