tisdag 14 september 2021

Vandringsdagar i Grövelsjön

I lördags styrde vi husbilen norrut. Vi längtade efter att få uppleva fjäll i höstfärger och när vädret såg hyfsat ut ringde vi och bokade plats på Sjöstugans Camping i Grövelsjön. Att de nära fjällen blev ett populärt resmål i pandemitider syns fortfarande då det gick att få campingplats tre nätter om vi bytte plats varje dag och senare i veckan var det helt fullt. Efter en gråmulen resdag stannade vi för natten vid Bornasjön, någon mil söder om Särna. Det var en stor grusplan utan service som vi hittade i en ställplatsapp.

Där träffade vi ett par i vår ålder från Österrike som bl a rest genom Sibirien och Mongoliet, samt korsat Canada i sin camper. Totalt blev vi fyra husbilar som tillbringade natten där.

På söndagen fortsatte vi upp mot Grövelsjön, men dagens väder med regn och vindar som når stormstyrka i byarna gjorde att vi tillbringade eftermiddagen i husbilen med en häftig utsikt innan vi bokade en skön bastutid på kvällen.

Nästa morgon hade alla mörka moln dragit bort så vi packade våra ryggsäckar med fika och travade iväg mot Silverfallet.

Restriktionerna har gjort att alla båtfärder över sjön för att få en fin promenad tillbaka är inställda, då sjöns nordände ligger i Norge. Vi följde leden och gick över bron vid Grövlan...

...innan vi fortsatte över fjället. Vi gick leden motsols och när vi nästan var uppe vid fallet hittade vi en perfekt fikaplats med lä, så här blev det en lååång paus i solen innan vi fortsatte.

Man kan gå en rundtur på ca 8 km, men vi fortsatte en bit norrut längs renstängslet, som följer den norska gränsen, innan vi gick Linnéstigen tillbaka mot Sjöstugan.

Det blev en fin vandringsdag på ca 12 km, som vi avslutade med våffla med hjortronsylt och grädde. Det hade vi förtjänat!

Idag fick vi flytta vår husbil på nytt innan vi kunde ge oss iväg på vandring. Vi gick mot STF:s fjällstation, där vi festade loss på en glass innan vandringen. Då får vi också se hur ett par med varsin rejäl ryggsäck kom ut ur skogen och mottogs av vänner. Om vi förstod rätt hade de vandrat "Gröna Bandet", från Treriksröset till Grövelsjön (ca 130 mil), en bedrift så god som någon!

Vi tog samma väg upp men nöjde oss med den vita leden upp till Jakobshöjden, som brukar kallas för Grövelsjöns "husfjäll".

Det var en stenig och stundtals ganska brant led, så med vår kondition fick det bli flera pausar för att hämta andan och beundra utsikten.

Väl uppe vid masten på Jakobshöjden, 1103 m ö h, hittade vi lä bakom en av de stenmurar som byggts upp och nu plockade vi fram vårt 40 år gamla Trangiakök för att steka korv. Jag tycker inte en semester i naturen är komplett utan mat på Trangiakök och visst är det kul att det blev årets julklapp förra året.

När korven var uppäten och kaffet urdrucket gick vi en annan lite flackare väg tillbaka mot Fjällstationen. Då passerade vi flera markfördjupningar, rännor, som är lämningar sedan istiden och som har urholkats av smältvatten.

Sedan tog vi vägen genom skogen tillbaka till Sjöstugan. Här fick vi besök av platsens kändis, en stor sällskapssjuk renhane med gigantiska horn.

Även ikväll bokade vi en skön bastustund och i morgon lämnar vi Grövelsjön för den här gången.

1. Vilka härliga färger i fjällvärlden och så fina bilder. I Grövelsjön har Ingemars bror en stuga och de är ofta dit upp och går fjällpromenader. Om jag inte har fel så badar de också i de små fjällsjöarna. Ni ser ut att ha det gott, först Tyskland och nu norra Sverige....ni rör på er. 😀 Vi drar söder ut mot värmen ett par månader. 😎

1. Vi hade riktigt längtat efter de fina höstfärgerna i fjällen så de här dagarna blev perfekta. Så härligt det låter med ett par månader i Italien, ett av de länder vi sett så lite av. Vi ser ändå fram emot att åtminstone komma iväg en vecka nu i slutet av september. Då blir det utflykter på Mallorca en ö jag aldrig har varit på, men som ska ha en fantastisk natur.

2. Ser så vackert ut i den norrländska naturen. Vi planerar att ta en tur uppåt landet nästa år för att vidga våra vyer i och om Norrland. Nu är vi på väg hem efter tre veckors resande i Danmark,Tyskland och Nederländerna. Har varit fina veckor med mycket att se och framför allt tacksam att kunnat hälsa på Oma. Kanske kan vi komma tillbaka till Senden i November om vår vinterresa mot Portugal blir av. Ha det gott och på. Mallorcaresan får ni ta lättare packning och lämna trangiaköket hemma.

1. Visst är det fint och Grövelsjön är ju våra närmaste fjäll, t o m i Svealand och bara drygt 50 mil dit. Till Mallorca blir det inget Trangiakök!
      Ha det gott!

3. Så fint det var där! Skönt också att vädret skärpte till sig :-)

1. Nog är allting mycket finare i ett vackert väder, så visst hade vi tur den här gången!

4. Vilka härliga och tuffa vandringar ni ger er ut på. Så fina färger det är där nu vid denna årstid.
    Ni låg helt enkelt 40 år före er tid, eller det tog 40 år för alla andra att fatta hur bra Trangiaköket är…
    Grillad korv måste smakat nästan lika bra som en nygjord våffla.
    Allt gôtt

1. Nog var det härliga, men inte speciellt tuffa vandringar även om de räcker för oss. Kanske är det så att vi var före vår tid med Trangiakök. Mina stackars barn har fått mat lagad på Trangiakök inte bara i naturen utan även på rastplatser längs autobahn o s v.

5. Vilken ljuvlig tid att vandra i! Vilka färger! Så klart att uppehåll och minimal vind är att föredra, men den mörka bilden var fin! Det är länge sen jag vandrade. Kroppen vill inte riktigt. Tur att ni delar med er av fotona!

1. Visst är höstfärgerna i fjällen underbara. Vi går inte heller några mastodontvandringar längre, en har problem med ett knä och en med en höft och det ska ju vara njutbart! Jag tycker ni promenerar jättemycket och var gränsen går mellan promenad och vandring vet jag inte???