lördag 15 augusti 2020

Öregrund och Gudinge Hamn

På torsdag em kom vi ut till fina Öregrund.
Optimistiska som vi är åkte vi ner till hamnen och tittade på stadens två ställplatser. I Västerhamn finns fem platser och på Tullbacken (Hamnpiren) tre platser. Naturligtvis var dessa centrala platser upptagna så vi åkte tillbaka ca 600 m till en tömnings- och servicestation där sex husbilar ska kunna övernatta enligt appen Park4night. Det finns ingen el men annars kan man tömma gråvatten och toalett, samt fylla vatten. Ingen kostnad. Vi blev fem bilar som stod där.
Öregrund är en av Sveriges minsta f d städer, med omkring 1500 invånare. På sommaren mångdubblas naturligtvis det antalet då Öregrund redan i slutet av 1800-talet och fram till andra världskriget var en populär kurort. De många vackra sekelskiftesvillorna påminner idag om den tiden. Det finns också många fint bevarade mindre trähus, vilka vi tycker är riktigt charmiga.

Vi gick ner och strosade runt i hamnen som man kommer till förr eller senare och där hamnade vi på uteserveringen på restaurang Bojabäs med ett svalkande glas öl, resp. rosé.

Därifrån hade vi fin utsikt rakt över vattnet mot fyrskeppet västra banken, som är ingjutet i betong.

Där låg också bodar som sålde rökt fisk, goda röror och glass. Det lockade så det blev en promenad dit bort för inköp av både det ena och det andra.

Eftersom vi varit i kontakt med Linda och Pär (reiselinda.se)
hade vi blivit uppmanade att försöka logga deras multicache, där man gick runt till olika inspelningsplatser i Lars Molins filmer. Många av hans filmer har spelats in i omgivningarna och t ex Badjävlar till stora delar i Öregrund. När vi travat runt och letat siffror kunde vi efter lite uträkningar logga  deras välarbetade cache, vår första multicache!!!

När vi kom tillbaka till husbilen åt vi lite plockmat och bl a nyrökt böckling på knäckebröd. Mums!

Fredag morgon satte vi kurs mot Gudinge Hamn, Hållnäs, dit Linda och Pär åkt med husbilen för att njuta av helgen. Där finns en mysig ställplats med 14 platser på gräs. Det finns ett torrdass och tillgång till el. Pris 80 kr (el + 40 kr). På kvällen kommer en trevlig man runt och man kan betala cash eller via ett plusgiro.

Det var så kul att återse Linda och Pär, så mycket prat blev det! Sen fick Pär upp deras nya drönare en leksak som Lars också gärna vill ha...

Foto: Pär Larsson
På eftermiddagen gick vi en fin liten promenad runt udden (och peppar, peppar känns min lårmuskel lite bättre och jag ser inte riktigt lika halt ut). Längs stigen växer stora buskage med superbäret havtorn, men de var inte riktigt mogna än.

Vi fick många fina utsikter över vattnet, men hit tänkte vi oss tillbaka vid solnedgången.

Några cacher fanns också längs stigen och dessa loggades av ett par skummisar bland buskarna.

Foto: Linda Tormodsrud
Fram emot kvällen blev det en ny promenad för att njuta av solnedgången...

...innan vi fick fram all myggbekämpning vi hade tillgång till men trots det fick vi en riktigt trevlig kväll.

1. Oh så många år sedan vi var i Öregrund. Får allt lite lust att resa åt det hållet. Trevligt att träffa vänner. Vi njuter nu på hemmaplan med bad och umgänge med barnbarn + föräldrar. Ha de gott....husbilslivet är toppen.

1. Och vi har aldrig varit i Roslagen och på Upplandskusten så det var verkligen på tiden.
      Alltid kul att träffa husbilsvänner!

2. Vilket mysigt ställe ni hittade där och ser ut att trivas gör ni också :-) Kul att kunna ha en ektivitet o söka saker och sen umgås med vänner o bloggvänner är ju kanon. Ha det fortsatt bra. Kram

1. Gudinge var en fin ställplats, som Linda och Pär ofta åker till över en helg. Geocaching började vi med i Coronatider. Ibland kommer man till ställen man aldrig skulle upptäckt annars.

3. Öregrund ligger fint. Flera år sen vi var där senast. Mysigt träffa vänner.Ha dé!

1. Och vi har aldrig varit i dehär trakterna, riktigt mysigt!
      Ha det så gott själva!

4. Såg verkligen härligt ut det där :-)

Ha en toppenfin söndag!

1. Tack! Söndagen ska bli en lugn dag med en kort förflyttning (även om vi inte stressat de andra dagarna heller).

5. Både Öregrubd och Östhammar är mysiga. Och ännu mysigare att träffa vänner så så klart ��

1. Vi har aldrig varit här uppe förut så det är ställen som stått på listan länge.
      Så kul att träffa Linda och Pär.

6. Öregrund har vi inte varit till, ännu. Trevligt ser ni ut att ha tillsammans

1. Det var vårt första besök både i Öregrund och vid norra Upplandskusten, fint och trevligt!

7. Vilken härlig plats ni funnit att stå på, dessutom med sällskap.
    Det där fartyget i betong får jag tipsa min manlige ägare att läsa på om, verkade spännande.
    Allt gott och kör försiktigt!

1. Det var riktigt fint i Gudinge, lugnt och skönt. Öregrund var väl lite turisitigt men ändå charmigt!
      Ha det så gott ni också!

8. Fint beskrivet av Öregrund på er blogg. Det ger mig lite dåligt samvete att jag inte skrev mer på vår blogg om Öregrund. Fint var det i alla fall. :)

1. Visst var Öregrund charmigt om än lite för turistigt. Kul du gillar vårt inlägg.