måndag 13 juli 2020

Barnbarnsbesök med husbilstur till Göta Kanal

I fredags kom dotter Malin, från Göteborg,  med sina båda tjejer. Det var så mysigt att träffa dem efter flera månaders väntan. Största tjejen; Ellen 11 år, skulle stanna hos oss och åka med på en tur i husbilen.
Sedan hörde husbilskompisarna Petra och Christer från Kristinehamn av sig, då de var här i närheten, så efter lunch bestämde vi träff med dem i Vartofta, ett litet samhälle utanför Falköping, där vi sparat en geocacherunda tills Ellen skulle komma. Då geocaching är en kanonbra aktivitet i coronatider fick vi en skön skogspromenad under mycket prat, 19 loggade cacher och trevligt umgänge under några soliga eftermiddagstimmar.

Väl tillbaka på parkeringsplatsen blev det Gofika innan vi skildes åt och vi åkte hem för att fixa till husbilen inför helgen!

På lördagen fick vi ta en extra sväng över husbilsfirman i Jönköping då vi fick problem med extrasängen i taket, som vi aldrig använt förut. När den efter "avplastning" på fredagen skulle hissas upp dog alltihop och vi fick den varken upp eller ner. Vi kollade säkringar men hittade inget galet. Det gjorde de inte på husbilsfirman heller så Lars fick veva sängen för hand i helgen.
Vi fortsatte resa längs Vätterns västra sida medan regnet föll, mer eller mindre ihärdigt.
Fram emot sena eftermiddagen checkade vi in på Töreboda Camping.
Campingen ligger precis utmed kanalen och från vår plats kunde vi se båtarna glida förbi.

Det är en lagom stor camping med ca 160 campingplatser, flertalet med el och några stugor. Servicehus finns det två stycken och det vi använde var helt ok. Vid receptionen finns ett tempererat bad som får användas utan extra kostnad och där såg vi mest fötterna på Ellen....

På lördagskvällen var vädret verkligen växlande och när vi trodde på uppehåll tog vi en kort promenad fram till Café Visthuset för att titta på en hyrcykel till Ellen inför söndagens cykeltur.Längs kanalen stod massor med kul bänkar som deltagit i en tävling 2014. Den här varianten korades till vinnare, originell men inte särskilt bekväm.

Det slutade med att vi fick låna ett parasoll som paraply för att över huvud taget kunna ta oss hem...
På söndagens morgon vaknade vi hur som helst med en blå himmel och nu skulle delar av det enorma byggnadsverket Göta Kanal utforskas. Göta Kanal började byggas för att skeppen skulle slippa åka runt södra Sverige och för att då slippa danskarnas tullavgifter.
Baltzar von Platen startade byggnationen av Göta kanal år 1810 och 1832 stod hela kanalen klar. Den sträcker sig från Sjötorp vid Vänern till Mem vid Slätbaken och är 190 km lång med 58 slussar. Av sträckan är 87 km grävd kanal. När man ser kanalen idag kan man inte fatta att 58 000 soldater grävde hela kanalen med plåtskodda träspadar.

Den bilfria väg som följer Göta kanal och som vi cyklar på idag kallas för dragvägen.

När kanalen byggdes drogs alla båtar av oxar, därav namnet "dragväg". Allt eftersom propellern blev vanlig försvann oxarna, men dragvägen fortsatte att leva vidare. Det som gör den idealisk som cykelväg är att den har i princip inga backar och är bilfri.

När vi kom till Hajstorp, ca 4,5 km från Töreboda, hade vi förtjänat en glass. I den gula f d brovaktarstugan serveras både fika, goda smörgåsar och naturligtvis glass.

Enligt en reklambroschyr slevas det upp ca 250 liter glass i veckan. Det som är unikt är att den serveras i handdrejade skålar, som caféets ägarinna drejar under vintern!

Något vi gillade i dessa tider var skylten utanför det lilla mysiga huset.

I Hajstorp finns som på flera andra ställen längs kanalen en ställplats, där man verkligen sitter på första parkett!

När vi cyklar vidare kommer vi lagom till att två båtar varav en husbåt håller på att slussa.

Annars är det betydligt fler cyklister längs kanalen än det är båtar på den.

Efter ytterligare ett par km känner vi att det är dags för lunchmackor. De intas på en brygga med en härlig utsikt.

