söndag 14 mars 2021

Husförsäljning klar och dags för lite äventyr.

Den senaste tiden har mycket utav vår tid kretsat kring försäljningen av vårt hus. I torsdags var affären klar och igår träffade vi köparna och skrev köpekontrakt.

Det känns så bra och speciellt bra känns det eftersom vi redan innan jul bokade några nätter på Gotland för att fira Lars födelsedag. För fem år sedan firades den på Montados golfresort söder om Lissabon...

Vi firar en 70-åring i Portugal

...och de senaste två åren har vi varit i Aguilas i södra Spanien, men i år får vi klara oss utan Medelhavsvärme och gröna golfgreener. Hur som helst har vi sett fram emot att besöka vackra Gotland så här riktigt off season. Vi startade vår resa i arla morgonstund (eller nästan nattetid) för att vara i tid till färjans avgång från Nynäshamn kl. 11:45, men vad gör det när vi äntligen är ute på äventyr.

Som äventyr känns det verkligen efter den senaste tiden då vi knappt lämnat kommunen. På vägen upp hann vi glädja oss åt svenska medaljer i skidspåren och väl i Nynäshamn kändes det så mysigt att åter få checka in och ställa oss i färjekön, något vi inte gjort sedan hösten -19.

Vi hade bokat fåtöljer i aktersalongen och där hade de spridit ut passagerarna på ett föredömligt sätt. Nu var vi ju inte heller så många så vi behövde trängas. För att slippa köa i restaurangen hade vi packat kylväskan med räksallad resp. Ceasarsallad och sedan kändes det bra att luta stolen bakåt och få lite vila. Som om det inte var härligt nog att vara på resande fot igen skingrades de kompakta molnen när vi närmade oss Visby och en glittrande vårvintersol glittrade i vattnet.

Vi har bokat tre nätter på Fröjel Resort och Spa som

ligger fint beläget på västra sidan av ön, endast en kort promenad från närmsta strand och ca 8 km från Klintehamn. Förutom frukost ingår tvårätters middag på kvällen på Balders krog. Här har vi också tillgång till inomhuspool, bubbelbad, bastu och gym, som vi ska försöka hinna utnyttja. När vi checkat in och installerat oss på vårt rum firar vi med en lokal IPA (de hade i princip  bara lokala öl, vilket känns trevligt).

Sedan hann vi ta en liten promenad ner mot vattnet för att se de sista solstrålarna gå ner bakom Karlsöarna innan det var dags för middag.

Idag bestod menyn av en krämig svampsoppa med gorgonzola och svartkål. Sedan fick vi välja mellan röding och lammrostbiff. Som de fiskälskare vi är var valet inte svårt och rödingen som serverades med potatispuré, gulbeta, kapris och dill var så god....

I morgon ska vi ge oss ut på vandring längs Ekstakusten. Vi har nästan svårt att välja bland vandringarna som presenteras i  boken "Gotland, vandringsturer och utflykter", men några ska vi väl hinna uppleva under våra vårvinterdagar på denna sommarö.

1. Stort och trippelt GRATTIS! Både till husförsäljningen, födelsedagen och det efterlängtade äventyret!

Ha det fortsatt gott!

1. Vi tackar och bockar från ett härligt vårvintrigt Gotland!

2. Vad skönt att kunna ge sig av på en lite resa. Gotland ska vara så fint säger alla och hoppas då ön visade sig från sin bästa sida, trots årstiden.
    Får också säga grattis i efterskott från mig och ägarna!
    Allt gott

1. Gotland är väl värt en resa. Vi var här med husbilen i slutet av maj för några år sedan. Visst får man ta att många ställen är stängda men då blommar alla orkidéer, onklusive guckusko, den färska sparrisen är skörda och det är inga köer eller trängsel någonstans. Idag har vi hur som helst haftriktig tur med vädret.

3. Vad skönt att det är klart med affären! Och vilken trevlig tur! I dessa tider känns såna här äventyr helt fantastiska! :)

1. Det blev verkligen tre fina dygn på Gotland och så skönt att allt med huset var klart innan vi åkte!