tisdag 15 maj 2018

Krka Nationalpark

Igår förmiddag lämnade vi Brac och tog färjan från Supetar till Split.

Färjan kommer från Split

Sedan åkte vi mot Krka Nationalpark. Där checkade vi in på Autocamp Krka, i Lozovac, en liten camping belägen ca 4 km från entrén.

Vi hann just sitta ute och njuta av en sen lunch innan vi fick kasta in möbler och dynor, då ett häftigt regnväder bröt ut.

Ost- och Ajvargratinerad blomkål med tjälknöl på svensk älg smakar bra.
 Efter ett tag klarnade det på nytt och vi kunde plocka fram våra cyklar och åka och proviantera en del på en Super Market, 4 km bort.

Underbara dikesrenar
I natt har det regnat ordentligt men mot morgonen avtog det. Vi packade ner regnjackor, fika och kameror i ryggsäckarna och cyklade iväg mot Nationalparken.

Där fick vi en helt underbar promenad längs en vandringsled på knappt 2 km, vilken mestadels var uppbyggd av träspångar. Det var porlande och forsande kristallklart vatten överallt och en massiv grönska runt omkring.

Det största vattenfallet, Skradinski buk var otroligt vackert. Det Ska vara 45 m högt och forsa ner över 17 avsatser.

Foton kan aldrig göra Skradinski Buk rättvisa.
 När vi slutligen kommit runt efter alla fotostopp och lunchpaus var vi helt nöjda med vattenfall för idag. Annars hade vi kunnat ta en båtfärd mot ytterligare ett vattenfall, men himlen började anta en gråmulen ton, så vi tog våra cyklar tillbaka till campingen.
Vi är så nöjda med med vårt besök i den härliga parken.