Sedan vänder vi sakta hemåt, med små stopp här och där.

Väl hemma lockar ett dopp i poolen för en del...

...och vi fick en mysig kväll med massor med olika sällskapsspel. Gissa om vi sov gott!
På måndagen var det dags att packa ihop och bege oss hemåt. Vi åkte en kort bit och gjorde vårt första stopp vid Norrkvarn.

Där låg hjulångaren Eric Nordevall II, som fått Norrkvarn som sin nya hemmahamn.

Den är en kopia på Eric Nordevall, som byggdes 1836 och sjönk i Vättern 1856. 1980 hittades den på 45 m djup och man bestämde sig för att bygga en replika av den på Forsviks varv. 2009 var den klar att sjösättas och försågs med en ångmaskin tillverkad av Motala Verkstad. För egen maskin kunde den ta sig till Stockholm där kronprinsessan döpte den 2011.
Vid Norrkvarn finns också Barnens Minikanal, som är en enkel kopia av kanalen med slussar, broar och byggnader.

Naturligtvis smakade det gott med lite fika.

Sedan fortsatte vi vår resa med ett kort stopp i Mariestad innan vi kunde lämna en trött Ellen hos föräldrar och syster i Göteborg.
Nu väntar några dagars arbete innan det är dags för en ny husbilstur och kanske att vi återvänder till någon annan del av kanalen nästa helg.

1. Men så trevlig ni har det. Träffa Strandkorgsvänner och mys med barnbarn. Och utefter Göra Kanal finns det alltid nåt att utforska

1. Vi har verkligen haft en mysig helg. Skoj med stora barnbarn att uppleva saker med, men det finns nog inget som slår känslan när ens barn precis fått ett välskapat barn. Ert senaste nytillskott ser ju alldeles underbar ut!

2. Så härliga bilder och Göta kanal är fantastiskt fint med fina cykelvägar.

1. Kul att ni hittat till vår sida. Visst är Göta Kanal fantastiskt och tål att upplevas flera gånger!

3. Såg verkligen fantastiskt härligt ut! Och gofikat där med hallonen gjorde verkligen skäl för namnet :-D

Ha det fortsatt gott!

1. Göta Kanal är ett fantastiskt resmål och i år är det nog extra många som upptäckt det.
      Gofika är aldrig fel!

4. Mysig utflykt ni gjort tillsammans. Nog är det så att det är mer folk bredvid kanalen än på, detta år. Det fick vi också berättat när vi var vid Söderköpings gk, där dom har broöppning.

1. Vi hade en riktig myshelg med mitt äldsta barnbarn. Kanske inte så konstigt att det är färre båtar i år när norska och tyska båtar saknas.

5. Göta kanal är allt något speciellt och så säger ägarna att det är så trevligt att cykla längs med kanalen och det ser ut att vara så på era bilder också.
    Den där minikanalen har ägarna aldrig ens hört talas om, men vilket härligt initiativ.
    Hoppas nu er säng lagas.
    Allt gott och kör försiktigt!

1. Vi hoppas också att de ska hitta felet med vår säng. Det är väl tyvärr så med nya modeller att ju mer elektronik och finesser det finns, desto mer är det som kan krångla....
      Visst är Göta Kanal speciell och som dina ägare säger är det riktigt mysigt att cykla utmed den!

6. Vilken trevlig utflykt ni fick och bra tips till oss. Vi var med när E Nordevall sjösattes 2009. Så den båten har vi sett. Trevligt med barnbarn vi har ett av våra här nu när föräldrarna renoverar sitt hus invändigt.

1. Det blev en riktigt mysig helg! Töreboda Camping kan vi rekommendera om man har barn med sig; lagom stort bad, lekplats om de är i den åldern och den platta, bilfria cykelvägen längs kanalen!

7. Hade vi gjort som vi tänkt hade vi kanske stött på varandra vid kanalen på cykelvägen men nu blev det ju Västervik m.m pga väderprognosen.
    För tre år sedan cyklade vi med vårt äldsta barnbarn Linnea där . Mysigt med barnbarn så länge dom vill vara med oss gamlingar 🤣

1. Nog är det så att det är en tidsfråga hur länge barnbarnen tycker om att hänga med oss. Förhoppningsvis ett bra tag än. Ha det fortsatt gott. Nu är det två arbetsveckor kvar innan den livslånga semestern börjar!