söndag 11 augusti 2019

Gålö, Haninge GK och Utö

I måndags nådde vi Gålö Havsbad, efter en färd bl a på "Slingerbulten" (där Lars gärna hade åkt MC). Vi har hört så mycket positivt om Gålö och naturen runt omkring så planen var en vandring runt Havtornsudd. Det finns flera olika slingor utmärkta på en vandringskarta vi fick i receptionen, men den här ska vara den allra vackraste.

Vi hann precis avsluta vår middag innan åskan började mullra och de första regndropparna föll, så istället fick vi tillbringa kvällen inomhus med böcker och pokerspel.
När regnet väl upphörde gick vi bara ner till stranden och beslöt oss för att istället ta en morgonpromenad...

Nästa morgon vaknar vi av att regnet slog mot taket och värre blev det, så innan det var dags att ge oss av mot Haninge GK stod husbilen i en sjö och vi hade allvarliga funderingar på om vi över huvud taget skulle kunna ta oss där ifrån. Det gick helt ok!

Summan av vistelsen blir att Gålö har hamnat på listan över platser vi tänker återvända till.
Haninge GK...

...ligger vid Årsta slott som kanske är mest berömt för att Fredrika Bremer bodde här. Hon kom hit som barn 1805, levde och verkade här hela livet. Idag finns en museivåning på slottet med minnen från Fredrikas tid och i slottsparken finns kulturstigen "Fredrikaslingan".
Under 1910-talet köptes Årsta slott av Gustaf Cedergren som inredde slottet luxuöst i olika historiska stilar. I juli och augusti visas slottet torsdag - söndag kl. 12 och 14.
När vi kommit på plats åt vi en Dagens lunch uppe på slottet innan vi gick en golfrunda med Kerstin och Lennart Gustafsson, som har detta som sin hemmabana. Banan var inte helt enkel men vi hade en trevlig eftermiddag i härligt väder (med åskan mullrande i kanterna).
På kvällen började det fylla på med bilar inför MHCS-mästerskapet som skulle invigas på onsdagskvällen. Det blev en trevlig kväll i det tält de iordningställt på ställplatsen inför tävlingarna.

Onsdagen hade vi inget planerat så vi tog våra cyklar och trampade ner till bryggan vid Årsta Havsbad, ett par km från golfbanan.Där tog vi skärgårdsbåten till Utö, en fin båtfärd på ca 50 minuter.

Iland vid Gruvbryggan skaffade vi en karta över ön och trampade först iväg mot gruvhålen ovanför Utö Värdshus.
Järngruvorna på Utö är troligen bland de äldsta och viktigaste i Sverige. Redan på 1100-talet bröts malm på Utö och när gruvnäringen tog fart i början på 1600-talet bearbetades nio gruvor på ön. Man sprängde genom att elda på berget så kallad tillmakning. Sprängning med krut förekom på 1700-talet, men det var både dyrt och farligt. Malmen togs upp med hjälp av hästar och oxar som gick runt i tramphjul uppe på gruvkanten. Senare användes väderkvarnar och ångmaskiner.2,5 miljoner ton malm har brutits på Utö sedan 1600-talet och fram tills dess gruvbrytningen lades ner 1878.

Här på Utö fann en vetenskapsman från Brasilien ett nytt mineral, petalit, i vilket J A Arwedsson upptäckte grundämnet litium 1817. Efter lite fika på gruvkanten cyklade vi vidare söderut mot Ålö.

Vi vände dock innan vi kom så långt och åkte ut mot Näsudden, förbi Utö kyrka där bl a Kar de Mumma har sin grav.

Vi åkte sedan tillbaka till Gruvbryggan där vi lunchade på Bageriet, där den enorma och berömda Utölimpan bakas, innan vi fick en fin båttur tillbaka via Spränga brygga.

På kvällen invigde vi årets MHCS-golf, men mer om den senare.