måndag 25 november 2019

Jordanien dag 3. Dagen då det mesta inte blev som det skulle....

En del dagar måste vara en reseledares mardröm och den här dagen var kanske en sådan.
Vi startade tidigt från vårt hotell för att nå Madaba och Church of S:t George innan de flesta andra turister kommer.

Kyrkan är känd för sin mosaikkarta över Mellanöstern. Den upptäcktes i slutet av 1800-talet när den grekisk-ortodoxa kyrkan skulle byggas. Kartan skapades på 500-talet och var ursprungligen 25 x 5 m och består av över 2 miljoner mosaikstenar. Den del av kartan som finna bevarad visar tydligt Jerusalem, Döda Havet, Jordan, Hebron, Jeriko, Nilen, Egypten och många orter.

Jerusalem
När vi kom dit skulle en gudstjänst precis börja, vilket inte skulle vara fallet när vår lokalguide kollat upp detta. Hela mosaikgolvet var därför täckt med tjocka mattor....
Vi tittade in i kyrkan och fick under en kort stund ta del av en för oss annorlunda gudstjänst.

...och där under mattorna finns den....
Sedan fick vi nöja oss med information i besökscentret, där all guidning brukar ske innan man besöker kartan på kyrkgolvet IRL.
Då Madaba är ett centrum för vävning och mosaikarbeten fortsatte vi till ett hantverkscentrum där rullstolsburna gjorde fantastiska mosaikarbeten med naturligt färgade stenar.

Dockorna Elsa och Anna från Frost som de ser ut i Jordanien???
Sedan fortsatte vi till Mount Nebo. Även om vi inte är troende är det fascinerande att komma till en av de viktigaste kristna och judiska platserna i Jordanien. Det var här Moses kunde se in i "Det förlovade landet", som Gud hade lovat att han skulle få göra även om han aldrig skulle få komma dit. Han dog sedan på berget 120 år gammal.

Idag hade vi riktigt bra utsikt över bl a Döda Havet och Jeriko.

Ormmonumentet (Brazen Serpent Monument) skapades av italienaren Giovanni Fantoni och är inspirerat av Jesu kors och den kopparorm Moses satte upp i vildmarken.

Där uppe finns också Mosekyrkan, som innehåller mosaiker man fann av en slump 1976, när ett mosaikarbete som låg över togs bort för renovering. Ett golv är enligt datering lagt år 531.

En sten som en gång fungerat som dörr till klostret som låg här.

En annan staty restes till minne av påven Johannes Paulus II, som var här på besök under sin pilgrimsfärd år 2000.

Han planterade också ett olivträd vid detta tillfälle.

Under vårt besök här hade vi riktig tur med vädret (inte bara elände under dagen alltså). Ett riktigt häftigt regnväder med översvämningar hade drabbat Amman och var på väg söderut och strax efter att vi nått bussen började det regna.
Efter en stund på väg söderut började bussens färddator larma med ett pipande ljud och vår chaufför fick tillkalla reparatörer. För vår del innebar det en timmes fikapaus på en bensinmack ute i halvöknen. Efter byte av någon slags pump kunde vi fortsätta resan.

Vi hann inte långt förrän en äldre dam föll ihop (troligen drabbad av en TIA-attack). Tack och lov hade vi en narkossköterska med oss men då damen var i princip okontaktbar larmades ambulans till vår lunchrestaurang.
Under tiden bröt ett häftigt regnväder ut och eftermiddagens besök i bergsbyn Dana fick ställas in då de kuperade vägarna dit blivit nästan oframkomliga och dagsprogrammet redan sprängt alla tidsramar. Dana är annars en by och ett område, som med hjälp av kungliga naturskyddsföreningen förvandlats från en nedgången by till ett nästan självförsörjande samhälle, som lever bl a på ekoturism, biodynamiska odlingar och workshops. Vi gjorde ett kort (och blött) fotostopp ovanför byn innan vi satte kurs mot Wadi Musa.

Vi gjorde också ett stopp vid korsriddarnas fort Shawback och där såg vi också några av de grottboningar som fortfarande används.

Världens minsta hotell...
I Wadi Musa åt vi först middag på "My mothers receipt" med riktigt god mat...

...innan vi fortsatte till vårt hotell, Mövenpick Nabatean Hotel, som låg högt upp på bergskanten.
Dagen blev trots allt bra med besöket på Neboberget som höjdpunkt, damen piggnade till och kan fortsätta resan och regnet ska dra bort över natten. Jag tror dock att våra reseledare hoppas de kommande dagarna inte ska innehålla riktigt så många oplanerade händelser.
I morgon väntar en ny tidig morgon och äntligen får vi vandra in i Petra....

1. En verkligt spännande resa med mycket fina foton . Lite stressigt mellan varven och fantastisk god mat ser ni ut att ha njutit av . Kakan med spagetti pastan verkar kunna varit en liknande den som lagades vid min avtackning. Saknar dock inlägg från Petra . Hoppas ni är riktigt krya nu och kan förbereda er på advent.
    Kram från oss som blivit fast i Bösensell.

1. Det var den kakan Ashna gjorde när du slutade. I veckan ska jag jobba tredagars och fredag - lördag ska vi åka till något som heter Lerbäcks teater så till advent får vi pynta lite hastigt och lustigt.
      Magen är hyfsad men kaffe klarar jag inte och det som är så gott med nybakta lussekatter....

2. Den kakan var riktigt god. Har receptet men aldrig testat.

3. Vilken resa ni gjort. Dom var duktiga, mosaikläggarna som gjorde de stora golven. Vi såg något liknande på Sicilien i Villa Romana.
    Skönt att kvinnan piggnade till och förstår att det blev en händelserik dag med allt ni varit med om.

1. Den där dagen blev lite väl innehållsrik...
      Visst är mosaikläggarna duktiga så det är inte konstigt att priserna på hantverkscentret inte passade vår plånbok.

4. Vilka mosaikarbeten. Synd att ni inte fick se kartan. Mina tankar går iväg till Ravenna i Italien, med sina fina mosaiker. Mycket oplanerat händer, kanske lite av charmen, men sjukdomar som drabbar en själv och andra, kan man gärna avvara. Det kan inte vara lätt att vara guide. Mycket fint fick ni se och fota!! Ha dé gott!

1. Visst hade Det varit kul att få se den fina kartan. För alla fotointresserade var detta en drömresa men alla fina blommor som du brukar fota lyste verkligen med sin frånvaro.

5. Förstår att det är roligt att vara där och dessutom få se hur dom jobbar med mosaiken....dom kunde det där kan man säga :-) Jättefina bilder, rolig bil där på slutet:-)

1. Kul att du gillar våra bilder. Visst gjorde de otroliga mosaiker. De fixade till precis lagom stora bitar med en liten "sax", vilket pill..

6. Skönt att damen piggnade till! Reseledare är nog inte alltid enkelt ... men en intressant resa verkar det vara hur som helst!

1. Reseledaryrket kan nog vara både himmel och helvete...
      Resan gav oss massor och vi är riktigt iktigt nöjda.