onsdag 20 mars 2019

Vårt hörn av Aguilas

Vi har efter en dryg vecka funnit oss väl till rätta i vårt radhus på Calle Flor De Lys 5 i Hornillo, den del av Aguilas, som ligger på höjden längst österut med en härlig utsikt över staden och Medelhavet.
Hornillo är ett fräscht område som är utsmyckat med massor av mosaikarbeten på allt från husmurar till refuger och fontäner.

Knappt 200 meter från vårt hus ligger Rincón del Hornillo, en underbar plats, med en bred trappa täckt av mosaik och med vackra pelare vid sidorna. Platsen tycker vi påminner om Gaudis Parque Guéll i Barcelona . Skaparen heter Juan Martinez "Casuco" och det hela färdigställdes 1987.

Strax nedanför trappan når vi vår egen lilla strand Playa del Hornillo. Den delas på mitten av en järnvägspir som konstruerades 1903, av British South Eastern Railway Company, för att kunna lasta järnmalm från tågen direkt på skepp. Den är numera klassad som historiskt minnesmärke.

Stranden ser inbjudande ut men lockar inte riktigt till några bad då temperaturen sjunkit några grader och vi fått leta fram en tröja ur resväskan. Vattnet var dock 18 grader för några dagar sedan.

Igår fick vi uppleva vad uttrycket "Bra service" innebär.
I förrgår när vi åkte från golfbanan upptäckte vi att det var dåligt med luft i det ena bakdäcket på hyrbilen. Vi åkte till en mack och fyllde men i går morse såg det nästan likadant ut igen. Efter ett samtal till hyrfirmans servicetelefon tog det 20! minuter så kom ett sms med vår och servicebilens positioner utmärkta och ett par minuter senare kunde vi vinka in Antonio på vår gata. Efter några telefonsamtal på smattrande spanska åkte Lars och Antonio iväg till en liten däckfirma och en stund senare kommer Lars hem med lagat däck och en skruv borttagen ur detsamma). Ett tillfälle som detta tackar vi högre makter för Google Translate eftersom Antonios engelska var sämre än vår spanska och det vill inte säga lite!
På eftermiddagen åkte vi med ett 10-tal andra från Golf del Sol med tåget till Lorca. Tåget går uppe i bergen och vi fick bl a fina vyer över vår golfbana och härifrån syns det tydligt hur mycket dammar det finns som bollen kan hamna i!

Sedan gick färden genom en del av alla de frukt- och grönsaksodlingar som finns här nere.

Efter en dryg timme på tåget var vi framme i Lorca. Då var alla rejält sugna på lunch så dagens meny på en kineskrog smakade perfekt. (Vi var så hungriga så det blev inte ett enda foto från vår trevliga lunch).
När vi sedan skulle ta bussen tillbaka visade det sig att den gick enligt helgtidtabell och detta gav oss en extra timme i Lorca. Den 19 mars firas nämligen Dia del Padre (Fars Dag) i Spanien. Varför firas det just den här dagen? Svaret finns i den katolska kalendern och dagen hör ihop med Dia de San José. San José var alltså Josef, Jesus far.
När det är helgdag i Spanien är det något annat än hemma. I princip all affärer (t o m stora Mercadona) och många restauranger stängda.
Under vår extra timme hann vi med en liten promenad längs gator kantade med apelsinträd och vi fann ett torg där blåregnet blommade för fullt.

Gårdagen avslutades med en pubkväll, med bl a Quiz arrangerad av Golf del Sol.
Tiden går så fort här nere och nu är vi redan i mitten av vår andra vecka av de fyra som kändes som en riktigt låååång semester innan vi åkte....

1. Så trevligt ni har det. Den golfbanan brukar våra kompisar spela på. Ha de gott!

1. Jag tror att vi läst på er blogg att ni varit uppe på Aguilon och hälsat på era vänner. Banan är jättevacker, men svår åtminstone för en novis som mig. Motion får vi i alla fall....

2. Mosaiken är fin liknande fanns i Almunecar i rondellerna och bänkar längs strandpromenaden m.m. Vad bra att ni ordnade däcket så snabbt. Översättningsprogram är nog inte så dåligt men kan bli väldigt tokigt också.

1. Visst är mosaiken fin. Vi ska åka bortåt Almunecar i morgon och har bokat ett par hotellnätter där. Det verkar vara en mysig stad.

3. Skickliga de är som lägger mosaik mönster. Måste dofta gott bland apelsinträden och blåregn, väldigt fina bilder. En tuff golfbana, gäller att vara försedd med bollar, inget för mig det där med vattenhinder hahaha.

1. Visst är de skickliga, mosaikläggarna. Nog går det åt bollar på den här banan men lite färre efter fem rundor. Tur att Decathlon säljer billiga golfbollar. I förra veckan var de visst slut.. ha, ha.

4. Vilken häftig mosaik! Och vad härligt med bra service

1. Javisst är mosaiken häftig!
      Vi blev både glada och överraskade av den supersnabba servicen och nöjda kunder är säkert den bästa reklamen.