onsdag 19 augusti 2020

Axmar Bruk, F15 flygmuseum och besök hos vänner...

Eftersom vi inte har några tider att passa flyttar vi oss ibland bara några mil/dag. I förrgår lämnade vi Ockelbo och styrde norrut. När vi kom ut till E4:an svängde vi av och åkte istället Jungfrukustvägen som går längs hela Gästrike- och Hälsingekusten.
Då passerade vi Axmar bruk där vi gjorde ett stopp. Bruket har anor från 1670-talet och på 1860-talet när den nya masugnen byggdes, anlades här en engelsk park med en herrgård kallad "Slottet". Efter andra världskriget användes Slottet som flyktingförläggning och sedan fick det stå och förfalla tills det revs 1970.

Axmar Bruk blev kulturreservat 2011.
Det fina lilla lusthuset byggdes också 1860 i en för tiden nygotisk stil. Hela huset strävar uppåt med höga spetsbågiga fönster. Högst upp finns t o m en spira. I medaljongerna över fönstren finns hundhuvuden. Idag används byggnaden vid t ex dop och bröllop.

Kvarnbyggnaden byggdes också 1860 då den gamla kvarnen revs.

När vi strosat runt området och kom tillbaka till det gamla orangeriet där det idag är café och restaurang smakade en lunchsallad med "Ockelbokyckling" riktigt bra i solväggen.

Sedan fortsatte vi upp mot Söderhamn. Där hade vi fått tips av min bror, Bengt-Erik, om att besöka flygmuséet på F15.
Museet drivs ideellt av F15 kamratförening.

Där visas alla krigsflygplan som varit stationerade på F15 och i mindre rum visas olika scenarier från den dagliga verksamheten.
Där finns bl a en kommandocentral, som hämtats från en bunker. Här känner jag (B-M) igen mig eftersom jag hade några år som flyglotta under min gymnasietid.

Vi fick också följa med till olika miljöer från ordercentral, trafikledning och luckan.

Flygplanen står i den ordning de funnits på flottiljen och tidsenligt klädd personal fanns bredvid.
J21 är det första flygplan som fanns på F15 under 1946-52.

Sedan kom Vampire.

"Tunnan" var nästa plan.

A32 "Lansen" kom 1960 och fanns kvar till 1975. Det var ett attackplan.

AJS37 "Viggen" fanns vid F15 från 1974 till 1997 då flygverksamheten lades ner.

Några flygplan stod också utanför hangaren, däribland en J35 Draken som skulle placerats här om det blivit krig.

Vid varje flygplan fanns information och filmer om dem så det blev ett riktigt intressant och kul besök.
Det fanns flyg även för den yngre generationen...

... och om man förbeställt finns det möjlighet att få testa en riktig flygsimulator i 30 eller 60 minuter.
När vi tittat färdigt åkte vi ut mot ställplatsen i Stugsund. Där hade Micke och Annika, med bloggen micann.se
varit natten innan och det verkade riktigt bra.

På ställplatsen nere på kajen fanns 24 platser med el och för det facila priset av 100 kronor fick man all tänkbar service. Ett servicehus fanns med fräscha duschrum, kök och toaletter och utanför fanns möjligheter till tömning av gråvatten och toalett samt fyllning av vatten.
Vi plockade ut våra cyklar och tog cykelvägen längs vattnet fram till Söderhamn, knappt 4 km, enkel väg.

När vi kom fram till centrum visade det sig att Söderhamn en sen måndagseftermiddag var lika dött som Falköping vid den tiden så det blev inget långvarigt besök.
Igår vaknade vi till ytterligare en vacker dag och det blev en lång frukost i solen.

Vi hade bestämt att vi skulle åka till B-M:s Varnhemsgrannar sedan 80-talet, Göran och Ulla-Britt som bor utanför Hudiksvall.
På vägen åkte vi ner till Enånger för att besöka den gamla kyrkan där. Kyrkan består av ett rektangulärt långhus som byggdes på 1400-talet.

Man fick gå upp till prästgården och hämta en enorm nyckel till porten.

Både väggar och tak fick samtidigt kalkmålningar. I taket är de fortfarande så vackra eftersom de aldrig blivit övermålade som väggarna blivit.

