lördag 1 juni 2019

Strandkorgsutmaningen 31/5 Rügen

Fredag morgon vaknar vi upp på Regenbogen Camping i Göhren, på Rügen, Tysklands största ö och en plats vi ofta pratat om att besöka.
Vi tog några husbilar och samåkte cirka en halvtimme, bl a genom sommarstaden Binz, som vi får besöka vid något annat tillfälle.
Idag var målet Naturerbe Zentrum Rügen, där vi ska ut och vandra bland trädtopparna.

Vår guide Oliver gav oss massor med information under promenadens gång. En lång period efter andra världskriget användes den här fredliga platsen för träning av soldater och t o m försök med napalm.

Först började vi med ett litet torn och i toppen på detta tog uppbyggda ramper vid.

På en del ställen kunde man utmana sig själv och ta en lite mer "ostabil" väg.

Vid ett stopp kom en ersättning för gårdagens uteblivna utmaning. Här skulle teamen pumpa upp så mycket vatten som möjligt i en trädstam.Janne i Dreamteam tog hem segern (1 mm!! före Lars) så vi kammade hem ytterligare en andraplats.

Till sist nådde vi promenadens höjdpunkt i alla bemärkelser, det 40 meter höga tornet "Eagles Nest", som byggts med ett örnbo som förebild.

Inuti växte en stor kopparbok.

När vi travat runt, runt,runtoch äntligen var uppe, var vi drygt 80 meter över havsytan och hade en härlig utsikt.

Prora

Hela promenaden är tillgänglig för rullstol och barnvagn.
När vi kom ner tog vi en titt på det moderna muséet som invigdes 2013.

Efter den här förmiddagen smakade lunchen på deras restaurang, Boomhus Gastronomy perfekt. det fanns ett par olika soppor att välja på och vi tog en mustig korv- och köttsoppa, Soljanka.

Nu hade ett lätt men idogt regn börjat falla. Vår bil med Anette och Göran som passagerare åkte en snabbvisit till Prora, Hitlers planerade semesterbostäder. Merparten av det 4,2 km långa byggnadskomplexet är numera renoverat till moderna lägenheter. Hela renoveringen beräknas vara klar 2022.

Renoverat
Icke renoverat, en viss skillnad...
Hemma igen hann vi med en kopp kaffe innan det var dags för veckans sista utmaning.
En "lektant delade ut påsar med verktyg för att bygga sandslott och vi travade ner till den enorma sandstranden.
Sedan fick vi 20 minuter på oss att skapa våra underverk.
Våra planer på att tillverka vår husbil i sand sprack verkligen och vårt alster såg mest ut som en limpa....

Vi kämpar åtminstone
Vinnare blev Christer och Petra i Team Aviano. Sedan blev alla andra tvåor.

Totalställningen i Strandkorgsutmaningen blev
1.  Team Parrot 13 poäng
2.  Team Ixeo (vi alltså!) 10 poäng
3.  Team Aviano 7 poäng
Vi är kanonnöjda över det vi gjort men kaoset med fyra kanoter i en stor hög suger liiite...
På kvällen gick vi längs stranden fram till centrum och Hotel Hanseatic där vi åt en underbar buffé vår sista kväll tillsammans. Allt var perfekt; mat, service och miljö!

Sista programpunkten blev en drink på campingrestaurangen som alla fick som vinst i sandslottstävlingen.

Efter en natts god sömn återstår bara hemresan. fortsättning följer...