lördag 30 november 2019

Wadi Rum - En häftig upplevelse

Det dramatiska ökenlandskapet i Wadi Rum bildades för många tusen år sedan då jordskorpan sprack. Det enorma tryck som orsakade detta skapade också de stora bergsformationer av sandsten och granit som är karakteristiska för området. På sina ställen ser det ut som en annan planet och det är kanske skälet till att beduinerna kallar det för Måndalen.
När vi kom till beduinlägret vi skulle bo i, hade mörkret och kylan redan sänkt sig över öknen och vi såg inget av den spektakulära natur som omgav oss.

Väl framme fick vi installera oss i något som var ett mellanting mellan tält och barack. Vi var uppgraderade till "lyxvarianten", dubbelrum med eget badrum, men då vattnet varierade mellan svalt och iskallt fick den efterlängtade duschen vänta ytterligare ett dygn.

Ett stort tält fungerade som restaurang och till middag serverades bl a en god gryta med olika sorters kött och grönsaker, som tillagats i kokgropar under dagen.

På kvällen kom också kylan till öknen och jag var riktigt glad för mitt ylleunderställ som åkte på innan jag kröp ner i sängen. Så mycket till sömn blev det inte, eftersom en mängd hundar (vilda?) höll oss vakna en stor del av natten.
På morgonen hade vi satt väckarklocka för att gå upp på en närbelägen sanddyn och se soluppgången kl. 06.

Efter frukost kom jeepar och hämtade oss för en tvåtimmars rundtur i öknen.

Vi gjorde några stopp för att titta på en del växter och på ett ställe fanns det fornlämningar, liknande våra hällristningar, med bilder på bl a kameler inristade på klippväggarna.

Vi stannar också i ett litet beduinläger där vi bjuds på hett te och en del handlar lite av deras varor.
Naturen är bara så otrolig så det är inte överraskande att många filmer spelats in här, t ex Lawrence of Arabia (1962) och The Martian (2015).

Vi ser massor med olika tältcamper här ute och turismen har blivit beduinernas viktigaste inkomstkälla. Det börjar också dyka upp mer lyxiga boenden som på långt håll ser ur som en samling golfbollar. De har glastak så man kan ligga och njuta av stjärnhimlen. De här övernattningarna kan kosta upp mot 3000 kr/dygn.
De huvudsakliga aktiviteterna är längre och kortare jeepturer och kamelridning.
Vi kan bara säga att en resa till Jordanien inte är komplett utan en övernattning i Wadi Rum.

1. Nu har jag läst ikapp dina inlägg om Jordanien. Vilken fantastisk resa ni gjort! Så pass nära och det känns som en rejäl tidsresa. Häftigt. Tack för att du tog oss med!

1. Visst är det en resa i både tid och rum.
      Vi slutar aldrig förvånas över vad romarna och i det här fallet nabateerna byggde och utsmyckade före och runt Kristi födelse.

2. Denna resa har tyvärr både jag och ägarna missat, men nu har vi tagit igen allt.
    Det ser nog värmer ut än vad det verkar vara, iaf på kvällarna. Grytan i sista inlägget verkade vara så god, nästan så lukten gick igenom lukten hem till oss.

1. Det var en riktigt bra resa till ett land som vi länge haft på önskelistan över resmål. Mycket god mat åt vi, (men lite turistmage fick vi lida av....)

3. Övernattning i öknen skulle jag vilja göra, ser spännande ut med landskapet och fin soluppgång. Tur att ni hade varma kläder med er.

1. Öknen är vacker och verkligen en annorlunda natur.
      Jag höll på att frysa ihjäl i Tharöknen i Indien trots att vi hade mer än 35° på dagarna så underställ åkte ner i packningen. Är det något jag avskyr så är det att frysa...

4. Vilken fantastisk resa ni gjort. Öknen är spännande och så växlande temperatur. Bra att du packade med underställ så du slapp frysa på natten.

1. Vi tycker öknar är fascinerande. Den här var inget undantag, jättehäftig natur