tisdag 13 augusti 2019

Reunion på Ängsö slott och nostalgipromenad i Västerås

I lördags styrde vi kosan mot Ängsö slott, ett par mil sydost om Västerås. Det här är lite nostalgitrakter för mig (B-M) eftersom jag bodde i Västerås 1975-78 och då bl a besökte Ängsö.
Ängsö slott har anor sedan 1100-talet och fick sitt nuvarande utseende på1740-talet. 1965 blev slottet byggnadsminne och utnyttjas numera bara som museum. Flera skrönor om spöken är knutna till slottet, bl a sägs Karl XII:s puckelryggige hovnarr Anders Luxemburg vandra på slottet, liksom en kvinnlig skepnad, som tros vara en av ägarinnorna Brita Bååt. Hon sägs vandra genom Kungarummet och in i balsalen klockan 8 på kvällen. Det tredje spöket är ett hundspöke, som ska vara hunden Cottilion, som tillhörde Sophie Piper och dog vid ett besök på Ängsö.

Att målet blev Ängsö kan vi tacka sociala medier för, eftersom vi fick veta att Linda & Pär och Petra & Christer, som vi reste tillsammans med under "Strandkorgsutmaningen" var där sedan fredagskvällen. Naturligtvis ville vi inte missa en reunion med dessa goa´ människor.
Vi kom dit lagom för en sen lunch...

Foto från reiselinda .se
...och sedan vet vi inte vart tiden tog vägen och när regnet tvingade in oss fortsatte pratet om resor, husbilar och allt annat mellan himmel och jord.

Dessutom geocaching; Linda och Pär tycker vi tillhör proffsen på området, medan Petra och Christer verkligen jobbat på det sedan vi kom hem från Tyskland, så naturligtvis hade de varit ute på cacheletarpromenader i det vackra området. Vi har inte kommit längre än att vi hämtat hem appen så nästa morgon var det dags för en liten cacherunda och vi fick loggat våra två första.
Det här fotot skickade Linda senare med kommentaren;
"Ser ut som en riktig geocachare, det där" ???

Vi hade tänkt stanna och ta en promenad runt slottet och någon av vandringsstigarna i de vackra omgivningarna när de andra gav sig av (och kanske hitta några av cacherna de hittat innan vi kom) men vädret ville annorlunda.
En rejäl regnskur gjorde att vi åkte mot Västerås och deras ställplats i gästhamnen. Den har 15 stora, väl markerade platser och den mesta service (utom tömning av gråvatten). Kostnad 200kr/dygn.

Efter att ha väntat ut ytterligare ett par regnskurar och ätit lunch tog vi en promenad fram till centrum. Även om mycket förändrats på de 40 år sedan jag flyttade därifrån var en hel del sig likt i den fina staden. Här kommer ett bildsvep från vår promenad.
Vi kom först till Vasaparken, en stor park som från början var en kungsträdgård som Gustav Vasa beslöt anlägga 1541. Här finns en hel del konstverk. Det äldsta är en byst av Gustav Vasa som gjordes 1863 av Carl Gustaf Qvarnström.

Korsvirkeshuset vid Svartån är ursprungligen en lagerlokal uppförd i mitten av 1700-talet. Huset renoverades på1980-talet och blev byggnadsminnesförklarat.

Stadshusets 65 m höga torn är ett riktigt landmärke i staden och i tornet finns ett klockspel bestående av 47 klockor, vilket gör det till Sveriges största.

Framför entrén står konstverket Vindarnas Grotta, i brons och granit, av Eric Grate. Det invigdes 1969 och är riktigt vacker tycker vi.

På Stora torget var det fikadags...

...och där finns också konstverket ASEA-strömmen av Bengt - Göran Broström från 1989. Att det ska visa arbetarna på väg till jobbet råder väl ingen tvekan om.

Proban är Sveriges enda bevarade skolfängelse, alltså ett fängelse för "vanartiga" elever, lärare och präster. Det användes som fängelse till 1801.

Till sist hamnade vi vid domkyrkan. (Här loggade vi en cache också...). Kyrkan uppfördes ursprungligen på 1200-talet men har byggts om och till flera gånger. Den nästan 100 m höga tornspiran och taket fick sitt nuvarande utseende efter en brand på 1690-talet.
Bl a Erik XIV ligger begravd i kyrkan.

Kyrkbacken är ett mysigt område nära domkyrkan som varit rivningshotat vid flera tillfällen men nu renoverats med varsam hand.

Sedan fick vi ta det långa benet före det korta hem till husbilen för nya mörka moln tornade upp sig på himlen och kvällen fick ägnas åt planering för nästa dag och om de planerna återkommer vi i nästa inlägg...

1. Fina bilder! Gillar de där gamla korsvirkeshusen och skulpturerna. Vi körde en vända genom Västerås förra året men lockades aldrig att stanna. Ser nu att vi kanske gjorde en felbedömning :D

1. Västerås är en riktigt fin stad där ett besök kan rekommenderas nästa gång ni har vägen förbi. Redan på 70-talet fick staden pris för sin satsning på cykelbanor och jag minns stora cykelparkeringar i centrum vilket inte var så vanligt då.

2. Kul att ni också börjat ned geocaching ��

1. Ja nu är vi på G. Fixade tre stycken på eftermiddagspromenaden i Falköping idag!

3. Vad kul med reunion! Hoppas kanske på att träffa några ur gänget på Elmiamässan! :)

1. Vi hade verkligen en trevlig kväll på Ängsö! Något Elmia blir det inte för oss i år. Då hoppas vi vara lååångt söderut, men vi hoppas få träffa er och de andra vid något tillfälle framöver!

4. I Västerås har vi aldri stått sen den parkeringen kommit till. Däremot känner jag väl igen bilderna. Jag jobbade en del i Västerås på slutet av 80-talet och början av 90-talet. Blev en del övernattningar ochdå passade jag på att utforska stan och omgivningarna.