onsdag 17 mars 2021

Solig vandring efter Storsudrets sydkust

För tisdagen utlovade SMHI ett blandat väder och vi vaknade till halvtunga moln men uppehåll. Efter frukost packade vi bilen och åkte söderut mot den lilla byn Vändburg. Där parkerade vi vid den gamla hamnen och började vandra söderut längs vattnet. Vandringen kallas "Rauka vägen", i vår vandringsbok och är 6,5 km.

Nu hade molnen lättat och en marssol, som faktiskt
värmde i den kalla vinden, hade börjat skina. När vi passerat den nya gästhamnen kom vi till det första raukområdet, Hammarshagehällar.

Den mest kända rauken här är Vändburgsgubben, som pekas ut med skyltar. (Det är alltså inte Lars som är Vändburgsgubben).

Raukarna består av revkalksten, som står bättre emot vågornas eroderande effekt än de mjukare lagren av kalksten och lerhaltig märgelsten som tidigare omgav revkalkstenen. Riktigt häftigt är det när man läser om att de djur och växter som byggde upp det hårda korallrevet levde i ett tropiskt hav för 430 miljoner år sedan under silurperioden. Vi går ömsom nere i klapperstenen och ibland följer vi den lilla vägen högre upp. Den leder förbi Skvalpvik innan vi når nästa raukområde, Holmhällars naturreservat, med betydligt fler och större raukar än i det förra området.

Sedan kommer vi fram till Holm fiskeläge och nu är det hög tid för fika. Bodarna i fiskeläget är kända för att ha flistak av sandsten.

Här hittade vi en bänk på läsidan, så nu åkte både jacka och mössa av.

Framför oss har vi den lilla ön Heligholmen med sin fyr, ca 300 meter från land. Efter att ha njutit och slappat en stund i solen lämnar vi vattnet och når snart Pensionat Holmhällar, där Gardells film Pensionat Oskar spelades in 1994. Vi följer sedan landsvägen tillbaka till Vändburg och nog märks det att det är lågsäsong, inte en bil såg vi under de 2-3 km vi gick längs landsvägen, däremot såg vi desto fler kaniner!

Nu fortsätter vi mot Hoburgen. Efter Burgsvik svänger vi av vid den skylt där det står "Vacker kustväg mot Hoburgen" och visst var det vackert även om molnen nu var tjocka och grå.

Vi hade även här tänkt gå en vandring, men när regnet började droppa blev det ett obligatoriskt besök hos Hoburgsgubben, denna välkända men ganska oansenliga rauk med sin målade näsa.

På vägen norrut åker vi genom ett typiskt gotländskt landskap med långa murar i kalksten, lambgift och väderkvarnar i det karga landskapet.

Vi stannar vid Sundre kyrka och med dess kastal.  Kastaler som användes som försvars- och vakttorn byggdes här och var vid Östersjökusten under tidig medeltid och de flesta bevarade finns just på Gotland. Sundre kastal är byggt av sandsten och idag är det 12 meter högt.

Väl hemma efter en härlig dag återstod en av höjdpunkterna här på Fröjels resort, nämligen kvällens middag. Idag blev det stekt torskrygg med potatisstomp med dill och räkor + picklad gurka.

Till dessert bjöds vi en chokladpaj med pekannötter och lite annat gott...

...innan vi mätta och belåtna drar oss tillbaka.

1. Vilka härliga bilder och vad underbart det såg ut. Perfekt att hitta en vindstilla plats där ni verkligen kan njuta av solens härliga strålar.
    Bedömer ni att våren har kommit längre ute på ön än på fastlandet Sverige där ni bor?
    Allt gôtt

1. Nog kändes det som om vårblommor som krokus, vårlök, scilla och snödroppar blommade på de flesta ställen och det gör de inte här hemma.

2. Fina bilder med viss igenkänning. Maten ni blir serverade ser ut att bara den vara värd en resa till ön. Blir faktisk lite avundsjuk , men till påsk hoppas vi på att kunna ta vår första tripp med hjulhuset.

1. Vi funderar på att hämta husbilen i helgen så det blir nog premiärtur till påsk för oss också.

3. Så fina bilder, nu blir man ju sugen på ett besök där igen. Vi har cyklat och även åkt med husbilen runt ön, men det var ca 12 år sedan. Ett återbesök kan vi sätta upp på vår önskelista. Där står redan ett önskat besök på Bornholm och Åland så vi lägger till Gotland också.

1. Gotland kan man verkligen besöka flera gånger. Vi var där med husbil för fyra år sedan. Bornholm bokade vi biljetter till nu i maj, men åtminstone min vaccination ser ut att dröja så vi får nog boka om dem. Visst är det tur att vi har många önskningar om resmå. Så får vi bara hoppas att vi kan realisera en del av dem.

4. Vilken fin vandringsled med ett väldigt roligt namn :-) Tur med vädret hade ni också - härligt!

1. Nog hade vi tur med vädret, regn på kvällar och nätter sol på dagarna så vi är så nöjda med vår tur.

5. Fina och välkända motiv på fotona! Gotland är fantastiskt. Ha dé gott!

1. Visst är Gotland fantastiskt! Det har blivit flera turer dit genom åren och det kan nog bli fler...