onsdag 28 augusti 2019

Giethoorn; Första stoppet på vår resa

I måndags var det efter en kul men hektisk vecka äntligen dags att packa in det sista i husbilen och rulla ner mot Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg. Eftersom Sverige verkligen hade fått högsommarvärme blev det en svettig förmiddag innan allt (förhoppningsvis) var på plats.
När vi checkat in på färjan...

...och gjort oss hemmastadda i vår hytt, tillbringade vi merparten av den härliga kvällen på Yacht Club och däck 11, medan Stena Germanica gick genom Göteborgs vackra skärgård.

Vinga fyr i fjärran
Efter en god natts sömn och "hotellfrukost", var vi redo för Europa. Vi åkte en snabbis till Citti för lite "skafferishopping", innan vi satte GPS:en på Giethoorn.

Giethoorn är en ort som stått på vår önskelista ett tag. Den ligger ca 10 mil no om Amsterdam och kallas ibland för "Hollands gröna Venedig". Någon har också skrivit att om Venedig och Hobbiton skulle få en baby, skulle den se ut som Giethoorn???
Detta har gjort att den lilla staden med ca 2700 invånare har blivit en riktig turistmagnet, med många 100 000-tals turister varje år och av någon anledning har den blivit extra populär bland kineser.

I en stor del av samhället finns inga gator utan enbart kanaler. Dessa grävdes från början för att transportera torv som bröts här.
Följdaktligen har de boende t ex båtgarage och flytande "garageuppfarter".

Vi tittade i Camper Contact och valde ställplatsen, Camperplaats Haamstede. Det visade sig vara en riktigt fin ställplats med 40 platser, där vi står på grus men med en fin grästomt utanför dörren. Priset på 12 € inkluderar det mesta som el, tömning, fina sanitetsbyggnader (dusch 0,5 €) och ett väl fungerande wifi.

I går eftermiddag tog vi en promenad in till samhället. Det blev svettigt eftersom termometern visade en bit över 30°.
Vi kollade med båtuthyrare hur dags de öppnade idag för att förhoppningsvis få en båttur innan alla turistbussar anländer.

En del behövde en extra knuff för att komma på rätt väg.
Så i morse kl. 09 kunde vi hämta vår båt och förutom ett engelskt par var vi alldeles ensamma under den 2 timmar långa tur vi bokat.
Båten drevs med en liten elektrisk utombordare, så turen blev både tyst och i ett behagligt tempo.

På väg ut ur centrum
Vi fick med oss en karta och "vägmärken" fanns vid korsningar så att åka vilse på de vindlande kanalerna var näst intill omöjligt.
Först följde vi kanaler genom bostadsområden och åkte under en del av de hundratals broar som sammankopplar de oilka delarna.

Sedan korsade vi den lilla sjön för att fortsätta på kanaler genom vass, åkrar och annan växtlighet.

På öppet vatten var även B-M betrodd att köra

När vi kom tillbaka in i samhället var vi så glada att vi tagit en morgontur för nu började kajen fyllas med turister, många båtar var uthyrda och nästan fyllde kanalerna. T o m skylten som vi tror betyder "Varning för hunden" finns med kinesiska bokstäver. (Jag skulle inte vilja vara bofast här..)

Vi gick hem och åt lunch och på eftermiddagen plockade vi fram våra cyklar och tog en tur norrut, längs kanalen till norra Giethoorn,...

...vilket mer var ett ordinärt samhälle, om än med en del kanaler. Då tyckte vi att vi förtjänat en kall öl och cyklade tillbaka till centrum, där vi slog oss ner och njöt en stund.

I kväll har det utlovats lite regn och i morgon släpper vi på handbromsen och rullar vidare mot nya mål!

1. Oh så härligt att få ge sig iväg söder ut. Vi får vänta en månad till. Har läst om Geithoorn , trots att vi varit mycket i Holland så har vi inte varit där. Däremot har vi varit i Tysklands Spreewald, som påminner om Geithoorn. En fin ställplats hittade ni också. Fina kort på kanalerna. Ha en fin resa söder ut.

1. Ställplats en är riktigt bra och ägarna supertrevliga så Giethoorn och ställplats en är verkligen värt ett besök. Spreewald står på vår önskelista även om Lars varit där.
      En månad går fort innan ni får åka (och då är vi på väg hem igen...)

2. Då ska jag och ägarna följa er på denna resa.
    Det är verkligen så fint ut från Göteborg, mellan kobbarna som leder båten ut på öppet hav. Sedan blev det allt en lite mindre båt ni styrde, men säkert lika trevligt.
    Allt gott och kör försiktigt!

1. Vad kul att du och ägarna vill följa med oss neråt Europa. Ibland kan en upplevelse man läst om och sett fram emot bli en besvikelse men Giethoorn var verkligen värt ett besök och båtturen var härlig.

3. Skriver nu upp Giethoorn på vår lista om platser att besöka. Ser härligt ut och ni verkar utnyttja dagen till fullo från morgon till kväll.

1. Giethoorn är väl värt ett besök om ni har vägarna förbi. Den där listan om platser att besöka tenderar att bli längre och längre ju fler trevliga blogginlägg och artiklar man läser.

4. Giethoorn har vi missat på våra resor. Påminner lite om Lübbenau i Spreewald, östra Tyskland. Har ni inte varit där och provat deras gurkinläggningar, så kan vi rekommendera det. Ha dé gott!

1. Giethoorn kan vi rekommendera, troligen bäst när det inte är högsäsong. Spreewald har Lars besökt men det står också på listan över områden vi vill besöka.

5. Det där stället måste vi absolut skriva upp för det såg riktigt trevligt ut. Tänk om Sverige kunde ta efter med fina ställplatser och bra priser dessutom...120 kr kan man inte säga är dyrt heller :) Trevlig fortsatt resa

1. Visst har Sverige mycket att ta efter många europeiska länder vad gäller ställplatser. Har ni vägarna här neråt rekommenderar vi ett stopp i Giethoorn.