söndag 6 oktober 2019

Hemma igen!

I torsdags var det dags att rulla de få milen ner från Altenkirchen till Sassnitz och Stena Lines färja som skulle avgå 17:30.
Vi tog det lugnt på campingen och stannade sedan på en av de överfulla parkeringarna längs vägen för att äta en lätt lunch. Det stod bilar överallt efter vägen och i skogen såg vi mängder med människor med korgar och kassar, som plockade svamp. Vi såg några med vad vi tyckte såg ut som Karl Johan i händerna. Då kände vi att det skulle bli kul att komma hem och kanske hinna med en tur ut i våra svampskogar och leta efter lite trattkantareller.
Alla affärer stängda eftersom den 3 oktober är Tysklands nationaldag, Tag det Deutschen Einheit. Den firas sedan 1990 då DDR anslöt till förbundsrepubliken Tyskland den dagen.
Vi hade i alla fall kollat upp att Boardershopen vid färjeterminalen var öppen för några sista inköp.
När vi sedan stod i färjekön knackade det på vår dörr och där stod Yvonne och Jakob med bloggen JoY tillsammans. Vi visste att de skulle åka med samma färja efter sin husbilsresa till Österrike och Schweiz.

Bild från JoY tillsammans
Vi hade bokat middagsbuffé och hur fort de drygt fyra timmarnas överfart gick vet vi inte för samtalsämnen hade vi hur många som helst och det var jättekul att träffas IRL efter att ha följt varandras bloggar. Tack Yvonne och Jakob för en trevlig kväll och hoppas vi ses någon gång framöver.

När vi körde av färjan närmade sig klockan 22 och vi hade bestämt att åka de knappt 15 milen till Örkelljunga och övernatta på ställplatsen hos "Bengt i Örkelljunga". Där sov vi gott på en i princip full ställplats och nu kändes det att det var höst på riktigt när termometern visade på strax över nollan.
Nästa morgon fick vi se på Instagram att de första snöflingorna föll strax utanför Falköping....
Efter en sista fikapaus utanför Ljungby åkte vi hemåt...

...och väl hemma visade det sig att vi under vår nästan sex veckor långa resa kört drygt 780 mil och att husbilen förbrukat ca 0,94 l diesel/mil. Det tycker vi är riktigt godkänt för en såpass stor och tung bil.
Fredagen gick åt till att packa ur bil, tvätta, handla osv och strax var vi hemma i vardagen igen.
Igår eftermiddag sken höstsolen så på eftermiddagen gav vi oss ut i svampskogen och Jisses vad trattkantareller det fanns.

Med andra ord hade vi inga sysselsättningsproblem på lördagskvällen....

Färdigrensat
Nog syns det att vi varit borta ett tag och i trädgården har vi en hel del som behöver fixas innan frosten kommer på allvar. Sedan ska jag jobba ett par dagar i veckan framöver, något som också ska bli kul.
Annars känns det som om det kommer att ta ett tag innan vi verkligen landar och inser vilken härlig och innehållsrik resa vi haft, samtidigt som vi är tacksamma för att allt har gått bra och att vi inte råkat ut för några större missöden efter vägen.
Till slut vill vi tacka er som följt med oss på resan här på bloggen och via sociala medier.

1. Men vad roligt att ni träffade Jakob och Yvonne! Och oj så mycket kantareller det fanns kvar i skogen. Gillar inte Falköpingsborna svamp ;)
    Välkomna hem förresten!

1. Tror nog att de flesta som tycker om svamp har kunnat fylla förråden i höst, men är det något som folk är hemlighetsfulla om så är det svsmpställen....

2. Tack för en väldigt intressant läsning, det har varit skoj att följa er.

1. Så kul att ni följt med oss på resan och haft lite nöje av det!

3. Ni har haft en bra resa det har vi sett☺️Sen att ni kunde sitta o surra med våra vänner Yvonne o Jakob på vägen över ser vi också att det var trevligt👍. Det är kul att få åka bort men det är så trevligt att komma hem igen😄Härligt att få vara lite i Svensk skog o mark också.

1. Visst är det så att det är kul att planera och göra en härlig resa, men både skönt och skoj att landa hemma igen.
      Färjeresan tillsammans med Jakob och Yvonne gick så fort och blev så trevlig!

4. Nu fick jag ett gott skratt med tanke på det berättade om tidigare svampplockning haha Förstår att ni hade att göra på kvällen eller fick du Lars sitta halva dagen också?
    Det är skönt att komma hem också och titta över vad som har hänt ute i trädgården och vad som behöver göras.
    Ha det så gott nu och hoppas på återseende.

1. Den här gången klarade vi det med kvällsarbete och med ett par glas vin gick det lite lättare. Vi pratade också om den gången och nu tycker Lars att vi definitivt INTE behöver mer trattkantareller,
      (Det finns några burkar med torkade kvar sedan förra året också...), men det är ju så kul att plocka... 😁😂

5. Välkomna hem till kalla Sverige och tack för trevliga blogginlägg så jag och ägarna kunnat följa er på turen.
    Båtfärderna som normalt sett är så tråkiga men som kan bli så intressanta med lite sällskap.

1. Kul att du och ägarna följt med på resan och tack för trevliga kommentarer.
      Visst fick vi en trevlig båtresa.

6. Det har varit så kul att följa er på era strapatser. Själv skulle jag aldrig ge mig på att vandra så långt, men jag beundrar er som gjorde det. Alltid skönt att komma hem även o det finns att göra. Åh vilka mängder med svamp! Trattisar blev det inte många av för oss, men vi har en hel del kantareller med oss och annan torkad svamp. Kul att ni träffade på Yvonne och Jakob. Ha de gott!

1. Vi är så nöjda med vår resa och jag är så glad att det gick att vandra, trots artros knä och usliga åderbråck. Det är som sagt inte bara pensionen som kommer i den här åldern, så nu blir det knägympa och träning för att se om det hjälper.
      Visst fick vi en trevlig färjeresan med Yvonne och Jakob och nog är det kul att plocka svamp när det finns gott om den!

7. Så kul att ni mötte Yvonne o Jakob på färjan. förstår att ni hade mycket att dryfta efter era respektive resor!

1. Nog är det kul att träffa andra husbilsresenärer. Det finns hur mycket samtalsämnen som helst och har man läst varandras bloggar ett tag känns det som om man känner varann, även om vi aldrig setts.