tisdag 4 augusti 2020

Tjolöholms slott och flyttbestyr.

Efter att ha avslutat mitt arbetsliv för gott på torsdagen packade vi husbilen för att åka ner till Göteborg på fredagen.
Då Göteborg inte hör till Sveriges mer husbilsvänliga kommuner hade vi bokat en husbilsplats i tre nätter på Lisebergsbyns Camping i Skatås. Campingen var i dagsläget knappt halvfull, men en hel del husbilar hade registreringsskyltar från bl a Tyskland och Schweiz. Vi valde campingen istället för ställplatsen strax ovanför, då det tyvärr förekommit en hel del inbrott i husbilar där.

Vårt ärende i Göteborg var att hjälpa B-M:s äldsta dotter med familj att flytta och flyttstäda så det blev tre långa dagar med mycket jobb men det kändes så skönt när vi kunde stänga dörren till städad lägenhet på söndagskvällen och njuta av en välförtjänt kopp kaffe på deras nya balkong efter ett par dagar med matpaus på golvet bland flyttkartonger.

På måndagen ringde ingen väckarklocka i husbilen så när vi var klara för avfärd åkte vi söderut och hade Tjolöholms slott som vårt första mål.
Slottet ligger knappt 5 mil söder om Göteborg och är ett av Sveriges nyaste slott. Initiativet till bygget togs av  James Fredrik och Blanche Dickson som köpte egendomen 1892.
De bestämde sig för att bygga ett slott i Elisabetansk stil. Slottet ritades av en ung arkitekt, Lars Israel Wahlman.
James Fredrik avled strax innan byggstarten 1898, men Blanche och arkitekt Wahlman slutförde bygget som blev klart 1904.

När man kommer hit som besökare 2020 är alla guidade turer inställda. Istället får man köpa biljett till en specifik tid, på nätet eller i Slottsbutiken. Kostnad 130 kr för vuxna.
Vid rundvandringen får man en broschyr som utförligt beskriver rum för rum. Årets utställning "Dresses & Decadence - The Stylish 1920s" visar mode från 1920-talet och de visade plaggen beskrivs också i broschyren.

När vi köpt våra biljetter hade vi en knapp timme på oss så vi gick till Kafé Manegen, som finns i det som en gång var godsets ridhus. Här åt vi "Trädgårdsmästarens sommarsallad", med varmrökt lax och diverse olika grönsaker, mycket fräscht och gott.

I vagnsmuséet bredvid caféet visas slottets vagnsamling.

När vi började vår rundvandring på slottet kom vi först till Stora Hallen, med en enorm öppen spis. Högst upp på spisen kan man läsa familjen Dicksons motto, Coelum Versus, "Mot himlen".

En vägg pryds av den enorma målningen, "Drottningen av Saba", av Julius Kronberg.

I anslutning till hallen ligger den stora matsalen. Väggarna är klädda med ekpanel och pryds av flera stora målningar.

Vi fortsätter in mot köket, genom serveringsgången och här finns bl a en apparat som visar sig vara en knivpoleringsmaskin.

Härifrån fortsätter vi upp till andra våningen och avsatsen ovanför trappan som kallas landing. Här på räcket tronar flera fabelfigurer, bl a Mickel Räv och Bocken Bruse. dessa är också ritade av Wahlman.

Här kommer vi in i salongen, ett av slottets ljusaste rum. här poserar skyltdockorna i vackra aftonklänningar och smoking, som börjar ersätta fracken efter första världskriget.

Biblioteket används som sällskapsrum efter långa middagar.

Blanche sängkammare är helt och hållet inrett av den engelska firman Liberty.

Innanför passerar man en klädkammare innan man kommer till ett av de tre moderna badrummen. De innehåller duschar och nedsänkta badkar.

Utanför badrummet hittar vi den vackra rosengången med handmålade rosenrankor.

Genom den når vi barnkammarens två rum. Vi tycker det nästan liknar en sjuksal, men med vackra kläder och en hel del leksaker.

När vi gått klart vår rundvandring fortsätter vi ut i trädgården, med en otrolig utsikt mot vattnet.

Den vackra Rosengången är restaurerad...

...och vid sidan om den finns resterna av det mausoleum som Blanche lät uppföra efter makens död. Byggnaden hade formen av ett antikt tempel men det rasade så sent som på 70-talet. Idag finns endast marmorräcke och golv kvar, samt en staty i form av en ängel.