Den fasta inredningen kommer från 1700-talet.

Det finns flera fina skulpturer, de flesta gjorda av Haaken Gulleson på 1500-talet.
Altarskåp med Jungfru Maria.

Altarskåp där den stulna statyn av Sankt Rochus skulle stå.

Träskulptur med ärkeängeln Mikael (stöldgods som återfanns nere på Teneriffa).

Träskulptur av Anna själv tredje.

Kyrkan får aldrig värmas upp för att inte konstverken ska förstöras så därför används den bara sommartid . Kyrkan var verkligen unik och riktigt fin.
Sedan fortsatte vi till Ulla-Britt och Göran. De bor så fint vid vattnet och nu fick vi inviga deras "ställplats" utanför tomten, som nyligen gjorts i ordning.

Det blev en trevlig dag med god mat, mycket prat och en härlig promenad innan vi somnade gott i husbilen.

Idag väntade en golfrunda på Hudiksvalls GK bara 5 km från deras hus.

Vi fick sällskap med en hemmaspelare och tur var väl det för annars hade vi nog gått där bland bunkrarna ännu. Det var med andra ord inte lätt att hitta från det ena hålet till det andra. B-M är åtminstone glad att det onda benet höll riktigt hyfsat.

Efter dusch och en sen lunch på golfbanans restaurang drog vi vidare norrut mot Högakustenbron...

...och ikväll har vi stannat där med en underbar solnedgång framför husbilen.

1. Ser ut sonen mycket trevlig och varierad resa. Hälsingland är ett vackert landskap med många små sjöar. Väldigt fin kyrka ni hittat och slutmålet denna dag Högakustenbron är ju magisk och hotellet har fantastisk frukost om Manilla lyxa till det. Fortsatt trevlig resa och fint att benet verkar ha blivit bättre.

1. Vi har det jättebra och det ser ut som om värmen stannar ytterligare någon dag. Visst är det vackert här uppe. Vi ska stanna vid Höga Kusten några dagar, sen fr vi se.

2. Kustvägen är fin och den har jinåkt flera gånger, då vi åkt till släkt i Sundsvall. Museet har vi missat, så det lägger vi på minnet. Fina trakter och kul träffa vänner.

1. Visst r det fint efter kusten. Det är så kul med variation, en dag museum, nästa natur, sen en golfrunda och lite umgänge...

3. Vilket häftig flygmuseum! Har varit på några såna och det är alltid intressant :-)

Skönt att kunna åka runt utan tidspress :-D

Ha det gott!

1. Det är tur det finns eldsjälar Som sköter t ex det här museet. Det var riktigt intressant även om jag inte är någon flygfantast.

4. Tänk vad mycket det finns att se, ett flygmuseum även där uppe.
    Men nu körde ni för snabbt, ni missade ju fordonsmuseet i Härnösand. Kan även tips om Sälstens camping i Härnösand och underbar kvällssol, för fint väder ser ni ut att ha.
    Men å andra sidan, vänner och gratis ställplats. Det är inte fel det heller.
    Allt gott och kör försiktigt!

1. Vi hade ert inlägg om fordonsmuseet i åtanke, men kände att det fick bli en lite längre eftermiddagsetapp eftersom Höga kusten är vårt huvudmål för den här resan.
      Vi hoppas det och camping förslaget finns kvar till nästa gång!
      Ställplats med helpension och trevligt sällskap är inte fy skam!

5. Fina och intessanta platser hamnar ni på. Axmar har vi besökt ett par gånger. Den kyrkan skulle jag gärna vilja stanna till vid. Låter bra att du kunde gå 18 hål med ditt ben, då kanske det blir fler rundor uppöver.
    Ha det bra.

1. Enångers gamla kyrka var erkligen värd ett stopp. Den hittade jag i boken "Underbara Sverige".
      I morgon har vi tänkt prova lyckan på golfbanan igen!

6. Trevliga ställen ni hittar till! Inspirerande! :)

1. Börjar man leta lite finns det obegränsat med fina ställen. Det har väl inte minst ni upptäckt. Lygmuseet var intressant och Enångers kyrka riktigt läcker.