söndag 8 maj 2022

Moseldalen - en favorit i Tyskland.

Nu var det dags att fortsätta upp i Moseldalen, som ligger mellan Trier och Koblenz, där Mosel rinner ut i Rhen. Vi tycker det är ett av Tysklands finaste områden där den slingrande floden omges av branta sluttningar med oräkneliga vingårdar, som odlar regionens fina druvor. Dessutom höjer sig vackra slott och borgar på sluttningarna, så härligt! Vi har besökt regionen flera gånger men det finns ständigt nya byar och nya ställplatser att upptäcka. Den här gången satsar vi på ett säkert kort och ställer in GPS:en på Minheim. Vi åker en ”Panoramaweg” och visst blir vi tvungna att stanna både en och två gånger för att beundra de vackra vyerna bl a över Piesport.

Ställplatsen i Minheim är en av våra favoriter. Den är belägen precis vid floden, bara avgränsad av en cykelväg. Den finns med i Top Platz och har ett 90-tal platser. Kostnad 8,3€/dygn + ev el. Servicen består av färskvatten, sopsortering samt tömning av toalett och gråvatten. Varje morgon kommer en välutrustad brödbil och ett par gånger om dagen kommer en glassbil (åtminstone vid hyfsad väderlek). När vi kommer är naturligtvis ”första parkett” upptagen, men nästa morgon är vi snabba att flytta fram en rad när husbilarna börjar ge sig av.

Minheim är en liten by med flera vingårdar. Hos Weingut Thielen-Feilen har vi handlat goda viner, som vi packat med hem, men nu hade vi redan gjort en del inköp, så nu nöjde vi oss med en kyld Weissburgunder ur nyheten vinautomat på trottoaren...

På eftermiddagen tog vi cyklarna för en liten nostalgitur söderut. Vi cyklade till Neumagen Drohn, där vi bodde på ställplatsen i småbåtshamnen vid vårt första husbilsbesök i Moseldalen. På hemvägen stannade vi vid fina Edeka i Piesport för att fylla kylskåpet.

Vinrankorna hade kommit lite längre än i Franken.

Nästa morgon vaknar vi till en dag med växlande molnighet och vi cyklar istället norrut med diverse stopp.

Efter drygt 15 km kommer vi till Bernkastel-Keus. Det är en 700 år gammal stad som ligger på båda sidor om floden och är en erkänd kurort. Gamla stan i Bernkastel är kanske det mest kända området med korsvirkeshus i regionen. Höjdpunkten är det medeltida marknadstorget med Michaelsbrunnen
och rådhuset från 1608.

Särskilt ”Spitzhäusen” på torget väcker uppmärksamhet med sin ovanliga design. Sedan 1416 har den balanserat på vad som ser ut som en alldeles för liten bas.

Här är vi definitivt inte ensamma om att strosa omkring eftersom Bernkastel-Keus är en av de mest kända turistorterna längs floden. Här kommer lite fler bilder från den mysiga staden.

Efter att vi slickat i oss en glass vänder vi hemåt eftersom regn utlovats. Istället får vi njuta av resans första riktiga ”sommareftermiddag”, där vi satt och tittade på de långa pråmarna och flodkryssarna med turister som gled förbi.

Vi njöt verkligen och tur var väl det för på kvällen drog molnen in och lite senare började det smattra på taket. Nästa morgon var det dags att lossa handbromsen och dra vidare längs Mosel...

1. Där hade ni det bäst, på första parkett. Så mycket trevligt ni får se. Vin automat, det har jag inte hört talas om tidigare. Kanske något för Systembolaget här hemma hahaha. Ha en fortsatt fin resa Kram

1. Tänk när vi var i Berlin på skolresa i åk 9 fanns det också vinautomater med vin för enstaka D-mark, oj,oj..Annars är husbil på första parkett i solsken en riktig 10-poängare!

2. Så otroligt fint, och väldigt trevliga bilder, tack!

1. Moseldalen är vacker alla olika årstider. Skoj du tycker om våra bilder!

3. Ännu ett vackert område! Tyskland är något av en vit fläck på kartan för min del, har inte varit där mycket alls.

Ha en fin start på veckan!

1. Tyskland är verkligen ett land som har hur mycket som helst att erbjuda, men tyvärr är det nog en stor vit fläck för många svenskar!
      Ha en bra vecka ni också!

4. Vad härligt att få uppleva Moseldalen som mina ägare bara hört pratas om. Det dröjer nog tyvärr några år innan jag får komma dit för tror inte ägarna åker dit under högsommaren när de har semester.
    Allt gôtt

1. Vi förstår dina ägare som inte vill åka hit under högsommaren. Hösten är nog allra vackrast, men den här årstiden var också helt ok! Hoppas det blir din och ägarnas tur också framöver.
      Allt gott!

5. Tack för er fina reseskildring med alla fantastiska foton och jättebra tips! Det sparas inför, förhoppningsvis, en framtida resa till Tyskland! Allt gott!

1. Skoj om vi kan ge lite inspiration för kommande resor!
      Allt gott!

6. Det finns hur många fina ställen som helst så det kan bli många besök. Kul med Arild. Vi har faktiskt en bokad övernattning där i sommar!

7. Härliga bilder! Visst är det fint i Moseldalen!!

1. Visst är Moseldalen vacker. Vi hamnar gärna där ett par dygn varje gång vi är i närheten. Det finns verkligen hur många fina orter som helst efter den ringlande floden (och ändå hamnade vi i Minheim och Bernkastel-Kues där vi varit förut).