Klockan 14 varje dag har den trädgårdsintresserade möjlighet att följa med på en guidad promenad i trädgården.
Vi fortsätter istället till den fina allmogebyn, en liten by av röda stugor med vita knutar som fungerade som arbetarbostäder åt de som arbetade på slottet. Även dessa är ritade av Wahlman. Idag fungerar flertalet av de fina husen som boende man kan boka för övernattning och i Storstugan finns en restaurang.

Ett av husen, Museistugan Hemtrefnaden, är öppet för allmänheten och naturligtvis tittade vi indär.

Till Allmogebyn hör också kyrkan, som byggdes som gudstjänstlokal för slottets anställda. Kyrkan som är byggd av grovhuggen granit kom att stå oanvänd i många år men återinvigdes efter renovering 1994.

Det finns flera markerade vandringsleder men den här gången hade vi inte tid att testa någon av dem.
Vill man stanna över natt med husbil finns en ställplats bredvid parkeringen. Kostnaden är 185 kr/natt och tillgång till toaletter, (dusch?) och soptunnor är den service som erbjuds.
Vi tycker Tjolöholms slott var sevärt och vi är mycket nöjda med vårt besök när vi kommer tillbaka till husbilen.
Det blir ytterligare ett stopp innan vi är ute vid E6:an, nämligen vid Mariebergs Gårdsbutik. Där köpte vi bl a nyskördad pepparrot, tomater, sockerärtor i olika färger och körsbär...

...innan vi fortsatte till måndagens slutmål, Tönnersjö GK.

1. Det där slottet ser ju helt fantastiskt ut!!! Nästan lite brittiskt ;) Dit måste vi nog vid tillfälle. (Kanske den där gången då vi ska se mer av västkusten ;))

1. Det var ett fantastiskt slott. I broschyren står det att "Knappast något slott i England kan vara så brittiskt som Tjolöholms slott". Kul om vi kan inspirera er till ett nytt besöksmål!

2. Lisebergsbyns camping tycker vi också är bra att stå på, har bara varit upp o tittat på Ställplatsen.
    Wow vilket fint slott o tack för rundvandringen.
    Lycka till på golfbanan, vi har en tid imorn bitti på Sörfjärdens Gk.

1. Visst ligger Lisebergs byn bra till men 420 kr för en asfaltsruta är lite häftigt tycker vi även om vi har tillgång till en hel del service.
      Tjolöholm var riktigt fint och idag har det blivit en golfrunda på Tönnersjö fina bana.

3. Va mysigt ni hade det med pizzamys :-) Tråkigt att det ska vara så mycket inbrott i husbilarna...att inte folka kan skilja på ditt och mitt:( Vi står också hellre vid campingen dom stackars gångerna vi är i Göteborg. Vilket fint slott ni besökt. Kram

1. Pizza pgolvet bland flyttkartonger är väl en klassiker! Känns bra att kunna hjälpa barnen. Tjolöholm var riktigt fint!

4. Stort GRATTIS till friheten! Vilken bra inledning det blev på den också - först "lite" hjälpverksamhet och sen en härlig tur på det :-)

Ha det fortsatt gott!

1. Tack! Visst ska det bli skönt att helt få rå om sin tid! Nog känns det bra att kunna hjälpa den yngre generationen, även om några dagars flytt och städ känns i kroppen!

5. Vilket majestätiskt slott. Måste varit en härlig upplevelse att få omkring där inne.
    Den hjälpen var nog verkligen guld värd och det är ju dessutom alltid trevlig att få träffas.
    Allt gott.

1. Tjolöholm var verkligen värt ett besök och visst kändes det bra att kunna hjälpa barnen med flytt och städ!

6. Tjolöholms slott har vi inte sett än men låter intressant. Vilka fina stassar dom hade på 20 -30 talet . Grattis än en gång till den nyvunna friheten . Nu kan det rulla på ....

1. Nu är jag pensionär på riktigt och i mitten på nästa, vecka tänker vi rulla norröver. Nu väntar ytterligare en svettig golf dag innan vi åker hemåt på lördag!
      Tjolöholms slott kan rekommenderas!

7. Det ser verkligen trevligt ut och vi får nog ta och göra ett stopp där med husbilen vid tillfälle. Så skönt att kunna hjälpa "ungarna" när de behöver ett handtag

1. Tjolöholm var väl värt ett stopp och visst känns det bra att kunna hjälpa barnen när det behövs!

8. Tjolöholm har vi varit på väg till, men något annat har kommit i vägen. Lennart har varit där tidigare men inte jag. Men efter er inspiration måste det bli!

1. Då får ni åka fram nästa gång Ellen är på västra sidan av Sverige, ett riktigt trevligt slottsbesök tyckte vi!