måndag 6 juli 2020

Trevligt umgänge och medeltida hålvägar.

I fredags hade mitt "symötesgäng" bestämt träff hos Maritha i Nossebro. Vädret såg lite opålitligt ut men även denna gång hade vi turen med oss och kunde njuta av härliga torskpaket till lunch på hennes nya altan.

Efter lunchen hade hon fixat cyklar åt oss och vi trampade iväg längs den gamla järnvägsbanken från Nossebro till Essunga station. Målet för vår cykeltur var hålvägarna i skogen Furet (där jag för övrigt åkte mycket skidor som barn),

Vad är då en hålväg? Jo, en hålväg är en stig som användes under medeltiden och in på 1600-talet. På dessa stigar färdades de resande till fots eller till häst och genom århundraden av slitage nöttes marken ner till en stig. Hålvägarna här i Furet är en del av vägen där människor färdades mellan Skara och Västsveriges viktigaste handelsstad Lödöse.
Nu har man iordningställt två väl utmärkta vandringsslingor här i skogen, en kortare på 700 m och en lite längre på 3,7 km, som vi travade runt. Längs stigen såg vi massor med så gott som mogna blåbär så nästa helg får vi nog ge oss ut i skogen på blåbärsplock...

När vi trampat tillbaka i motvinden bjöds vi på (välförtjänt) kaffe och ananaspaj och sedan var det dags för fredagens nästa "programpunkt".
När vi träffade våra vänner Berit och Tomas förra helgen på Bokenäset, blev vi bjudna hem till hans hem i Loo. Lars kom därför med husbilen till Nossebro och hämtade mig. Vi åkte efter Berit och nog var det tur att vi hade vägvisare då vägen blev mindre och mindre för var gång vi svängde. Till slut var det en liten väg med gräs i mitten innan vi kom fram till deras paradis, ett varsamt renoverat torp från 1830-talet och en stor underbar trädgård med utsikt över åkrar, där rådjur och hjortar går omkring.

Det blev en trevlig kväll med räkfrossa och gofika. Efter en god natts sömn i husbilen blev vi bjudna på en rejäl frukost. Då bjöds vi också på deras kombucha, en fermenterad, sötad dryck.

Den sägs ha många goda egenskaper, främst som antioxidant, så nu förvara vi en "kombuchasvamp" i husbilens kylskåp och ska omgående sätta en sats av den fräscha, lite syrliga drycken när vi kommer hem.

Dessutom bar vi ut tre burkar nyslungad honung så nu borde vi hålla oss friska och pigga ett bra tag!
På lördagsförmiddagen fortsatte vi västerut i regn och blåst men mer om det följer....

1. Men så härligt att träffas sådär...och sen få plocka lite blåbär :-) Mums Kram

1. Fördelen med pensionärstillvaron är att nu kan vi träffas för lunch! Härligt!

2. Oj, så gott med blåbär och mjölk. Får skicka ut mina ägare på en skogstur.
    Trevligt att träffa vänner, och hoppas att ni hann sy en massa på symötesträffen :)
    Ska bli spännande att se vart nästa tur förde er.
    Allt gott och kör försiktigt.

1. Oj, så vi syr! Det har nog inte förekommit på 35 år men vi har aldrig hittat något bättre namn på oss. Färska blåbär är en riktig delikatess så vi får nog ge oss ut i skogen...

3. Blåbären såg fina och goda ut. Mer spännande tyckte jag ändå kombuchasvamp var. Den har jag inte hört talas om. Nu har jag studerat internet och bättre hum! Ha dé bra!

1. Det ska bli spännande att se om 10 dagar hur min kombucha blir! Visst låter det lite intressant. Inte är det kul att plocka blåbär men så gott att ha det hemma...

4. Åh vad gott med riktiga, svenska blåbär! Dom här i Spanien slinker i och för sig ned, men ligger verkligen i lä om man jämför med dom svenska.

Ha det gott! :-)

1. Håller med om att odlade blåbär inte går att jämföra någon dag i veckan med våra riktiga skogsblåbär.