söndag 31 mars 2019

Aguilas, vecka 3

Utsikt mot gatan från vårt boende

I dag utlovades heldagsregn och vad passar då bättre än att försöka få till en resumé över de gångna dagarna.
Tänk att det redan gått en vecka sedan vi var ute på vår roadtrip i Andalusien.
Den här veckan har det blivit mycket golf; på måndag och tisdag spelade vi på Aguilon. På onsdagen spelade Lars en partävling, där de blev åtta av 20 startande par.
Den dagen ägnade jag åt en promenad fram till centrum, där jag strosade runt och bara njöt av det fina vädret.
Jag travade  bl a upp till Molino de Sagrera, en gammal nedlagd kvarn , som numera är ett inslag i Aguilas siluett, där den tronar uppe på sluttningen. Dit kan man ta sig längs vindlande trappor och gränder, på en del ställen omgivna av mysig gatukonst.

Nedanför berget med borgen ligger Faro de Punta Negra, som i många år visat fiskare tillbaka till hamnen.

Högt uppe på berget ligger restaurangen Zoco del Mar, där vi en kväll var och åt en härlig fiskmåltid.

I ena ändan av strandpromenaden ligger Kongresscentrum, Infanta Dona Elena, där det också hålls konserter. Huset är en häftig skapelse, som är resultatet av en europeisk arkitekttävling.

Torsdagen hade vi "ledig dag", båda två, och tog åter en promenad till strandpromenaden och centrum. Idag blev det lite besök i affärer, eftersom vi lyckades undvika siestatimmarna.
Sedan slog vi oss ner vid Plaza de Espana för en fika. Där ligger också stadens kyrka, Parroquia de San José. Det är en mysig tillvaro att bara sitta på en uteservering och titta på vardagslivet som pågår runt omkring oss.

Sedan är det en skön känsla att kunna laga mat på de fräscha råvaror som finns här och att kunna sitta ute och äta den.

På fredagen var det dags för golf igen. Idag åkte vi med våra grannar för att testa Lorca golfbana. Vi hyrde golfbil, istället för vår vana att gå.

Även denna bana var svår, speciellt för våra herrar, som skulle slå över diverse långa och djup raviner, som vi damer slapp.

Turligt nog finns en sportaffär som säljer golfbollar till ett bra pris. De gör strålande affärer!

Igår vaknade vi åter till en solig och fin dag efter fredagens moln och kalla vindar. Förmiddagen hade vi tänkt vika åt ett besök på Aguilas veckomarknad. Det var en stor och genuin marknad där vi kunde köpa det mesta. Förutom ett nät solmogna apelsiner och en stor kasse grönsaker, köpte vi nötter och torkad frukt (vilka underbara små fikon, mums!), ett par bälten och några presenter.

På eftermiddagen hade vi golftid på Aguilon igen. Då startade vi RunKeeper, eftersom vi flera gånger diskuterat hur långt vi går på en runda. När vi kom tillbaka till klubbhuset fattades det 200 meter i en mil, så hur golfspelet än går så får vi åtminstone rejält med motion, eftersom de platta partierna är lätt räknade på den vackra banan.

Efter en lång natts sömn, med omställning till sommartid och en dag med hittills konstant lätt regn börjar det klarna, så vi får nog ta tillfället i akt att få några steg på stegräknaren idag också.

Nu har vi snart bara en vecka kvar här nere innan vi får åka hem och förhoppningsvis möta en härlig vår!

1. Vilken härlig gatukonst ni visar bilder på. Här hemma är våren verkligen på gång blåsippor som blommar och fåglar som kvittrar.

1. Vad härligt att våren kommer på riktigt. Vi längtar efter att få packa husbilen och åka på premiärtur, men först ska jag åka till Stockholm med Ellen.

2. Älskar såna där marknader! Golf har jag aldrig spelat. Det ser visserligen trevligt ut, men jag har inget bollsinne ;) (Och Peter är rädd att ha skulle "fastna" om han började)

1. Jag har inget bollsinne heller, men när jag träffade Lars blev jag "Den ofrivillige golfaren" och så kul det är (åtminstone de gånger det går hyfsat)