fredag 21 augusti 2020

Mannaminne och Barsta Hamn

Torsdag morgon vaknar vi med den här synen framför ögonen. Högakustenbron steg fram ur dimman i morgonsolen.

Vi kan knappt fatta att den här bygden verkligen låg "mitt ute i ingenstans" fram till 1 december 19up97, när den 1867 m långa Högakustenbron invigdes. Trots att vi varit här flera gånger förut kan man inte göra annat än beundra den fina bron.
Efter frukost började vi vår upptäcktsfärd i Höga Kustenområdet. Vårt första stopp efter lite nödvändig shopping på ICA i Nordingrå blev det helt otroliga stället Mannaminne.

Konstnären Anders Åberg (1945 - 2018) och hans fru Barbro började bygga på stället 1980 och enligt broscyren vi köpte står det:
"över 50 byggnader välkomnar dig till ett möte mellan natur och kultur, konst och teknik, lokalt och globalt, historia och framtid, stort och smått"

Som om detta inte var nog finns det fordon av alla de slag, spårvagnar, en rälsbuss...

...bilar...

...båtar och t o m en J35 Draken.

Vi strosade runt i de olika husen och miljöerna så välkommen med på en liten runda.
Dragspelets hus, byggt i form av ångbåten Strömkarlen.

Stavkyrkan, efter förebild från Haltdalen i Norge.

Konstmuseet.

Lite blandad kompott.

Jordglobens Hus

Minoriteternas kapell
Teknikhuset
Till slut tog vi den ca 500 m långa stigen upp till "Stortorget", 135 m högre upp. (Det var brant och svettigt i värmen).
Väl däruppe hade vi en otrolig utsikt över världsarvet, Höga Kustens berg, hav och bygd!

Sedan fortsatte vi till den lilla campingen i Barsta hamn.

Hamnen var tidigt (på 1600-talet) ett av Gävlefiskarnas fiskeläge och idag är det hemmahamn för båten som går ut till Högbondens fyr.

Den här helgen skulle det nog bli extralivat på campingen då "Norrlandsgruppen", campare från hela Norrland skulle ha en av sina träffar här. Deras husbilar och husvagnar var smyckade med Norrlands flagga och förutom tävlingar var det många musikanter på plats. Detta fick vi också njuta av.

Det var också dags för vår traditionella husbilsmåltid; matjessill, potatis, gräddfil och gräslök, som åkt med ända från Falköping väl inslagen i folie.. Det smakar alltid lika bra, speciellt när solen skiner och man kan sitta ute och njuta!

Sedan packade vi lite frukt och vatten i ryggan för att ta en promenad längs Världsarvsleden i Rotsidans naturreservat.

Det sträcker sig ca 4 km längs längs stranden och består närmast vattnet av slipade berghällar och klapperstensfält. Kommer man längre upp blir det tallskog och stenarna täcks med mossor och lavar innan granskogen tar vid. Leden går genom skogen över rötter och stenar med vattnet något 100-tal meter ifrån oss.

Mycket mossor och lavar fanns det både högt och lågt.

Sen gick vi ner och följde vattnet fram till de fina slipade stenhällarna, med klappersten i skrevorna.

Man förstår att de här farvattnen var fruktade av sjömännen, då det finns många rev här utanför och även idag när vinden var måttlig slog vågorna rejält mot stenarna.
Vi stannade på stenhällarna och bara njöt i solen innan vi vände hemåt igen.

Nu stannade vi på backen ovanför hamnen där Barsta kapell ligger.

Det byggdes av Gävlefiskarna och stod klart 1665. Det vackra innertaket målades 1699, med olika motiv ur bibeln.

Det är det bäst bevarade fiskarkapellet längs Höga Kusten och blev förklarat som byggnadsminne 2011.
På kvällen blev det grillad korv, med ett par lokala öl som vi fick från en campinggranne som tack för lite hjälp...

...och vips var första dagen i världsarvet Höga Kusten till ända (även om Norrlandsgruppen sjöng och festade länge än....)

1. Vad trevligt att känna igen sig på vissa av era bilder.
    Visst är Höga kusten bron imponerande. Jag hade samma utsikt som ni när jag parkerades där uppe och var mäkta imponerad medans ägarna sprang omkring och tog en massa kort.
    Såg ut att vara en väldigt mysig camping ni hittade.
    Allt gott och kör försiktigt!

1. Visst är Högakustenbron fin. Vi gjorde nog som dina ägare, sprang omkring och fotograferade vid olika tider. Allra vackrast var det på morgonen när den steg upp ur dimman!
      Ha det fint!

2. Men så mycket ni har hunnit med 😄och en bit till norröver har ni också kommit👍🏻Ha det fortsatt trevligt.

1. Det går norrut så sakteliga men vi satte Höga kusten som vårt huvudresmål den här gången. På söndag ska vi träffa Yvonne och Jakob, ska bli kul.
      Ha det fint!

3. Det var väldans så mycket ni fick se. Visst har vi åkt Höga kusten, men vi har nog börjat på fel ställe, därför har vi missat Mannaminne med mera. Ibland åker man förbi de fina platserna, vi får nog ta och läsa på om Sveriges sevärdheter lite mer. Höga kusten bron är fin, men som vanligt har det aldrig blivit ett stopp där. Ha en fortsatt fin tur i norr där finns många fina ställen utmed kusten.

1. Vi har också susat förbi här men den här gången tänkte vi utforska Höga kusten lite bättre så vi har en lista med platser vi tänkt besöka. Så vackert!

4. Ölen missade vi, hade vart gott efter Rotsidan ;-)

1. En kall öl efter kroppsarbete i värme får absolut Inte missas...

5. Oj... Var det så länge sen Högakustenbron invigdes? Jag har åkt både bil och buss mellan Stockholm och Skellefteå många gånger, men då fanns "bara" Sandöbron. Den "nya" har jag aldrig sett annat än på bild. Det går onekligen fortare att flyga den sträckan trots allt.

Fina bilder igen!

1. Åren går fort när man har roligt. Vi pratade om att ta omvägen över Sandöbron men det blev inte den här gången.

6. Högakustenbron är pampig och Mannaminne var intressant. Kul med spårvagnen från Norrköping. Ni gick en fin tur - fotot med lingon var lite extra. Kyrkan har vi missat, men något ska vi väl ha kvar till nästa gång. Ha dé gott!

1. När vi ser alla lingon blir vi sugna på att ta fram plockar och hink men det får vänta tills vi styr hemåt. Spar man någon sevärdhet så har man alltid en anledning att återvända. Det lärde mig ett gammalt par (80+) som vi mötte på Istrien i slutet på 90-talet, när vi hade tre barn som bara ville bada och definitivt inte åka runt och titta på sevärdheter.

2. Slutet på 80-talet ska det naturligtvis vara. Innan alla eländiga krig nere på Balkan.

7. Mannaminne har vi kockspojke minnen från . More is more kan man väl säga. Älskar naturen vid höga kusten. Höll Gävlefiskarna till ända där uppe det är nytt för oss .Ha det så gott på fortsättningen av resan

1. Gävlefiskarna har nog varit i de flesta fiskelägena här uppe. Visst är det vackert här uppe men hu jeda mig vad klappersten vi travat över....